In Brussel heerst veel ongenoegen over de manier waarop Vlaanderen de vernieuwing van de Leonardtunnel aanpakt.
Foto: Belga

Wegenwerken, terugdraaiende tellers en luchthavenvergunningen: communautaire twistjes lijken weer op te duiken

Brussels en Waals ongenoegen over verkeershinder door werken aan het Leonardkruispunt, Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) die een procedure opstart tegen het systeem van de terugdraaiende teller in Wallonië, dezelfde Demir die samen met enkele Limburgse gemeenten verzet aantekent tegen de milieuvergunning van de luchthaven in Luik en een Waalse minister die zich verzet tegen een vergunning voor Brussels Airport. Een kleine 2 maanden voor de verkiezingen lijken hier en daar communautaire vuurtjes te worden opgepookt. Toeval of niet?

Maandag besliste Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) om de werken aan het Leonardkruispunt te laten beginnen zoals gepland, ondanks de vraag van onder meer de Brusselse gemeente Oudergem, het Brussels en het Waals Gewest om die uit te stellen tot er een mobiliteitsplan met alternatieven op punt staat. De Brusselse gemeente Oudergem is zelfs naar het gerecht gestapt. 

In kaart: het Leonardkruispunt ligt op Vlaams grondgebied, maar vormt de aansluiting van de Brusselse Ring op de E411 richting Namen en Luxemburg

Aanvankelijk was het de bedoeling om de werken alleen 's nachts te laten uitvoeren, maar het Agentschap Wegen en Verkeer ontdekte dat de schade aan de Leonardtunnel erger is dan gedacht. Het moet dus sneller gaan, en dus wordt er ook overdag gewerkt.

"De fysieke staat van de Leonardtunnel was en is nog steeds zeer slecht en daarom is het noodzakelijk dat de impactvolle renovatiewerken geen uitstel verdragen", herhaalt minister Peeters vandaag. Maar aan Franstalige kant blijft men zich vragen stellen over het gebrek aan voorgestelde alternatieven voor de automobilisten. Ook de Vlaamse gemeente Hoeilaart is overigens ontevreden.

Heibel over terugdraaiende Waalse tellers

Gisteren raakte bekend dat Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) bij de Raad van State een procedure is opgestart tegen een besluit van de Waalse regering dat de terugdraaiende teller tot 2030 bevestigt.

Waarover ging dit weer?

Die terugdraairegeling was bedoeld ter compensatie van de invoering van de digitale meter. Zo wilde men ervoor zorgen dat eigenaars van zonnepanelen hun financiële voordelen van de oude meter zouden behouden.

Nochtans vernietigde het Grondwettelijk Hof in 2021 een gelijkaardige Vlaamse regeling, na een klacht van toenmalig minister van Energie Marie-Christine Marghem (MR) van de federale regering. 

Demir vindt het "niet meer dan rechtvaardig" dat ook de Waalse regeling op de schop gaat. "De Walen zullen het me niet in dank afnemen, maar de grondwet geldt voor iedereen", zegt ze. Het kabinet van minister Demir laat weten de procedure al twee maanden geleden werd opgestart. 

Voor of tegen luchthavenvergunningen?

Vorige week raakte bekend dat de auditeur van de Raad van State een negatief advies over de nieuwe milieuvergunning voor de luchthaven van Luik heeft gegeven. Dat is het gevolg van een procedure van enkele Limburgse gemeenten en Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA).

In kaart: de Luikse luchthaven ligt in Bierset, een deelgemeente van Grâce-Hollogne, maar opstijgende of dalende vliegtuigen vliegen vaak over een aantal gemeenten in Limburg en in Nederlands-Limburg

Demir heeft het onder meer over geluidshinder, toename van de stikstofdepositie in kwetsbare natuurgebieden en CO2-uitstoot.

Diezelfde Zuhal Demir heeft vorige maand nog een nieuwe omgevingsvergunning voor Brussels Airport afgeleverd. Daarbij verwijst de Vlaamse minister van Omgeving naar "het evenwicht tussen milieu en economie".

In kaart: Brussels Airport ligt op het grondgebied van de Vlaamse gemeenten Zaventem, Machelen, Steenokkerzeel en Kortenberg. Omdat vliegtuigen vaak in westelijke richting moeten opstijgen, moeten ze vaak opstijgen boven het Brussels Gewest

Vandaag heeft Brussels minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) aangekondigd dat hij in beroep gaat tegen de Vlaamse omgevingsvergunning voor Brussels Airport.

"Gezien de impact van de vergunning op de Brusselse bevolking en het geen rekening houden met de vragen van de Brusselse regering, zal ik voorstellen om de procedure van belangenconflict te starten tegen de vergunning", aldus Maron. 

Communautaire verkiezingskoorts?

Het lijkt wel of al die communautaire twistappels naar aanleiding van de aankomende verkiezingen worden geworpen. "Dit lijkt mij toch veeleer toeval", zegt politicoloog Nicolas Bouteca (Universiteit Gent). "Sowieso krijg je zulke problemen vaak in een federale staat."

Het oplossen van gewestoverschrijdende problemen vraagt sterke politieke leiders die niet polariseren

"Dat een N-VA-minister problemen in een ander gewest aanklaagt, hoeft niet te verwonderen. Dat is de manier waarop zo'n nationalistische partij werkt."

"Het oplossen van gewestoverschrijdende problemen vraagt sterke politieke leiders die problemen oplossen in plaats van te polariseren", aldus Bouteca. "Trouwens : zeker mobiliteit is vaak grensoverschrijdend."

Meest gelezen