© Wim Hendrix

Trend in de stad: “Iedere week komen er steps bij in het straatbeeld”

Elektrische steps lijken in Antwerpen steeds meer hun plaats te veroveren. De deelsteps van ‘Bird’, die in oktober gelanceerd zijn, duiken overal op. Maar ook de verkoop van elektrische steps doet het erg goed.

Jan Stassijns

Na de Velo’s van de stad en de andere fietsdeelsystemen, de deelscooters en de deelauto’s, zijn de elektrische deelsteps van Bird de laatste nieuwigheid. En ze slaan aan.

Het concept is eenvoudig: tussen 7 en 21u zijn de steps beschikbaar. Via de applicatie van Bird vindt u de locaties terug en kan u de step ontgrendelen. De step kan overal achtergelaten worden. Er zijn dus geen vaste stations, zoals bij Velo, al moet de gebruiker wel een foto nemen van de gestalde step om aan te tonen dat het correct geplaatst is. Dat maakt dat de steps echt overal terug te vinden zijn. Een wandeling van de Groenplaats tot op de Meir brengt onze teller op twaalf. Eens terug op de Groenplaats zijn de drie steps die er stonden al terug weg.

In totaal is er een honderdtal deelsteps, verspreid over heel de stad. “En elke week komen er bij”, zegt Jonatan de Boer, general manager van Bird Benelux. “We volgen daarmee de vraag en zijn heel tevreden met onze start. Antwerpenaren maken blijkbaar graag gebruik van onze diensten.”

(Lees verder onder de foto.)

© Wim Hendrix

Met de komst van de elektrische deelsteps heeft in Antwerpen ook een nieuw beroep het levenslicht gezien, de zogenaamde ‘chargers’. Antwerpenaren die na 21u de elektrische steps mee naar huis nemen, opladen en de ochtend nadien de steps terugplaatsen in de stad. “Zij krijgen daar van ons een vergoeding tussen 5 en 20 euro voor, afhankelijk van waar de step staat en hoeveel de batterij opgeladen moet worden”, zegt de Boer. “Onze volledige vloot wordt nu elke avond opgeladen door inwoners van de stad. Er blijven ’s nachts vrijwel geen steps meer buiten staan. Ook daar zijn we erg blij mee.”

Volwaardig vervoersmiddel

En niet alleen deelsteps winnen aan populariteit. Maxime ­Danielli, zaakvoerder van de winkel My Mobelity, die zich specialiseert in elektrische scooters en steps, merkt een toenemende interesse. “Mensen zien een step steeds meer als een volwaardig vervoersmiddel”, zegt Maxime. “Mijn klanten gebruiken het voornamelijk om te pendelen. Met de step mee op de trein, de tram, in de auto... Mijn verkoopcijfers geef ik liever niet prijs, maar ik merk in mijn winkel wel dat steps steeds populairder worden.”

(Lees verder onder de foto.)

© Wim Hendrix

Het voordeel van de deelsteps van Bird is in de Verenigde Staten al meermaals als overlast ervaren. Na een tripje kunnen gebruikers hun step wegzetten waar ze willen. Dat zorgde in Los Angeles voor overvolle voetpaden, waar de deelsteps vaak de doorgang versperden. In onder meer Beverly Hills en West Hollywood zijn de deelsteps tijdelijk geband geweest.

In Antwerpen lijkt dat (voorlopig) niet voor problemen te zorgen, mede omdat de stad een reglement heeft uitgeschreven voor deelvoertuigen. Zo mogen er maar drie aanbieders actief zijn, met een aanbod van tussen honderd en duizend elektrische deelsteps per aanbieder, waarvan maximaal vijfhonderd binnen de Ring. Het totale aantal deelsteps mag niet meer dan 2.250 zijn.