Lampaert: "Voor wat Terpstra hier liet zien, neem ik mijn petje af"
E3 HarelbekeYves Lampaert (Quick-Step Floors) bleek in de E3 Harelbeke de ideale metgezel voor Niki Terpstra, tot de West-Vlaming op de Paterberg een eerste verval kende. Bij de passage aan de kasseien van de Varentstraat moest hij zijn teamgenoot definitief laten rijden. Lampaert werd uiteindelijk nog 17e.
"Ik heb net de beelden gezien van die massale valpartij, maar wist echt niet dat het zo erg was", vertelde Yves Lampaert. "Wij zaten toen al met de hele ploeg voorin en hoorden plots dat we weg waren met een man of veertig. Dan ging het gashendeltje nog wat harder open natuurlijk. Van dan af heeft de koers niet meer stil gelegen. Iljo Keisse en Tim Declercq menden de groep. Wij hebben die val nu eenmaal niet veroorzaakt. In het verleden waren wij als team ook soms betrokken in een valpartij en dan werd er ook niet op ons gewacht. Dit is een samenloop van onstandigheden. Er wordt in Vlaanderen nu eenmaal nerveus gekoerst en valpartijen kunnen spijtig genoeg gebeuren. We hadden wel een plan. Anders had heel ons team daar niet op kop van het peloton gezeten. Wij moesten daar onze remmen niet dicht knijpen. We zorgden voor een finale van 108 kilometer."
"Ik geraakte uiteindelijk met Niki Terpstra voorop. Philippe Gilbert, Zdenek Stybar en Florian Sénéchal zaten zo in een zetel. Ik overschatte mezelf wel naarmate de kilometers vorderen. Op de Paterberg kreeg ik een serieuze patat en moest ik Niki laten rijden. Ik kon nog opnieuw aansluiten, maar op de Varentstraat was mijn liedje helemaal uitgezongen. Ik ben geen slechte tijdrijder, maar voor wat Terpstra hier liet zien neem ik mijn petje af."
Gilbert: "Koers niet graag in het defensief, maar het loonde wel"
Philippe Gilbert slaagde er in de slotkilometer nog in om zich af te zonderen van een achtervolgende groep op Terpstra. De Waal pakte zo, voor het tweede opeenvolgende jaar, de dichtste ereplaats.
"Ik denk dat Niki Terpstra vandaag oppermachtig was. Ik hoorde dat hij op de laatste hellingen steeds op Yves Lampaert moest wachten omdat die telkens loste", begon Philippe Gilbert. "Even dacht ik dat het nog verkeerd ging lopen. Alle favorieten sloten immers aan achter Terpstra en zij begonnen steeds maar aan te vallen. Gelukkig was er geen verstandhouding en kwam de tegenreactie nooit echt geordend op gang. Bovendien waren Zdenek Stybar en ikzelf er nog om telkens te gaan storen. Al koers ik zo niet graag, het loonde wel. Misschien apprecieerden sommigen dat niet, wij deden enkel ons werk ter bescherming van onze man aan de leiding. En ja, ook ik heb dat niet graag als er zo wordt gereden, maar het was de enige manier om de vlucht van Niki Terpstra te beschermen", lachte Philippe Gilbert.
Van Avermaet: "Ik ben goed en klaar voor de komende wedstrijden"
Vorig jaar pakte Greg Van Avermaet nog de zege. Nu moest hij zich neerleggen bij de suprematie van het blok van Quick.Step Floors met Niki Terpstra en Philippe Gilbert op kop. Maar Greg Van Avermaet lijkt klaar voor wat volgt. Zoveel werd duidelijk in Harelbeke.
"De koers is eigenlijk open gebroken na die valpartij half wedstrijd. Quick.Step Floors pakte daarna onmiddellijk het initiatief wat de wedstrijd er voor ons een stuk gemakkelijker op maakte. Achteraf heeft de sterkste gewonnen", meldde Greg Van Avermaet.
"Of we de juiste keuzes gemaakt hebben? Dat is moeilijk om zeggen", ging de BMC-kopman verder. "We waren op het einde inderdaad met drie mee in de achtervolgende groep. Maar Jürgen Roelandts zei dat hij niet echt zeker meer van zijn sprint was. Dan hadden we nog Stefan Küng, maar hij is geen echte afwerker in een spurtje. We probeerden de gang er in te krijgen, maar ik denk dat er wel een pak op hun tandvlees zaten. Ik kreeg via mijn oortje een tijdlang mee dat de rest op 40 seconden zat, tot ik op de Karnemelkbeekstraat zelf zag dat ze veel dichter zaten. Misschien hadden we wel eerder in de tegenreactie moeten gaan."
"Ik heb me vandaag volledig kunnen uitleven en kleurde de koers mee. Op de Taaienberg zat ik net iets te ver en daar zijn Niki Terpstra en Yves Lampaert vertrokken. Ik ben goed en klaar voor de komende koersen. Peter Sagan? Blijkbaar had hij een mindere dag. Na de Paterberg heb ik hem niet meer gezien, maar hij blijft nog steeds Peter Sagan. Met hem heb je nooit gedaan".
Diverse waarnemers vonden de actie van Quick.Step Floors na de massale valpartij niet kunnen. "Daar heb ik geen enkel probleem mee", riposteerde Van Avermaet. "Als we steeds gaan wachten wanneer er iemand valt, dan moeten we nooit koersen. Vandaag lagen ze ook al net na de start op de grond. Ik zie er zeker geen graten in. Zij zaten vooraan en op die positie bepaal je nu eenmaal het koersverloop", besloot Greg Van Avermaet.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
De knotsgekke 48 uur van ‘vader’ Tiesj Benoot: “Koersen op sandwiches met kaas en confituur niet voor alle dagen”
-
PREMIUM
“Kamp Waes voor coureurs”: hoe ploeg van Van der Poel aan talentdetectie op allerhoogste niveau doet
De nieuwe Van der Poel, de nieuwe Pogacar, de nieuwe Evenepoel: elke ploeg droomt ervan, maar waar die te vinden? Bij Alpecin-Deceuninck hebben ze een wapen dat niemand anders heeft: de Zwift Academy. Miljoenen gebruikers wereldwijd en elk jaar doen er meer dan 100.000 mee aan een wedstrijd waarin een echt profcontract is te verdienen. “En wij kunnen al die data inkijken.” Talentdetectie op het allerhoogste niveau. -
LIVEBLOG ROMANDIË. Xandro Meurisse en Thibau Nys mee in de kopgroep, vluchters op eerste klim van de dag
Zeven renners kiezen in deze eerste bergrit het hazenpad. Twee Belgen kleuren mee de ontsnapping. Thibau Nys en Xandro Meurisse worden vervoegd door nog vijf andere renners, waaronder ook Andrea Vendrame, die gisteren nog tweede werd na zijn ploegmaat Godon. Wie pakt vandaag de overwinning op Les Marécottes? Volg de etappe hieronder in onze liveblog. -
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
SD Worx en Protime verlengen met ploeg-Kopecky tot 2028: “Vrouwenwielrennen is toegankelijk, we krijgen veel terug voor ons geld”
Na Lotte Kopecky hebben nu ook de sponsors SD Worx en Protime hun contracten in het vrouwenwielrennen tot 2028 verlengd. Het verhaal van SD Worx begon in 2020. “Vrouwenwielrennen is veel harder gegroeid dan we toen hadden gedacht”, zegt CEO Kobe Verdonck (53). Aan een overstap naar het mannenwielrennen zegt het Belgische bedrijf niet te denken. -
5
Zware valpartij in Ronde van de Alpen: Chris Harper botst met z'n hoofd tegen lantaarnpaal, maar helm voorkomt erger
Opschudding in de Ronde van de Alpen. De Australiër Chris Harper (29) ging in de afdaling spectaculair onderuit en knalde met z'n hoofd tegen een lantaarnpaal. Dankzij zijn helm bleef de schade beperkt, maar hij stapte wel uit koers. Simon Carr won de koninginnenetappe. -
Wuyts & Vlaeminck5
▶ “Van Aert en Van der Poel in de Tour de France: ideaal voor de Olympische Spelen”
-
8
Terugkeer in competitie op 24 mei, géén Tour: dit is het programma van Kopecky de komende maanden
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
15
Waarom mochten Van der Poel en co gebruik maken van de volgwagens om na valpartij terug te keren?
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerFreddy van Puymbrouck