© New Zealand Herald

Al 1.200 gewonden door deelsteps in Nieuw-Zeeland

Elektrische deelsteps duiken de laatste jaren in een razendsnel tempo op in de grootsteden. Ook in Antwerpen zijn de Birds nu al niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Die deelsteps gaan ook gepaard met een aantal kinderziektes. Zo vielen in Nieuw-Zeeland al 1.200 gewonden.

Rebecca Van Remoortere

Sinds oktober vorig jaar kreeg het Nieuw-Zeelandse Accident Compensation Authority (ACC) al 1.200 meldingen binnen van gewonden na het gebruik van een elektrische deelstep. Die step kunnen bewoners lenen om zich te verplaatsen in de stad. In Auckland, waar al 656 personen gewond raakten na een val met de step, brak een 27-jarige man onlangs nog zijn kaak nadat zijn deelstep in het midden van de rit onverwacht remde.

Volgens Lime, het bedrijf achter de deelsteps, zit er een fout in de productie waardoor een aantal van de steps plots stopt met rijden tijdens de rit. In Zwitserland doken in januari dezelfde problemen op, waardoor alle steps daar uit het straatbeeld noodgedwongen werden weggehaald. Lime is (nog) niet actief in Antwerpen.

Het stadsbestuur van Auckland dreigt er nu mee om de deelsystemen voor steps te verwijderen als de technische fout niet wordt aangepakt en als Lime niet kan bewijzen dat de steps veilig zijn. In een verklaring aan de nieuwswebsite Stuff zei Lime al dat de steps met een fout uit circulatie waren gehaald, maar het bedrijf wil niet zeggen om hoeveel steps het gaat.

De steps van Lime hebben een snelheidslimiet van 27 kilometer per uur in Auckland, maar gaan vaak een pak sneller als ze van een helling rijden. In Auckland mogen de steps, in tegenstelling tot deelsteps bij ons, op het voetpad rijden. Burgemeester van Auckland Phil Goff liet in november al weten dat hij pleit voor een snelheidslimiet van 10 kilometer per uur wegens veiligheidsredenen. De snelheidslimiet van Bird in Antwerpen bedraagt 18 kilometer per uur.

Brussel

Ook bij ons rijzen er vragen over de veiligheid van de deelsteps. In Brussel bijvoorbeeld gebeurden er ook al enkele ongevallen met de steps. Op de spoed van het Sint-Jans­ziekenhuis in het centrum van Brussel zien ze gemiddeld ­bijna elke dag iemand die gewond raakte met een step. Daarom vraagt het veiligheidsinstituut Vias met aandrang aan gebruikers om een helm ­op te zetten, ook al is dat niet verplicht. Ook vraagt Vias om in het donker extra verlichting te dragen. “Gebruikers zien deze steps soms te veel als een attractie”, klinkt het bezorgd.