Direct naar artikelinhoud
NieuwsKrantenbedeling

‘Minst slechte oplossing’: akkoord tussen Bpost en Vlaamse uitgevers over krantenbedeling, krant maximaal halfuur later in bus

‘Minst slechte oplossing’: akkoord tussen Bpost en Vlaamse uitgevers over krantenbedeling, krant maximaal halfuur later in bus
Beeld Klaas De Scheirder

Postbedrijf Bpost heeft een akkoord gesloten met de Vlaamse uitgevers over de verdeling van de kranten na 30 juni. De gesprekken met de Franstalige krantenuitgevers lopen nog. Voor de verdeling van tijdschriften lanceert Bpost een nieuw commercieel aanbod.

en

Bpost moest onderhandelen met de uitgevers, na de beslissing van de overheid om de persconcessie voor de verdeling van kranten en tijdschriften stop te zetten. De overgangsperiode ervan loopt eind juni af. Daarop ontwikkelde Bpost een nieuw aanbod, waarover het sindsdien met de uitgevers onderhandelt.

Met de Vlaamse uitgevers is er nu dus een akkoord bereikt. “Het betreft een volume gelijk aan ongeveer 75 procent van de volumes die momenteel door Bpost in Vlaanderen worden verdeeld”, luidt het in een persbericht. Bpost is van plan de krantenvolumes vanaf 2025 geleidelijk over te brengen naar zijn filiaal AMP. Dat zal werken met onderaannemers, maar “zij zullen voor de verdeling van de kranten uitsluitend met vaste krachten werken”.

Onder het nieuwe contract veranderen de voorwaarden voor de levering licht. Bpost krijgt op weekdagen meer tijd om de kranten te bezorgen. Tot nu toe moest de krant ten laatste tegen 7.30 uur bij lezers in de brievenbus liggen. Dat wordt 8 uur. Op zaterdag blijft de deadline 10 uur.

Werkzekerheid voor wie vast contract heeft

Volgens Bpost kan het dankzij het akkoord “werkzekerheid garanderen voor medewerkers met een vast contract in Vlaanderen” en “een belangrijke sociale schok vermijden en een zachte transitie naar een ander verdeelmodel realiseren vanaf 2025”.

Geert Cools van vakbond ACOD Post spreekt over “de minst slechte oplossing voor de Vlaamse postbodes”. De bonden hadden volgens Cools liefst gehad dat de situatie bleef zoals ze was, namelijk dat de postbodes de kranten zouden blijven rondbrengen. Dat “voorkeurscenario” bleek echter niet compatibel met de wensen van de uitgevers en dus is het pas voorgestelde akkoord voor Cools de minst slechte oplossing.

‘Sociaal bloedbad vermeden’

“Het stelt gerust in de zin dat een sociaal bloedbad in Vlaanderen kan worden vermeden”, zegt hij. Hoewel de krantenbedeling geleidelijk zal verschuiven naar onderaannemers van bpost-dochterbedrijf AMP, zegt het postbedrijf werkzekerheid te garanderen voor de medewerkers met een vast contract.

De nieuwe jobinhoud zal mogelijk niet voor alle postbodes gewenst zijn, erkent Cools, maar “het belangrijkste is dat ze niet verplicht worden om ander werk te zoeken”. De vakbondsman wijst erop dat er wel nog onderhandelingen nodig zijn over overgangsmaatregelen. “We verwachten daarbij toegeeflijkheid”, zegt hij.

Nog geen akkoord met Franstalige uitgevers

De gesprekken met de Franstalige krantenuitgevers lopen nog, “met als doel een maximum aan volumes veilig te stellen en oplossingen te vinden om werkzekerheid te garanderen voor de medewerkers onder vast contract”. Voor de verdeling van tijdschriften heeft Bpost ook een nieuw commercieel aanbod ontwikkeld.

“Het is altijd ons objectief geweest om het juiste evenwicht te vinden tussen enerzijds het verzekeren van de continuïteit en de kwaliteit van de dienstverlening en, anderzijds de prijsverwachtingen van de uitgevers. Dit akkoord biedt een oplossing voor de uitgevers en de medewerkers in Vlaanderen”, zegt Chris Peeters, de CEO van Bpostgroup.

DPG Media ‘op zoek naar maatregelen’ om gestegen kosten op te vangen

DPG Media, uitgever van onder meer De Morgen, zegt dat het onder het nieuwe akkoord met bpost wordt geconfronteerd met stijgende kosten. Het bedrijf kondigt maatregelen aan om dat op te vangen.

De stijgende kosten “zullen we niet met één oplossing kunnen opvangen”, zegt DPG Media. “We gaan de komende weken op zoek naar de meest effectieve maatregelen waarbij we zowel onze kosten als de prijzen van onze producten onder de loep nemen.”