Prijs biologische producten omlaag, verkoop niet hoger
Den Haag
Dat blijkt uit cijfers van de Consumentenbond. Voor het onderzoek werden 115 producten bij dertien supermarkten en vier biologische winkels vergeleken.
De Consumentenbond vermoedt dat de prijsdaling te maken heeft met het aanbod biologische producten. Dat is de afgelopen vijf jaar flink gegroeid. ‘Biologische boodschappen worden steeds populairder, zeker in supermarkten. Ketens houden elkaar nauwlettend in de gaten. De concurrentie groeit en dat drukt de prijs’, zegt een woordvoerder van de consumentenorganisatie.
Bij supermarktketens Dirk van den Broek en Vomar trof de bond de goedkoopste biologische producten aan. De prijzen liggen daar gemiddeld 13 en 11 procent lager dan bij andere winkels.
Nederlandse consumenten kochten in 2017 voor ongeveer 1,5 miljard euro aan biologische producten. Dat is een stijging van 5 procent, laten de recentste cijfers van de branchevereniging Bionext zien. De omzetstijging vindt vooral plaats bij supermarkten, die goed zijn voor meer dan de helft van de omzet. De omzet in biowinkels loopt juist terug. De hardste stijgers zijn biologische eieren (17 procent) en zuivel (11 procent). In absolute zin wordt het meest uitgegeven aan rijst en koffie.
dure biowinkels
Biowinkels zijn duurder dan supermarkten. Bij de door de Consumentenbond onderzochte ketens liggen de prijzen tussen de 15 en 28 procent hoger dan gemiddeld. De goedkoopste biowinkel is Marqt, op de voet gevolgd door Ekoplaza. Op de derde plek staat Natuurwinkel. Natuurvoedingswinkel Odin is het duurst.
Het assortiment van biowinkels is wel veel groter dan dat van supermarkten. Biowinkels verkopen duizenden producten, terwijl supermarkten zoals Aldi en Lidl soms maar honderd biologische producten aanbieden. Ook verkopen biologische winkels vaker grootverpakkingen. Verhoudingsgewijs zijn die meestal goedkoper dan in supermarkten.
Biologische producten pakken volgens de producenten ervan duurder uit, omdat de fabricage arbeidsintensiever is, de opbrengst per hectare lager ligt en de producenten geen kunstmatige bestrijdingsmiddelen gebruiken. Ook is de productie kleiner, waardoor verpakking en distributie relatief duur zijn.
Toch hoeven consumenten niet altijd duurder uit te zijn als zij voor biologisch kiezen. Uit het onderzoek blijkt dat biologische huismerkproducten vaak goedkoper zijn dan reguliere A-merkproducten. Zo betaal je voor een literpak verse halfvolle biologische melk bij Hoogvliet 1,02 euro, terwijl je in dezelfde winkel voor een pak niet-biologische melk van Campina 1,21 euro betaalt. Sinaasappelsap van Appelsientje kost bij Albert Heijn 40 cent meer dan het sap van het biologische huismerk. <