Themabeeld© Fred Debrock

Alcoholvrij bier zit in de lift in België: toename van bijna 25 procent op twee jaar

Op twee jaar tijd is de categorie van non-alcoholische bieren met 24,3 procent gestegen in België. Dat blijkt dinsdag uit cijfers die zijn meegedeeld tijdens een persvoorstelling van bierreus AB InBev, die in 2023 goed was voor 60 procent van de markt van alcoholvrij bier in België.

jvh
Bron: BELGA

Wereldwijd maken alcoholvrije bieren op dit moment 1,8 procent uit van de totale biermarkt. In de Europese Unie zijn non-alcoholische bieren goed voor een segment van 4,9 procent. In België gaat het om 5,1 procent. Tussen 2021 en 2023 is het aandeel alcoholvrije bieren in ons land gestegen met 24,3 procent. 

Hoe groot het aandeel alcoholvrije bieren is op de totale bierproductie van AB InBev, wil het bedrijf niet meedelen. Wel is het duidelijk dat het aan belang wint: “Non-alcoholische bieren groeien sterk”, zei Jason Warner, CEO Europe van AB InBev. “We geloven dat de groei zich zal verderzetten. Het is een belangrijk stuk van onze activiteiten.”

LEES OOK. Een alcoholvrij terrasje is een duurder terrasje: “De brouwers zouden de prijs gelijk moeten trekken” 

Corona Cero, het bier dat AB InBev recent voorstelde als focusmerk in het partnerschap met de Olympische Spelen, is het sterkst groeiende alcoholvrij in het gamma van het bedrijf. De eerste Corona Cero’s, speciaal gemaakt voor de Spelen, rolden dinsdag van de band in de fabriek in Leuven. 

In 2015 lanceerde de bierbrouwer ‘Global Smart Drinking Goals’, met als meest opvallende doel om het aandeel van non- of lager alcoholische bieren in de volumes tegen 2025 tot 20 procent te brengen. Dat doel zal niet gehaald worden. “Groot dromen is deel van ons bedrijf”, zei Warner daarover. “Maar moesten we geen dergelijk grote doelstellingen gehad hebben, hadden we geen dergelijke creativiteit en vooruitgang geboekt binnen ons bedrijf. We werken verder om het doel zo snel mogelijk te realiseren.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER