Kunnen punchers als Alaphilippe, Vansevenant of Bardet in eerste Giro-rit topfavoriet Pogacar te snel af zijn op de ‘Muur van San Vito’?

Deze Giro start met de vlam in de pijp. Het zou ons zelfs niet verbazen indien Tadej Pogacar op het einde van de middag al in het roze staat. Toen de organisator RCS zeker was dat de Sloveen kwam, werd de etappe in volle finale nog verzwaard.

Hugo Coorevits

Kort:

Start: om 13.50 uur

Aankomst: om 17.15 uur

Afstand: 140 (defilé van 2 km)

Het parcours:

De Giro begint met een heuvelrit die organisator RCS meteen drie sterren meegeeft. Veel tijd om in te rijden, is er niet. Na 45 km gaat het al omhoog. De renners krijgen achtereenvolgens een heuvel van vierde categorie (de Berzano di San Pietro), een bergje van derde categorie (de Superga) en dan al een col van tweede categorie voorgezet. Vooral die Colle Maddalena is met zeven kilometer klimmen en een gemiddeld stijgingspercentage van 6,8 procent al direct een interessante hindernis om het kaf van het koren te scheiden. Er ligt na twee kilometer zelfs een zone met 11 procent stijgingsgraad in. Hoewel de rit slechts 140 km lang is, zijn er 1.926 hoogtemeters. Da’s pittig om te starten. De eerste bergtrui zal dus ook niet aan een toevallige vluchter worden toegewezen. De Intergiro-sprint ligt bij de passage aan de finish. Daarbij zijn voor de eerste drie respectievelijk 3, 2 en 1 seconde te verdienen, maar voor de eerste acht ook punten die meetellen voor de maglia ciclamino. De tussenspurt vindt na de Berzano die San Pietro plaats, na 57,9 km. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van de rit variëren de te verdienen punten voor het puntenklassement. In de eerste etappe zijn er dat twaalf voor de tussenspurt, evenveel voor de Intergiro en 25 voor de winnaar van de rit.

Onze sterren:

Een Vansevenant in de juiste conditie kan ver komen in deze verkorte Luik-Bastenaken-Luik, maar dan in een Italiaanse versie.© BELGA

De topfavoriet is Tadej Pogacar. Neem dat de deur achteraan open staat op de Colle Maddalena, dan is de vraag wie de Sloveen kan volgen op de San Vito. Eigenlijk moet hij maar een minimale inspanning doen om een maximaal resultaat te halen. In volle finale is er de punchy klim waarop een goede Julian Alaphilippe ook nog zijn rol kan spelen. Michael Woods kan dat ook. Of een Daniel Felipe Martinez die dat demonstreerde in de Ronde van de Algarve. Anderzijds is er Romain Bardet die met de vorm van Luik-Bastenaken-Luik ook een zoveelste gooi kan doen naar een dagzege in de Giro.

*** Tadej Pogacar

** Julian Alaphilippe, Michael Woods

* Romain Bardet, Mauri Vansevenant, Daniel Felipe Martinez

Romain Bardet ontbreekt nog een Giro-ritzege in zijn collectie. Eerder won hij in de Tour en de Vuelta.© BELGA

Dit zijn de sleutelmomenten:

Er is niet alleen de Colle Maddalena die in de lus van nog geen dertig kilometer rond Turijn wordt gereden en waarvan de top op 21,8 km van de streep ligt. Het scharniermoment van de openingsetappe wordt in principe de Bivio de San Vito zijn. Da’s simpelweg een muur van net geen anderhalve kilometer lang waarvan de top op 2,9 kilometer van de finish ligt. Het gemiddelde stijgingspercentage is 9,8 procent met een uitschieter op een kleine vijfhonderd meter van de top, waar de weg ineens 16 procent klimt.

Gefundeness Fressen voor Pogacar dus op deze extra hindernis die zelfs niet eens meetelt voor de bergprijs. Daarna duiken ze Turijn binnen. Da’s letterlijk te nemen, want tot zeshonderd meter van de streep gaat het bergaf. De laatste kilometer zijn er nog een drietal bochten, waaronder eentje van negentig graden, richting de Corso Moncalieri die langs de Po-rivier ligt.

Dit moet u nog weten:

* De 107de Giro d’Italia start in Venaria Reale, dat een noordelijk gelegen voorstadje is van Turijn en dat circa 32000 inwoners telt. De Reggia di Venaria is de trots van het stadje. Het is een paleis dat net buiten het natuurpark La Mandria ligt en dat in 1675 in opdracht van de hertog van Savoie werd gebouwd.

* Het is niet de eerste keer dat de Giro in Venaria Reale voor de Grande Partenza instaat. Dat gebeurde ook in 2011 toen de Ronde van Italië begon met een ploegentijdrit. Organisator RCS koos voor dezelfde start- en eindplaats.

* Turijn telt dan weer 861.000 inwoners en is de belangrijkste handelsstad in de regio Piemonte.

* De Superga is in de omgeving van Turijn ook een bekende col met een ietwat zwarte rand. 75 jaar geleden verloor quasi de voltallige ploeg an FC Torino het leven toen een vliegtuig door de dichte mist tegen de omheining van de basiliek aan vloog die boven op de top staat. De helling is ook bekend van Milaan-Turijn, een eendagskoers die dit jaar door Alberto Bettiol werd gewonnen. Ooit werd er nog op de top gefinisht.

* De dit keer afwezige Simon Yates was twee jaar geleden dagwinnaar van een etappe naar Turijn. Toen lagen ook de Superga en de Colle Maddalena erin, maar was de aanhef van de etappe nog een stuk zwaarder.

* De Corsa Rosa zoekt zaterdagmiddag de opvolger van Remco Evenepoel die vorig jaar de tijdrit won en zo de eerste ‘maglia rosa’ werd.

* De Giro start in Turijn op een roze wolk. Het weerbericht meldt er geen regen valt en dat de wind maar een sterkte van 1 Beaufort zal hebben. Verwaarloosbaar, ook al verandert de richting in de loop van de namiddag. Al is er slechts 38 procent kans op zon, we krijgen temperaturen van rond de twintig graden voor de Grande Partenza del Giro d’Italia.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Wegwielrennen