Direct naar artikelinhoud
NieuwsHongarije

Haha, een man met een vrouwenbril! Of: hoe Fidesz-media een populaire Orbán-tegenstander proberen weg te lachen

Péter Magyar, met dé bril, op een anti-regeringsbijeenkomst begin april.Beeld Reuters

In Hongarije hebben de Orbán-getrouwe media de aanval ingezet op diens rivaal Péter Magyar. Ze doen dat door zijn mannelijkheid in twijfel te trekken. Maar Magyars partij blijft stijgen in de peilingen.

De Nederlandse psycholoog Geert Hofstede (1928-2020) deed onderzoek naar hoe masculien mannen zijn in verschillende landen. Wat wil zeggen: de mate waarin mannen in die landen een typisch mannelijke identiteit nastreven. Onderaan Hofstedes masculiniteitsindex staan Nederlanders, Zweden en Noren. Bovenaan de lijst prijkt Japan. Tweede plek: Hongarije, 88 punten.

Tot zover de context. Nu de kwestie. Péter Magyar, een voormalige Orbán-insider die nu de strijd heeft aangebonden met de Hongaarse premier, wordt sinds een paar weken herhaaldelijk belachelijk gemaakt door aan de regering gelieerde media. De zonnebril die hij draagt zou een vrouwenmodel zijn.

Later werd hij op een fiets gespot die er eveneens verdacht vrouwelijk uitzag, zo schreven media als Origo.hu en het Hongaarse dagblad Magyar Nemzet. De aanval op Magyars mannelijkheid is onderdeel van een bredere en flink energieke zwartmaakcampagne: vrijwel elke dag verschijnen er nieuwe verhalen over de politicus. Hij wordt een zielige, gemene schurk genoemd en een psychopathische misbruiker van zijn ex-vrouw Judit Varga, de voormalige minister van Justitie. Ook zou hij ooit zijn zelfmoord in scène gezet hebben.

Magyar lijkt zich er niet al te veel van aan te trekken. Hij organiseert protesten in Boedapest waar tienduizenden mensen op afkomen, en zelfs in kleinere steden weet hij een groot publiek aan te trekken: iets wat de rest van de oppositie vrijwel nooit lukt. Tisza, de kleine conservatieve partij die hij opnieuw tot leven wekte, stijgt elke week in de peilingen voor de Europese verkiezingen; onderzoeksbureau Médian zet de partij op 24 procent van de stemmen.

Dat is veel, zeker gezien het feit dat voor februari haast niemand van Magyar gehoord had. Die stemmen lijkt hij vooralsnog voornamelijk weg te kapen bij de andere Hongaarse oppositiepartijen, en niet bij Orbáns partij Fidesz.

Om de aanval op zijn mannelijkheid lijkt Magyar wel te kunnen lachen: zijn ‘feminiene’ zonnebril (een unisex-model, zo bleek) werd afgelopen week geveild voor 3 miljoen Hongaarse forint, een kleine 8.000 euro. De opbrengsten gaan naar een liefdadigheidsinstelling in de buurt van Debrecen.

In zijn laatste Instagram-post lijkt Magyar zijn vrouwelijke kant juist te omarmen: de politicus staat trots zijn shirt te strijken. Toch iets heel anders dan het imago dat Orbán de wereld doorgaans van zichzelf voorschotelt: dat van de échte man die in bodywarmer op het platteland brandy staat te drinken terwijl er een varken wordt geslacht.