YouTube wil gebruikers 'frustreren' zodat ze betalen voor reclamevrij muziekabonnement
YouTube voert het aantal advertenties tussen muziekvideo's op om gebruikers naar een betalend abonnement te lokken. Dat abonnement is er nu nog niet, maar YouTube-moederbedrijf Google is het wel intern aan het testen.
De reclamevrije abonnement krijgt gecureerde playlists en exclusieve video's, met bijvoorbeeld materiaal van artiesten achter de schermen. Door aan de ene kant gebruikers met advertenties te frustreren en hen aan de andere kant te verleiden met die extra functies en video's, wil YouTube veel mensen overtuigen, zegt YouTube-topman Lyor Cohen aan Bloomberg. "Je gaat niet happy zijn als je Stairway to Heaven erdoor jaagt en meteen daarna een advertentie krijgt", aldus Cohen op het SXSW-muziekfestival.
Met de dienst mikt YouTube op mensen die nu playlists van video's maken en die op de achtergrond aanzetten als muziek. Ook gaat de dienst de concurrentie aan met muziekstreamers Spotify, Deezer en Apple Music. Het grote verschil daarbij is dat YouTube naast audio ook beeld laat zien.
YouTube biedt al abonnementen aan, namelijk Red voor video en YouTube TV voor livetelevisie, maar het nieuwe abonnement focust op muziek. Google zelf heeft al langer een streamingdienst in de vorm van Play Music. Cohen heeft niet gezegd vanaf wanneer de nieuwe streamingdienst beschikbaar zal zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Op reis met alleen maar handbagage: zo krijg je alles in je koffer zonder te moeten proppen
-
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
Voor een optimaal rendement van je zonnepanelen, is een regelmatige onderhoudsbeurt geen overbodige luxe. Maar hoe vaak moet je je zonnepanelen reinigen? Welke producten gebruik je daarvoor? En kan je dit zelf doen? Deze tips van bouwsite Livios helpen je op weg. -
Scholierenkoepel doet oproep om AI toe te laten in klas
De Vlaamse Scholierenkoepel heeft een advies gelanceerd waarin wordt opgeroepen om artificiële intelligentie en virtuele realiteit toe te laten als hulpmiddel in de klas. Dat staat te lezen in ‘De Standaard’. -
-
Independer
Belg spendeert dagelijks gemiddeld ‘maar’ 1,5 uur op sociale media: hoeveel (mobiele data) kost dat je?
-
Sam Altman (OpenAI) praat met investeerders over eigen chipfabrieken
Sam Altman voert gesprekken met investeerders in onder meer het Midden-Oosten over financiering van een netwerk van chipfabrieken. Volgens bronnen van persbureau Bloomberg en de Britse krant ‘Financial Times’ wil de topman van ChatGPT-moederbedrijf OpenAI miljarden dollars ophalen om zelf chips te kunnen maken voor artificiële intelligentie (AI). -
Techgiganten willen misbruik AI bij verkiezingen voorkomen
Een twintigtal grote techbedrijven zoals ChatGPT-moederbedrijf OpenAI, Facebook-eigenaar Meta, Microsoft, Amazon, Google, TikTok en X hebben een samenwerkingsverband aangekondigd om misbruik van artificiële intelligentie (AI) bij verkiezingen tegen te gaan. -
Mark Zuckerberg was nog nooit zo rijk
-
Duitsers leggen uitgebreide Russische desinformatiecampagne op X bloot
-
Braziliaanse rechter gelast onderzoek tegen Elon Musk na beschuldigingen van censuur
Een Braziliaanse rechter van het Hooggerechtshof heeft zondag een onderzoek gelast tegen Elon Musk, eigenaar van het X-platform, die hem beschuldigde van “censuur”. De ondernemer had ook opgeroepen tot zijn ontslag. -
1
ChatGPT overtreedt volgens Italië Europese privacywet
ChatGPT voldoet volgens Italië toch niet aan de Europese privacyregels. Dat heeft de lokale privacytoezichthouder bekendgemaakt na een onderzoek dat sinds maart vorig jaar liep. -
Groet de opperpinguïn: Elon Musk drijft spot met rivalen na grote panne
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLore Kluwer
Patrick Weyers
jorg de clerck
Kelly Verlinden
Geert Vaelen