Wat kwam het snelst? Coke of pizza? James Butler en Anthony Casanova (rechts) van Platzak testten het uit.© Dirk Kerstens

Wie is het snelst: de pizzakoerier of de cokedealer? Youtubers testten het uit in ‘sociaal experiment’

Ze noemen het een ‘sociaal experiment’. Vorige week donderdagavond bestelden de youtubers van Platzak tegelijkertijd een pizza margherita en een gram cocaïne. Twee keer raden welke leverancier het eerst aan hun voordeur stond.

Patrick Vincent

‘Waaraan denk je het eerst als ik ‘Antwerpen’ zeg?’

Vrij associëren is een klassiek spelletje. De bovenstaande vraag zal snel evidente antwoorden opleveren als ‘Schelde’, ‘kathedraal’, ‘haven’ of ‘Rubens’. Al zal er hier en daar ook vast wel eentje ‘cocaïne’ roepen. Nergens ter wereld zit immers meer coke in het rioolwater dan in Antwerpen. Zelfs niet in Amerikaanse of Braziliaanse megapolissen.

De associatie die níémand in het spelletje zal maken: pizza.

Het is dan wellicht ook geen superverrassing dat je in de stad sneller aan cocaïne geraakt dan aan een pizza. In het beste geval moeten ze zo’n pizza natuurlijk ook eerst nog bakken. Maar Anthony Casanova en Jamie Butler, de populaire Antwerpse youtubers van Platzak, wilden dat vraagstuk toch aan een empirisch onderzoek onderwerpen.

“Er gaat al jaren veel geld naar de war on drugs”, zegt Anthony Casanova. “Wij vroegen ons af of die grote middelen ook iets uithalen.”

“We hadden niet genoeg cash in huis, dus moesten we nog snel 50 euro gaan ophalen in de Brederodestraat. Tegen de tijd dat we opnieuw thuis waren, stond de dealer ons al op te wachten aan de voordeur”

Anthony Casanova

Youtuber bij Platzak

Een pizza thuis laten leveren, dat kunnen tegenwoordig zelfs boomers met extreme digifobie. Het duo was bovendien zo slim om het niet al te ver te gaan zoeken. Een paar klikken en ze hadden een pizza margherita besteld én betaald bij pizzeria Valentino op de Mechelsesteenweg. Dat zaakje ligt op hoop en al drie minuten fietsen van hun voordeur.

Fooi

Het nummer van een drugsdealer daarentegen hadden de twee Platzakken niet tussen de contacten op hun smartphone staan. Maar er een vinden bleek uiteindelijk niet zo veel moeilijker dan die pizza. “Via sociale media hadden we binnen de minuut drie mogelijke bronnen gevonden”, zegt Casanova. “Een van hen voegde ons meteen toe en na enkele heen-en-weerberichten stuurde hij dat hij er binnen de tien minuten zou staan. 50 euro voor een gram moesten we betalen. We hadden niet genoeg cash in huis, dus moesten we nog snel 50 euro gaan ophalen in de Brederodestraat. Tegen de tijd dat we opnieuw thuis waren, stond de dealer ons al op te wachten aan de voordeur.”

Op de pizza was het dan nog een dik kwartier wachten. Quod erat demonstrandum. En ondanks zijn nederlaag in de race kreeg de pizzakoerier een fooi bovenop de 12,90 euro voor zijn waar. De drugsdealer niet.

In het echt was de berg wit poeder iets minder groot.© Dirk Kerstens.

In hun YouTube-video maakten Casanova en Butler de verpakking van de drugs onzichtbaar. “Anders zouden ze ons meteen van het platform halen”, zegt de eerste. “Dat risico wilden we niet nemen. Het stomme is dat we uiteindelijk tóch gestriket zijn. We hadden een halve minuut muziek uit Pirates of the Caribbean gebruikt en kregen een auteursrechtclaim aan onze broek. Onze video mocht blijven staan, maar het geld dat de advertenties opbrengen, is niet meer voor ons. Dat is wel jammer, want het filmpje is goed aan het scoren naar onze normen.”

De Antwerpse youtubers maken sinds anderhalf jaar elke week een video. De volgende aflevering hebben ze al klaar. Van de drugs blijft het duo wijselijk weg deze keer, maar ze blijven wel in de sfeer van de fastfood. “We gaan voor de verbreking van het Belgisch record chicken nuggets eten”, zegt Anthony Casanova.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer