zaterdag 21 juli 2018 - TV & Radio
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

William Boeva (achteraan) met zijn gast Sam Gooris. Jonas Roosens

Reportage

Hoe de streamingsite Twitch dagelijks 15 miljoen kijkers trekt

Kijk, zo doe je dat dus: gamen

De nieuwe talkshow van comedian William Boeva, Ragequit, moet je niet zoeken op de kabel of zelfs op Youtube. Nee, je moet surfen naar Twitch.tv. De Amerikaanse streamingwebsite is al jaren populair bij fans van games, maar sinds de hype rond Fortnite is er geen houden meer aan.

Wie kijkt nu naar andere mensen die videogames spelen? Miljoenen mensen. En hoewel Facebook en Youtube nu hard proberen om een graantje mee te pikken, is er eigenlijk maar één plek om naar livegaming te kijken: Twitch, het videonetwerk dat sinds 2014 eigendom is van Amazon. Meer dan 15 miljoen kijkers komen er op één dag langs, op piekmomenten kijken 2 miljoen mensen tegelijk.

Dit jaar zitten livestreaming en Twitch fors in de lift. Ook in Vlaanderen, al zijn harde cijfers schaars. Dat heeft veel te maken met het enorme succes van het spel Fortnite. Een spel dat vooral tieners graag spelen, maar dat zich vooral ook goed laat bekijken. De spelformule is tenslotte afgekeken van de The hunger games-films: iedereen bevecht elkaar, tot er één winnaar overblijft.

Twitch heeft nu zijn eerste megaster: Tyler Blevins (27), alias Ninja. Toen die in maart live Fortnite aan het spelen was met de rapper Drake, haalde hij 635.000 kijkers. Vorige week had hij gemiddeld 78.000 kijkers. Dat klinkt bescheiden, maar een Twitch-streamer is niet zoals een tv-ster of een Youtuber. Hij is bijna continu in beeld, een heuse Truman show. Ninja was in die week goed voor bijna 50 uur video. Het zou hem zo’n half miljoen dollar per maand opleveren. Voor elke Ninja zijn er dan weer tienduizenden gebruikers die urenlang gamen voor nul, één of twee kijkers.

Sam Gooris

De nieuwe Ninja is William Boeva nog niet: de eerste aflevering van zijn talkshow Rage-quit trok donderdagnamiddag een bescheiden 300 kijkers. Maar aan de telefoon vooraf vertelt Boeva, comedian en enthousiast gamer, dat de cijfers er niet echt toe doen. “Eigenlijk is dit wat ik al een paar jaar probeer te doen: gaming op een positieve manier in de media brengen.”

“Ik volg Twitch al een tijdje, ik vind het een heel interessant platform. Je hebt weinig nodig om uit te zenden en iedereen kan kijken.” Boeva wilde aanvankelijk gewoon zelf streamen. Maar 4Entertainment, een organisator van gaming-events zoals de Gameforce- beurs, stelde een talkshow voor. Er zijn tien afleveringen gepland. “Wij vonden dat er te weinig Vlaamse content is op Twitch, terwijl er wel een publiek voor is”, zegt operationeel directeur Steven Leunens. Volgens hem kijken 700.000 à 800.000 Belgen weleens naar Twitch.

De formule is vrij simpel, vertelt Boeva. “We nodigen een gast uit, we spelen wat, we praten. Verder hangt er veel af van de kijker.” Co-presentator is de Nederlandse Twitch-streamer Mathia Koolhout. Zoals gebruikelijk op Twitch, kan het publiek voortdurend reageren in de chatbox naast de video.

“Eigenlijk is dit wat ik al een paar jaar probeer te doen: gaming op een positieve manier in de media brengen” William Boeva Comedian en presentator ‘Ragequit’

De start is moeilijk. De gast, Sam Gooris, geeft al meteen toe dat hij geen gamer is, en de jonge kijkers blijken hem amper te kennen. Als Gooris zich halverwege laat vervangen door zijn zoon Kenji, gaat het wat vlotter. Aan Boeva ligt het niet: die heeft zowel het interviewen als het gamen behoorlijk onder de knie. Die twee vaardigheden combineren heeft zeker potentieel. In een toekomstige aflevering is Youtube-fenomeen Kastiop te gast, voor het Twitch-publiek wellicht een meer fortuinlijke keuze.

Later deze zomer begint Boeva ook met een persoonlijk kanaal op Twitch. “Ik ga er games spelen als Fortnite en Counterstrike, iedereen kan meespelen. Ik ga het vooral voor mijn plezier doen. Maar als ik iemand kan overtuigen om naar mijn shows te komen kijken, is dat mooi meegenomen.”

Pril

In Vlaanderen blijft Twitch voorlopig nog een vrij bescheiden fenomeen. “In Nederland is het veel groter”, zegt Davy De Groote, marketingdirecteur van Kayzr, een organisator van gaming-toernooien. Grote Twitch-sterren telt Vlaanderen dan ook nog niet. Wel al een klein handjevol professionals, zoals Wesley Metten (zie kader). Enkele succesvolle Youtube-sterren maken af en toe een overstapje.

Youtube en Facebook azen intussen allebei op het jonge en commercieel aantrekkelijke publiek voor livestreaming van games. Bij Facebook raakt het amper van de grond, ondanks een recent monsterverbond met toernooi-organisator ESL. Ook op Youtube wil livestreaming niet echt aarden.

“Twitch en Youtube proberen in elkaars vaarwater te komen, maar elk doet nog steeds het best waarmee ze begonnen zijn”, zegt De Groote. Volgens streamer Wesley Metten maakt Youtube weinig kans om Twitch naar de kroon te steken. “Ze zouden veel beter moeten worden dan Twitch alvorens mensen massaal overschakelen, en ik zie dat niet gebeuren.”

‘Ragequit’, elke woensdag om 16 uur op Twitch.tv.

12 uur aan een stuk gamen, werkweek van 60 uur en meer

Wij bellen om 10.30 uur met Wesley Metten (28), alias Shadybunny. Veel tijd heeft hij niet: om 11 uur gaat de camera aan en begint hij op Twitch Hearthstone te spelen voor een publiek uit de hele wereld. Hij zal pas stoppen om 18 uur, misschien 20 uur. Op weekenddagen speelt hij zelfs 12 uur aan een stuk, vanaf 7 uur. Zo zit je al snel aan een werkweek van 60 uur en meer. “Ik doe dit al vijf jaar, maar sinds twee jaar kan ik ervan leven”, zegt Metten. De meeste kijkers heeft hij tussen 14 en 16 uur, “dan zijn er al genoeg Amerikanen wakker.”

“Vooral in het begin is het hard werken”, zegt Metten. “Veel mensen beginnen gewoon te spelen en verwachten dat de kijkers dan wel vanzelf komen. Maar je moet de mensen een reden geven om te komen kijken. Ofwel omdat je heel goed bent in het spel, ofwel met je humor. Bij mij kunnen de mensen wat opsteken, omdat ik veel uitleg.”

Na enkele weken had Metten een publiek van een tiental mensen, inmiddels zitten soms duizend mensen tegelijk te kijken. Die kijkers geven fooien, en ze kunnen zich voor 5 dollar per maand abonneren op zijn kanaal om zonder reclame te kijken.

Daarnaast zet Metten ook filmpjes op Youtube. “Maar Twitch voelt voor mij veel natuurlijker aan. Youtube-filmpjes zijn heel gemonteerd, dan kun je je als iemand anders voordoen. Op Twitch kun je niet doen alsof.”(dod)

Lees meer

Aangeboden door onze partners

Nieuwe Video's

Nog meer nieuws