Brommobiel met vier meisjes botst frontaal op SUV: 15- en 18-jarige overleden, twee andere tieners zwaargewond

Bij een zwaar verkeersongeval op de Waterloosesteenweg in Sint-Genesius Rode zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag twee meisjes om het leven gekomen. Zij botsten met een elektrische brommobiel frontaal op een SUV. De dodelijke slachtoffers zijn de 18-jarige bestuurster en een 15-jarige passagier. Twee andere inzittenden (beide 16 jaar) raakten zwaargewond. Er gebeuren “bijzonder weinig” ongevallen met dergelijke voertuigen, zegt Stef Willems van Vias. “Je bent eerder zelf in gevaar, dan dat je het gevaar bent.”

jvi, rrln

Het ongeval vond rond 01.50 plaats. De vier meisjes zaten in een Aixam, een elektrische brommobiel waar je vanaf 16 jaar in mag rijden. De 18-jarige bestuurster uit Lasne draaide volgens een getuige plots naar links om de Lindenlaan in te rijden, waardoor een Volvo die uit de tegenovergestelde richting kwam en bestuurd werd door een 61-jarige man uit Waterloo, frontaal op de Aixam inreed. De voertuigen zijn enkele meters verder tot stilstand gekomen.

(Lees verder onder de foto’s)

© jvi

© jvi

Twee dodelijke slachtoffers

De passagier vooraan, een 15-jarig meisje uit Lasne, overleed ter plaatse. De bestuurster werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht. Daar overleed ze aan haar verwondingen.

Hoewel het voertuig maar voorzien is voor twee personen, zaten er in de koffer nog twee meisjes van 16 jaar uit Sint-Genesius-Rode en Lasne. Zij werden zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht maar zijn niet in levensgevaar. De man in de Volvo was lichtgewond.

Het parket stelde een autodeskundige, wetsarts en het labo aan om de nodige vaststellingen te doen. Beide voertuigen werden gerechtelijk getakeld voor verder onderzoek, maar voorlopig wijst alles erop dat de Aixam onverwacht naar links draaide en de Volvo het voertuig niet meer kon ontwijken.

(Lees verder onder de foto’s)

© jvi

© jvi

Wat is zo’n brommobiel?

Een brommobiel is eigenlijk een uitgebouwde bromfiets op vier wielen die zich toch tussen het gewone autoverkeer beweegt. De maximumsnelheid bedraagt 45 kilometer per uur. Ze mogen op de openbare weg, behalve op autowegen en snelwegen. Wie voor februari 1961 geboren is hoeft geen rijbewijs te hebben om een brommobiel te besturen. Voor jongere bestuurders volstaat een rijbewijs A3, zoals voor een bromfiets.

Bestuurders moeten minstens 16 jaar zijn, behalve als er een passagier meerijdt. In dat geval moet degene achter het stuur 18 jaar zijn. De wagentjes zijn gemaakt voor maximaal twee personen. De gemiddelde leeftijd van de brommobielbestuurders is 54 jaar, een kwart is ouder dan 65 jaar, aldus Stef Willems van veiligheidsinstituut Vias.

(Lees verder onder de foto)

© jvi

Zelf het gevaar

Vanaf 2014 wordt het aantal ongevallen met brommobielen bijgehouden, zegt Willems. In totaal werden er sinds die tijd 174 ongevallen geregistreerd. “Dat is bijzonder weinig.” Over slachtoffers is er tot 2016 data bekend: 3 doden. In alle gevallen gaat het om de bestuurder.

“Je bent dan ook eerder zelf in gevaar en een gevaar voor jezelf, dan een gevaar voor anderen”, klinkt het nog. Een derde van het aantal ongevallen gebeurde op een weg waar de maximumsnelheid 70 kilometer per uur is. Dat heeft onder meer te maken met een foutieve inschatting van een achterligger (die wil inhalen). “Vandaar ook de waarschuwing: de gebruikers moeten zich goed bewust zijn van hun kwetsbaarheid. Zeker op wegen waar zeventig mag worden gereden, kunnen andere chauffeurs verrast worden door de ‘traagheid’ van de andere weggebruiker die ze aanvankelijk beschouwd hadden als een gewone, andere auto.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen