Reisorganisatie TravelBird is failliet
Reisorganisatie TravelBird is failliet. Eerder werd voor het bedrijf al uitstel van betaling aangevraagd. Dat is op verzoek van de bewindvoerder nu omgezet in een faillissement. Een noodzakelijke maatregel in de zoektocht naar een oplossing, klinkt het.
De bewindvoerder heeft er vertrouwen in dat het bedrijf in afgeslankte vorm een doorstart kan maken. Daarover moet binnen een paar dagen meer duidelijk worden.
40.000 toeristen dupe
Zeker 40.000 toeristen, vooral Nederlanders, zijn de dupe van de financiële problemen bij het reisbureau.
Het Nederlandse garantiefonds SGR is, samen met reisorganisatie TUI, druk bezig om de vakanties van zo’n 6.000 mensen te kunnen laten doorgaan. Volgens Beckers zijn hotels ter plaatse niet vooraf betaald door TravelBird. Vliegtuigtickets zijn wel vooraf betaald. SGR gaf eerder al aan gedupeerde reizigers van TravelBird te zullen helpen.
De Amsterdamse reisonderneming Travelbird, met 310 medewerkers, zag in 2010 het licht en groeide in korte tijd explosief. In de eerste helft van dit jaar maakte het voor de eerste keer winst. Sinds de oprichting in 2010 heeft TravelBird aan 7 miljoen klanten een vakantie verkocht. Elke dag vertrekken vele honderden klanten.
Zonnige zomer
De mooie zomer in Nederland heeft het bedrijf geen goed gedaan: het aantal boekingen liep de afgelopen tijd fors terug. Eind vorige week werden de eerste scheuren bij het bedrijf zichtbaar. Bij de Nederlandse Consumentenbond kwamen tientallen klachten binnen van mensen die geboekt hadden bij TravelBird, maar die hun hotel niet in konden omdat de reisorganisatie de rekeningen niet bleek te hebben betaald.
Travelbird bevestigde toen dat er sprake was van betalingsvertragingen, maar verwachtte dat de problemen eind deze maand zouden zijn opgelost. Dat is duidelijk niet gelukt. “Er was wel een overnamekandidaat in beeld, maar die haakte op het allerlaatste moment af”, reageert de woordvoerder van TravelBird.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Eurostar-tickets voortaan tot uur voor vertrek omwisselbaar
-
Meer dan helft van Belgen kiest reisbestemming op basis van kostprijs
Meer dan de helft van de Belgen (53 procent) geeft aan dat de kostprijs van een vakantie de doorslag geeft bij de keuze van een bestemming. Pas daarna spelen factoren als zon en warmte, bezienswaardigheden, de lokale natuur en de nabijheid van de zee mee. Dat blijkt uit de jaarlijkse vakantiebarometer van Touring. -
Naar elkaar zwaaien, nummers uitwisselen en twerkcompetities: rechtstreeks portaal tussen New York en Dublin is ware trekpleister (maar soms loopt het ook mis)
24 uur per dag live in contact staan met mensen die 5.000 kilometer verderop leven. Dat is het concept van The Portal, een technologisch kunstwerk dat Dublin en New York met elkaar verbindt. Toevallige voorbijgangers krijgen de kans om naar elkaar te zwaaien, meer flirterige types twerken en wisselen nummers uit. In een mum van tijd is de spitsvondige creatie uitgegroeid tot een ware trekpleister, maar soms loopt het ook mis. Zo liet een Ier op het grote scherm een foto zien van het traumatische moment waarop het tweede vliegtuig zich in de WTC-toren boorde. Een vrouw moest ook al opgepakt worden omdat ze haar kleren uitdeed. -
-
Vtwonen
Bruisend wondermiddel: deze 10 dingen kun je allemaal schoonmaken met cola
-
Reisorganisatie TravelBird vraagt uitstel van betaling aan en zet onlineverkoop van reisaanbiedingen stop
Reisorganisatie TravelBird, die actief is in Nederland en België, zit in zware financiële problemen. Het bedrijf zet de verkoop van reizen stop en heeft bescherming tegen zijn schuldeisers aangevraagd. -
PREMIUM13
Gezin van BBC-weervrouw van het vliegtuig gezet vanwege pinda-allergie dochter: mag dat zomaar? En hoe erg kan zo’n allergie zijn?
Van het vliegtuig gezet worden vanwege je pinda-allergie: het overkwam een 12-jarig Brits meisje en haar gezin toen ze op vakantie wilden vertrekken. De moeder - een weervrouw bij BBC - had de crew gevraagd om alle passagiers in te lichten zodat niemand op het vliegtuig pinda’s zou eten, maar dat weigerden ze. De kapitein stuurde het gezin daarna van de vlucht. Kan je echt in shock gaan omdat iemand in de buurt pinda’s eet? En hoeveel rekening houden onze vliegmaatschappijen met allergieën? -
Reisnieuws
40.000 toeristen dupe van problemen TravelBird
-
56 boetes uitgedeeld en 7 sensatiezoekers aangehouden die verboden iconische ‘trap naar de hemel’ in Honolulu toch nog willen beklimmen
-
Independer
Surfen en streamen we binnenkort allemaal op wifi 6? En wanneer mogen we wifi 7 verwachten?
Proximus is volop bezig met de uitrol van zijn nieuwe TV Box. Die biedt vele voordelen, zoals de beschikbaarheid van wifi 6. Die technologie bestaat al langer, maar nog lang niet iedereen is ermee vertrouwd. Wat zijn nu de precieze voordelen en hoe zorg je ervoor dat je thuis van de beste technologie geniet? Independer.be vertelt wat je moet weten. -
‘Spookvluchten’ kosten Australische luchtvaartmaatschappij Qantas 61 miljoen
De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas heeft ingestemd met het betalen van een boete van 100 miljoen Australische dollar, zo’n 61 miljoen euro, ter schikking van een rechtszaak waarin de maatschappij werd beschuldigd van het illegaal verkopen van duizenden tickets voor vluchten die al geannuleerd waren. -
Independer
Bijna geen cabrio’s meer onder de 35.000 euro: 4 zaken om rekening mee te houden als je er één koopt
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLuc Deville
Edwig Smeets
Ivan Godefroot
ronny cuypers