Luister naar

Inperking wapenbezet is beter dan totaal verbod

Nieuws
Het is een plicht van christenen in de Verenigde Staten om het particuliere wapenbezit terug te dringen.
Mark Galli
maandag 28 mei 2018 om 03:00
Grace Johnson, leerling van de Santa Fe High School in Texas, voert het woord tijdens een rondetafeldiscussie in Austin, naar aanleiding van de recente schietpartij op die school. In de VS komt ‘schoolshooting’ vaak voor.
Grace Johnson, leerling van de Santa Fe High School in Texas, voert het woord tijdens een rondetafeldiscussie in Austin, naar aanleiding van de recente schietpartij op die school. In de VS komt ‘schoolshooting’ vaak voor. ap / Eric Gay

Al bijna aan het begin van het verhaal van de mensheid doet geweld zijn intrede. ‘Kaïn? zei tegen zijn broer ?Abel: “Laten we het veld in gaan.’’ Toen ze daar waren, viel hij zijn broer aan en sloeg hem dood.’ (Genesis 4). Het bijbelboek Genesis laat zien dat het geweld al snel om zich heen greep. Slechts twee hoofdstukken verder lezen we: ‘In ?Noachs? tijd was de aarde in Gods ogen verdorven en vol ?onrecht.’ Toen God dat zag, zei Hij tegen ?Noach: ‘Ik heb besloten een einde te maken aan het leven van alle mensen, want door hen is de aarde vol ?onrecht. Ik ga hen vernietigen, en de aarde erbij.’ (Genesis 6).

God haat geweld. We zien dat vooral bij de profeten.

Ezechiël 8: ‘En al deze afgodendienst waaraan het volk van Juda zich overgeeft, is blijkbaar nog niet genoeg: ze vullen het land met geweld, ze beledigen mij steeds opnieuw, zie hoe schaamteloos ze mij bespotten!’

Hosea 12: Efraïm bouwt op lucht; het zoekt zelfs de verzengende oostenwind op. Elke dag weer stapelt het leugen op leugen en pleegt het nieuwe gewelddaden.

Obadja: ‘Je hebt je tegen het volk van ?Jakob? gekeerd, geweld gebruikt tegen je eigen broeder. Daarom zul je met schande worden overdekt en voor altijd worden uitgeroeid.’

Als we op de Bijbel afgaan, is geweld een reden voor God om de schuldigen en de medestanders te vernietigen.

gewelddadig DNA

Dat mogen Amerikanen zich aantrekken. De Verenigde Staten zijn een gewelddadige cultuur, dat hoef je al haast niet uit te leggen. Ja, in El Salvador, Honduras, Venezuela en Jamaica ligt het aantal moorden per hoofd van de bevolking nog een stuk hoger. Maar vergelijk de VS met andere rijke landen en dan zien we dat het cijfer varieert van nul (Verenigd Koninkrijk) tot drie (Finland) doden door vuurwapengeweld per miljoen inwoners. In de VS zijn dat er 36. Geen land komt daar ook maar in de buurt (bron: Wereldgezondheidsorganisatie, 2010).

Als het gaat om schietpartijen, zoals in een winkelcentrum of op een school, had van de ontwikkelde landen (tussen 1966 en 2012) Frankrijk er tien, Rusland vijftien, de Filipijnen achttien. En de VS? Negentig.

Schietpartijen vragen onze aandacht voor ons gewelddadige DNA. Ze zijn ook aanleiding voor onze eindeloze debatten over wapenbezit.

De ene kant betoogt dat minder vuurwapens in minder handen zal leiden tot minder dodelijke slachtoffers. Er zijn aanwijzingen in die richting. Na vier schietpartijen in Australië tussen 1987 en 1996, nam het parlement strengere wapenwetten aan; afgezien van een incident deze maand, is er in het land sindsdien geen schietpartij meer geweest.

Daar staat tegenover dat aanvalswapens in de VS tussen 1994 en 2004 verboden waren; dat had weinig effect op het totale aantal wapenmisdrijven. (Daar moet bij gezegd worden dat slechts twee procent van de wapenmisdrijven vóór het verbod op aanvalswapens plaatsvond.) Als het verbod bijdroeg aan vermindering van het aantal schietpartijen, dan was het effect minimaal.

misdaadcijfers

Vandaar dat de andere kant aanneemt dat beperking van het wapenbezit, inclusief aanvalswapens, niet gaat helpen. Zo zijn er landen als Noorwegen, Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland, waar het particulier wapenbezit relatief hoog is (ofschoon altijd nog lager dan in de VS), terwijl de misdaadcijfers relatief laag zijn.

De argumenten blijven maar heen en weer gaan. Beide kanten hebben goede argumenten en als we als christenen ons in dit debat mengen, moeten we ons niet in ons eigen gelijk opsluiten, maar echt proberen naar de andere kant te luisteren. Alleen dan kunnen we misschien helpen om beleidsvoorstellen te bedenken die voor alle Amerikanen effectief kunnen zijn.

Bij Christianity Today zien we het zo: wapenbezit is wettig en je kunt wapens voor recreatieve doeleinden gebruiken, zoals de schietsport en de jacht. Maar wapens zijn ook een van de gevaarlijke aspecten van het dagelijks leven – net als autorijden, vuur maken of vliegen. Willen we de samenleving veiliger maken, dan moeten we aan dat soort activiteiten regels stellen.

Op dat punt zijn we het niet met de NRA (de nationale vereniging van wapenbezitters) eens: als je regels stelt aan een grondrecht, is dat geen inperking van de vrijheid, maar maak je die vrijheid juist mogelijk. Christenen zijn bijvoorbeeld erg voor godsdienstvrijheid en toch onderwerpen we ons met plezier aan bouwvoorschriften en bestemmingsplannen, geluidszones en allerlei andere ‘inperkingen’, ter wille van de harmonie in de samenleving.

Wij steunen dus het recht op wapenbezit, maar omdat er zo veel geweld is in ons land, en omdat God geweld haat, zien we ook de noodzaak om regels te stellen aan de handel in en het gebruik van wapens. Als christenen zouden we ons vooral moeten inzetten:

– voor een verbod op wapens die als voornaamste doel hebben in korte tijd veel slachtoffers te maken;

– om wapens in het algemeen uit handen te houden van mensen die qua persoonlijkheid niet stabiel zijn;

– om te zorgen dat iedereen die wapens koopt en bezit, kan aantonen dat hij ze veilig kan gebruiken en bewaren.

verheerlijking van geweld

Zal dit voldoende zijn om het geweld in Amerika uit te bannen? Vast niet. Het probleem zit te diep in onze vezels, als nakomelingen van Kain. Er zijn andere factoren – zoals de verheerlijking van wapens en geweld in tv-series en films, om maar iets te noemen – waar we het ook over moeten hebben.

Niettemin: een veiliger vuurwapenbeleid is een kleine, eerste stap, die door veel andere gevolgd kan worden, om met elkaar te voorkómen dat we een oordeel van vernietiging over ons afroepen. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Nederland neemt met zo'n 5000 militairen deel aan de NAVO-oefening Steadfast, waar in totaal 90.000 militairen uit 32 landen aan meedoen. Hier vindt een oversteek van de IJssel plaats.

Dienstplicht alleen voor jongeren? Stel de héle maatschappij in dienst van Defensie

Een oorlogseconomie klinkt eng, maar het gebrek aan zo’n economie is veel zorgelijker, betoogt militair Herwin Meerveld. Hij vindt dat je de dienstplicht veel breder moet zien.

NSC wil dat de overheid regelt dat werkgevers medewerkers aanspreken op welke dag ze naar kantoor komen, om zo de verkeersdrukte te spreiden.

Voorschriften, regels en wetten maken mensen en ondernemingen kapot, zegt Frank van den heuvel

Wanneer stopt de drang bij de overheid naar registratie, regels en controle? Ondernemers zijn volgens Frank van den Heuvel woest en wanhopig. Dit is de reden dat mensen klaar zijn met ‘Den Haag’.

We maken de mooie hoofdstukken van het leven tot kostbare herinneringen.

Liefdevol ontvlechten bij een echtscheiding is mogelijk: erken elkaars menselijkheid

Midden in de storm van een echtscheiding is het mogelijk samen te kiezen voor een proces van liefdevol ontvlechten, stelt voorganger en therapeut Martin de Jong.

Theo Basoski: 'In de beleving van veel jongeren ligt er een heel groot accent op het ene moment van openbare geloofsbelijdenis. Dat werkt onnodig drempelverhogend.'

Het kerkelijke gebruik van de openbare geloofsbelijdenis heeft in deze tijd ook keerzijde

Mooi dat jonge mensen belijdenis van hun geloof afleggen. Maar het gebruik van openbare geloofsbelijdenis, zoals die in veel protestantse kerken bekend is, heeft ook nadelen, stelt studentenpastor Theo Basoski.

CU-leider Mirjam Bikker en minister Carola Schouten van Armoedebestrijding op uitslagenavond van de laatste Tweede Kamerverkiezingen.

ChristenUnie peilt de geest van de tijd onvoldoende: kiezer ziet niet waar de partij verschil kan maken

Zijn er thema’s waarvan de Nederlander zegt ‘dat is typisch de ChristenUnie’? Nee, stellen drie partijgangers uit zuid-Nederland. Zij analyseren de tegenvallende verkiezingsuitslag.

Afbeelding

Twee vrome protestanten die goed waren in de oorlog? Het was een kerkgemeenschap die Joden redde

Israëls president Isaac Herzog noemde bij de opening van het Nationaal Holocaust Museum Kees en Amanda Vissers-van der Linden uit Bussum. George Harinck zocht uit hoe zij Joden hadden gered.