Musea

En de nieuwe baas van het Museum Schone Kunsten Brussel is … een prof economie

Het Museum voor Schone Kunsten Brussel.© Werner Lerooy

Kim Oosterlinck wordt de nieuwe directeur van het Museum voor Schone Kunsten Brussel. Hij stapt over van de ULB, waar hij professor financiën en vicerector is. Hij volgt Michel Draguet op, die vorig jaar opstapte na kritiek over “wanbeleid”.

Geert Sels

Begin februari werd Kim Oosterlinck blijgezind vijftig en dat was tijd voor een carrièreswitch. Hij verlaat de academische wereld. Sinds eind jaren 90 was hij verbonden aan de ULB. Hij doorliep er alle echelons, van wetenschappelijk onderzoeker tot hoogleraar. Sinds 2017 is hij als vicerector verantwoordelijk voor het financieel beheer van de universiteit.

Oosterlinck is van vele markten thuis. In zijn geval zijn dat de financiële markt en de kunstmarkt. Eerst behaalde hij een diploma managementwetenschap, meteen daarna volgde hij een opleiding kunstgeschiedenis. De combinatie van deze twee terreinen, die voor velen een onoverbrugbare spagaat zijn, maakten net de kracht van zijn onderzoek uit. Zelfs nadat hij een doctoraat in de economie had behaald, bleef hij betrokken bij het kunstgebeuren. Zo deed hij in LA onderzoek in het Getty Research Institute. Hoewel hij bleef doceren over financiële geschiedenis en financieringsleer, houdt Oosterlinck er een hoog publicatieritme op na. Hij bestrijkt daarin een breed spectrum, gaande van overheidsschulden tot het effect van aandelen in repressieve landen, zoals Italië tijdens de oorlog en Haïti. In het internationale kunstcircuit is hij bekend voor zijn studies over de kunstmarkt tijdens de Tweede Wereldoorlog in Frankrijk, Nederland, Duitsland en straks ook België. Veeltalig als hij is, wordt Oosterlinck vaak gevraagd voor buitenlandse conferenties, waardoor hij een stevig netwerk heeft.

Staatssecretaris voor Wetenschapsbeleid Thomas Dermine (PS) omschrijft de grootste uitdaging voor de nieuwe directeur als: “Opnieuw een team samenstellen dat op menselijk niveau samenwerkt”. Dermine verwijst letterlijk naar “de ongelukkige episode van de winter van 2022”. Hij doelt daarmee op de open brief waarin 31 personeelsleden van het museum het beleid van toenmalig directeur Michel Draguet aan de kaak stelden. Ze vatten dat samen als een “klimaat van terreur en minachting”. Met hun demarche wilden ze vermijden dat Draguet, al sinds 2005 aan het hoofd van de instelling, aan een vierde mandaat zou beginnen. Na de heisa besloot die zijn functie ter beschikking te stellen.

Het is aan Oosterlinck om de rust in de instelling te herstellen. De voorbije jaren waren er meldingen van minachtende opmerkingen, pesterijen en intimidaties. Het personeel hekelde het gebrek aan aansturing van de projecten en onrealistische doelstellingen. De nieuwe directeur zal in de eerste plaats een peoplemanager moeten zijn. Hij zal de cohesie tussen de medewerkers moeten herstellen en een breedgedragen visie op de rails moeten zetten.

Kim Oosterlinck moet rust brengen en in de eerste plaats een “peoplemanager” zijn.© Mathieu Paternoster

Daarnaast staat het Museum voor Schone Kunsten Brussel voor infrastructurele uitdagingen. Er zijn al dringende werken gebeurd om waterinsijpeling te voorkomen en in de aanloop naar het herdenkingsjaar 2030 – als België tweehonderd jaar bestaat – zullen er onafgebroken renovaties doorgevoerd worden. Dan zal het museum nood hebben aan een directeur die sterk is in plannen, dossiers opvolgen en financieel beleid. Dit alles, schrijft Dermine in de opdracht, terwijl de basismissie doorloopt: “De collecties presenteren aan een zo breed mogelijk publiek.”

Oosterlinck kwam als beste uit de bus na een selectie van Werkenvoor.be (voordien Selor). Voor de petite histoire: staatssecretaris Dermine is een oud-student van hem. Oosterlinck begint op 1 juli.

Daarmee heeft Dermine het organogram van de federale wetenschappelijke instellingen vrijwel volledig ingevuld. Toen hij zijn mandaat begon, waren er overwegend interim-directeurs, die al jaren een troebel mandaat hadden. Hij benoemde zopas ook Ann-Carine Vandaele als hoofd van het Instituut voor Ruimte-Aeronomie. Eerder deze week stelde hij Isabel Casteleyn aan om Horizon 50-200 te leiden, dat de Jubelparksite renoveert. Ze volgt daarmee Paul Dujardin op, die vorig jaar ontslagen werd.