15 december 2018 om 03:00
Luister naar

Ik schreef dat geloof rust en veiligheid geeft.

Oksana en Sasja hebben een baby gekregen. Joke en ik zijn met Mylana op kraambezoek. Vol trots laten de ouders hun prachtige zoontje zien. Oksana gaat er nog niet mee naar buiten, want ‘hij is nog niet gedoopt’. Dat betekent – weten we – dat hij nog geen eigen beschermengel heeft. Ze zet zeker ook geen foto’s van de baby op Facebook! ‘Stel je voor dat iemand hem kwaad wenst!’ Je kunt iemand op de foto vervloeken, met alle gevolgen van dien!

Kan dat écht?

Het was ons al eerder opgevallen dat Oksana zo gespannen kan zijn. Toen ze nog zwanger was, wilde ze per se niet met het openbaar vervoer reizen. Niet omdat het zo dringen is in de bus of metro, nee, ze is bang. Ze heeft namelijk rare dingen meegemaakt.

Zoals die keer dat ze samen met haar moeder op de markt was. ‘Mijn moeder zocht een mantel. We hadden wat discussie met de verkoopster. Toen we wegliepen, hoorde ik achter ons iemand een vloek zeggen. Iemand sprak kwade woorden over mij uit. Die avond werd ik heel misselijk. Ik viel bijna flauw. Ik kreeg hoofdpijn en zelfs het gevoel dat ik koorts had.’

Oksana zocht hulp in de kerk, bij de priester. Die zei dat mensen vaker zo hun ergernis uiten. Wat jij moet doen, zei hij, is gebeden lezen, een kaarsje branden en je begieten met heilig ­water.

Oksana volgde zijn advies op. Maar het werd er niet beter op. ‘Ik ging heel erg gapen. Ik kon mijn mond niet meer dicht krijgen. Ik was kletsnat van het zweet. Pas nadat ik naar ­buiten was gegaan, zakte het weer.’

Een Oekraïense vriend stuurde me een aantal artikelen op over slgas, oftewel het boze oog. Die liet ik Oksana lezen. Bovendien schreef ik haar dat geloof ons rust en veiligheid geeft. Ik vroeg haar: ‘Ken jij dat, dat je een persoonlijke relatie hebt met God als Vader, met Jezus als Heer en Verlosser? Wie is Jezus voor jou?’

Ik kreeg een uitgebreid antwoord terug. Het kwam erop neer dat ik er niks van snapte. ‘Jij komt uit een ander land. Bij jullie heb je dat niet, dat mensen je echt schade willen toe­wensen. Uit jaloezie. Omdat ze je gewoon niet gunnen dat je gelukkig bent. Ik weet wat er met mij gebeurd is! Er is heus niks mis met mijn geloof. Wij kunnen verschillende opvattingen hebben over geloof, maar dat betekent niet dat iemand meer of minder gelooft. Ik ­geloof de gebeden die ik lees. Ik geloof dat God met mij is.’

Het leek werkelijk of Oksana zich door mij ­aangevallen voelde. Maar dat zij zo.

Het viel me op dat ze niks schreef over Jezus. En verder merkte ik ook weer eens hoe in­gewikkeld het is je verstaanbaar te maken. In een andere taal. In een totaal andere geestelijke wereld. In de orthodoxe manier van geloven. Je gebruikt dezelfde woorden, en toch lijkt het dat je er iets anders mee bedoelt.

Ik weet niet of we elkaar ooit zullen begrijpen. Ik hoop het wel oprecht, en we bidden ervoor.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
nd

Beste studenten! Wat zal ik doen met het woordje 'wuft'? Is dat antiek? Of juist heerlie-de-peerlie?

Ergens heb ik altijd wel geweten dat dit moment zou komen ... de dag, dat je gaat uitburgeren uit je eigen land, je eigen taal. Omdat je ineens ouderwets praat. Volgens sommige twintigers dan, schrijft Hilbrand Rozema.

Ad de Bruijne is hoogleraar ethiek en spiritualiteit aan de Theologische Universiteit Kampen/Utrecht.

De treurige nalatenschap van het christelijke Westen kleurt het huidige conflict tussen Israël en Gaza

'Het vanouds christelijke Westen is mee schuldig aan de huidige tragedie in Gaza. Dat was mijn antwoord toen iemand vroeg waarom ik mij nauwelijks uitlaat over het huidige conflict, schrijft ethicus Ad de Bruijne.

Afbeelding

Na de oorlog was het: zwijgen en vooruit maar weer, het leven hernam zijn loop. Met grote gevolgen

De grootvader van Bart Jan Spruyt werd in de oorlog onder dwang tewerkgesteld in Duitsland. Daar sprak hij na de oorlog nooit meer over. 'Voor mij is hij altijd volstrekt ontoegankelijk gebleven.'

Paul Schenderling

Kun jij als grootgrondbezitters die zwaar onderbetaalde dagloner recht in de ogen aankijken?

Je kunt je een wereld zonder naasten en naastenliefde nauwelijks voorstellen. Toch was dit een groot deel van de wereldgeschiedenis het geval, stelt Paul Schenderling.

Heb je een mening die ons stoort? Dan slepen we gerust de fouten van je voorouders erbij

Lodewijk Asscher wordt nog steeds gepest met de rol van zijn grootvader in de Joodse Raad, signaleert Reina Wiskerke. Wat gebeurt er met de nakomelingen van NSB'ers als de archieven over hen opengaan?

Afbeelding

Op de koffie bij 'filmster' Gerlach van Beinum, de laatste akkerbouwer onder de rook van Amsterdam

Met een documentaire over zijn leven groeit boer Gerlach, de bijzondere akkerbouwer onder de rook van Amsterdam, uit tot een begrip. Maar een echte filmster zal hij nooit worden, merkt columnist Gerard ter Horst.

beeld nd

Ik wil een tegengeluid laten horen: denken aan scheiden hoeft niet het begin van het einde te zijn

De podcast ‘Gebroken Gelofte’ van het Nederlands Dagblad, een podcast over scheiden in christelijk Nederland, heeft flink wat losgemaakt. Is het geen promo voor scheiden? Wordt scheiden zo niet genormaliseerd?

Mijn pake deelt zijn handen en zijn oren, omdat hij zijn leven lang heeft geleerd Jezus te volgen

Zijn pake logenstraft het vooroordeel dat de babyboomer enkel klaagt en profiteert, schrijft Mark de Jager. ‘In het samenwerken voor het goede, vallen kerkelijke en culturele verschillen weg.'

Jan Willem Wits

Waarom het een aderlating is als de lutheranen in Nederland zouden uitsterven

Hoelang houden de kwijnende lutherse gemeenten binnen de Protestantse Kerk het nog vol? Wat zou het betekenen als ze van de Nederlandse aardbodem verdwenen? We kunnen de lutheranen niet missen, vindt Jan-Willem Wits.