Waarom seks in reclames (niet) altijd verkoopt
Of het nu een half naakte man op een gigantische billboard is, of een vrouw die extreem zwoel in de camera kijkt. Seks blijkt nog steeds extreem goed te verkopen. Nu ja, dat denken we toch. Wetenschapsfilosoof Gustaaf Cornelis legt uit waarom dit niet altijd het geval is.
Dé leuze van reclamemakers? Sex sells. Iedereen weet het, maar toch blijkt het niet volledig te kloppen. Professor Cornelis legt uit dat het verband tussen het product en de afbeelding vaak te snel zoek raakt. En dan is de relevantie van de reclamecampagne snel weg. Heb je zonder slogan geen idee wat het beeld je nu juist wil verkopen? Dan slaat de reclamemaker de bal waarschijnlijk mis.
Humor kan in veel gevallen een seksueel getinte reclamecampagne terug goedmaken. Al moet ook die passen bij de campagne. Een grappig beeld waarbij de boodschap van de campagne niet doorkomt, is en blijft onlogisch.
Cornelis stelt zich dan ook vragen bij seksueel getinte advertenties: "Maken we geen lustobjecten van vrouwen door ze te tonen in een reclame waarin het er eigenlijk niet toe doet?"
Esthetisch
Een zwoel beeld is volgens Cornelis wel op zijn plaats wanneer het subtiel of esthetisch gebruikt wordt. Een man met een strak lichaam die reclame maakt voor een sportmerk, is helemaal oke. Ook is er een logica waarom we steevast meer vrouwen in reclames zien dan mannen, we zien nu eenmaal liever feminiene kenmerken terugkeren in een advertentie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
-
PREMIUM
5 Vlamingen vertellen eerlijk over hun ‘verboden’ seks: “Op de avond na de geboorte van mijn zoon sliep ze bij mij”
Verboden seks is spannend. Dat weet Johan (45), een getrouwde man die trio’s heeft met vrienden. Of Tim (36), die verliefd is op een sekswerker. En Margot (23), de minnares van een getrouwde Spanjaard. Vijf eerlijke getuigenissen uit onze reeks ‘Verboden Liefde’ die de redactie verbluften. “Geen man zal me ooit nog zo bevredigen, denk ik.” -
PREMIUM
COLUMN. “Wij, vrouwen, worden geil en genieten van seks. Mag het, ja?” Goedele Liekens over de tol van ‘slutshamen’
Je kent er sowieso eentje: een vrouw die volgens iedereen een ‘slet’ is, een ‘sloerie’. Goedele Liekens legt bloot wat je echt bereikt als je een vrouw zo’n naam geeft, en dat gaat verder dan je denkt. Maar de seksuologe ziet ook verandering op komst, schrijft ze in haar column deze week: “Een resem jonge vrouwen omarmt vandaag hun seksualiteit: zij noemen zichzelf ‘sex positive’.” -
-
PREMIUM
COLUMN. Goedele Liekens over nieuwe ‘vaginatool’ die je op Bol.com koopt: “Een relax-moment voor jezelf? Holy moly!”
-
PREMIUM
Gelovige Heleen (20) heeft een lief online. “Maar mijn ouders denken dat hij alleen uit is op naaktfoto’s of sexting”
Heleen (20) is al een jaar smoor op Barry (20), een Mexicaan waar ze dagelijks online contact mee heeft. Het koppel is diep gelovig, wil samenwonen en trouwen. Ook al hebben ze elkaar nog nóóit gezien, het is God die het zo wil. Maar Heleens ouders staan hun geluk in de weg: “Ze denken dat hij alleen uit is op naaktfoto’s of sexting.” Relatietherapeut Wim Slabbinck geeft advies. -
PREMIUM
“Er zijn koppels die een codewoord afspreken.” Wat moet je doen als iemand anders met je partner flirt?
“Jolene, ik smeek je, pak me mijn man niet af.” Dolly Parton zong het eerst, maar Beyoncé covert het nummer nu op haar album ‘Cowboy Carter’. In de aanval gaan wanneer iemand met je partner flirt: is dat slim? Blind Getrouwd’-experte Sarah Hertens verheldert wat de beste tactiek is om de concurrentie de baas te blijven: “Als de ander jouw jaloezie voelt, flirt die misschien nog harder.” -
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
-
Verkoopt seks nog altijd? De meest provocerende modecampagnes uit de geschiedenis
-
Welke condooms koop je best? En is duur zoveel beter dan goedkoop? “Latexvrij heeft voor iederéén een groot voordeel”
Opvallende promo bij Kruidvat: twaalf klassieke condooms voor nog geen 4 euro. Bij het populaire Durex kost het algauw drie keer meer. Is zo'n goedkoop rubbertje wel betrouwbaar? Twee experts geven advies en vertellen hoe je altijd de juiste maat én condoom scoort. “Je weet niet welk glijmiddel erop zit.” -
Je (ex-)partner bespioneren via hun smartphone: doodnormaal, vinden steeds meer Vlamingen
Altijd weten waar en met wie je (ex)-partner zijn tijd doorbrengt via zijn of haar smartphone? Vier op de tien Britten vindt dat normaal, blijkt uit onderzoek. Maar ook veel Vlamingen durven zonder toestemming in de mails, sms’jes of Instagramberichten van hun lief te neuzen, delen Belgische onderzoekers. We doen dat steeds meer, zelfs. “Controlerend gedrag kan zeer jong beginnen.” -
PREMIUM
COLUMN. Goedele Liekens geeft vrouwen de belangrijkste les rond orgasmes: “Je moet het wel durven”
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerNico Herbots
Stefanie vanhouche
gustaaf carpels
ka Van der Linden
Jens van den Broeck