Nooit meer stilstaan voor het rode licht: met deze slimme auto kan het al
Enkele Audi-modellen in de Verenigde Staten zijn voorzien van een nieuwe functie waarmee automobilisten kunnen zien wat de optimale rijsnelheid is, om stilstaan voor rode verkeerslichten te voorkomen.
Audi toonde eind 2016 al het zogeheten ‘Traffic Light Information’-systeem dat in het instrumentarium toont wanneer verkeerslichten in de nabijheid op groen zullen springen. De Duitse fabrikant gaf in mei vorig jaar aan dat hier op termijn ook de zogeheten ‘Green Light Optimized Speed Advisory’-functie aan zou worden toegevoegd. Dat is volgens Popular Science nu gebeurd. Het betekent dat naast de aftellende seconden nu ook de ideale snelheid wordt weergegeven, om bij een nabijgelegen verkeerslicht niet te hoeven stoppen.
De ‘Green Light Optimized Speed Advisory’-functie werkt op basis van de gps-positie van de auto en informatie over de timing van de verkeerslichten. Op basis daarvan wordt berekend wat de optimale snelheid is om gebruik te kunnen maken van een ‘groene golf’. Daarbij worden ook de remafstand en de maximale toegestane snelheid gebruikt om de optimale snelheid te bepalen.
4.600 kruisingen
De technologie werkt alleen bij verkeerslichten op kruisingen die indirect in staat zijn te communiceren met de auto’s. Deze verkeerslichten geven hun status door aan de gemeenten, die op hun beurt de data doorsturen naar Audi’s partner Traffic Technology Services. Dit bedrijf stuurt de informatie naar de auto’s via een 4G-verbinding. Popular Science meldt dat dit nog niet altijd vloeiend verloopt: er zit enige vertraging in het systeem en er is soms sprake van enig giswerk.
De nieuwe technologie werkt in alle recente Amerikaanse Audi-modellen die van de Audi Connect Prime-dienst zijn voorzien, op de A3 en de TT na. Momenteel werkt het systeem al bij ruim 4.600 kruisingen in dertien stedelijke gebieden in de VS.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Een snellere en goedkopere oplossing voor het klassieke zwembad in de tuin
-
PREMIUM19
De Renault 5 is terug: hoe een forse scheut nostalgie de pil van het elektrisch rijden moet helpen doorslikken
De Renault ZOË maakt plaats voor de elektrische versie van één van Renaults meest mythische modellen uit de jaren zeventig en tachtig: de R5. Een brok nostalgie, maar mét een sprong in de toekomst in de vorm van een elektrische motor én een AI-infotainment-systeem van Google. Hoeveel zal hij kosten? En waarom is de ‘Supercar' zo’n icoon? “Direct na de lancering was één koper op de drie destijds een vrouw.” -
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
Vandaag organiseert de politie voor de twintigste keer een flitsmarathon. Uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat zo’n actie ook nut te heeft. “Na een bekeuring voor overdreven snelheid zeggen twee op de drie Belgen zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden”, zegt Stef Willems van Vias. -
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
-
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
Het kan iedereen overkomen: een ongeval tijdens het pendelen, met stevige kosten als gevolg. Independer.be legt uit bij wie in dat geval de verantwoordelijkheid ligt en wat de precieze voorwaarden zijn, zodat jij met een gerust gemoed de baan op kan, zowel wat betreft lichamelijke schade als averij aan je wagen. -
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
Volvo heeft allerlaatste dieselwagen gebouwd
-
HLN Shop
Een testrit is een absolute aanrader: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument meet eigenlijk iets anders, waardoor je schade aan je motor zou kunnen berokkenen als je te snel te veel gas geeft. -
Bizar
Lucien moet motor altijd 45 minuten laten draaien als hij gps wil updaten: “Schandalig in deze klimaattijden”
Lucien is zeer tevreden over de Peugeot 3008 die hij vorige zomer kocht. Op één detail na: als hij zijn GPS-kaarten wil updaten, moet hij zijn motor telkens 45 minuten laten draaien. “Net nu de brandstof zo duur is en we rekening moeten houden met het klimaat. Zotter wordt het toch niet?”, klaagt onze landgenoot bij RTL. -
Zet je gsm in 'automodus': nieuwe campagne roept op smartphone onderweg links te laten liggen
12 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMiguel Leboucq
De Weerdt Marcel
Hans Schoen
Peter Thys
andre Dewilde