© JAA

Schipper geraakt wél door sneeuw, terwijl vrachtwagens stil staan

Binnenschipper François Muyshondt was gisteren voor een keer sneller dan Dominique Vandaele en Luc Weyers, de twee sluiswachters die hem ondanks de overvloedige sneeuwval vlot langs de gebruikelijke hindernissen hielpen op het kanaal Dessel-Schoten.

jan auman

De MS Ibis is een Kempenaar, een kleiner type binnenschip dat in 1961 speciaal gebouwd werd voor vlot transport op de Kempense kanalen met hun vele sluizen. Binnenschipper François Muyshondt uit Merksem vaart er al sinds het te water laten mee rond. Gisterenvoormiddag was hij onderweg van Merksem naar Sint-Lenaarts, in het noorden van de Kempen, om zand te gaan halen. De felle sneeuwbuien hielden François niet tegen. Dat konden de collega’s uit het stilstaand wegvervoer gisteren allerminst zeggen.

Zichtbaarheid

“Ik heb mijn snelheid ook niet moeten aanpassen als gevolg van de overvloedige sneeuwval”, vertelt Muyshondt. “Die bedroeg 3,5 km per uur, zoals altijd. Er was geen ijsvorming op het water. Dat zou erger geweest zijn. Sluizen en bruggen hadden evenmin last van het weer. Maar de zichtbaarheid was wel minder. Ik heb een radar aan boord. Die werkte nog wel, maar door de vele sneeuwbuien waren de waarnemingen minder accuraat dan gewoonlijk. Het was dus wel goed uitkijken dat ik de boeg van het schip niet te veel naar de wal liet afwijken.”

© JAA

Nieuwe sassenier

In Schoten, ter hoogte van Sas 9, werden François Muyshondt en zijn echtgenote vriendelijk opgewacht door Luc Weyers uit Wommelgem. Die is nog maar enkele weken in dienst als sluiswachter en is dus een nieuwe collega van de ervaren sassenier Dominique Vandaele. De touwen werden stevig vastgemaakt en het versassen kon onmiddellijk beginnen.

“Ons materiaal werkt nog steeds prima, ook met dit weer. Maar onderweg is het een pak gevaarlijker”, getuigt Vandaele. “We moeten met onze fiets en bromfiets over de jaagpaden van brug naar sluis en weer naar een volgende brug. Dat is bijna niet te doen met deze gladde wegen. Als we niet opletten, is François er nog voor ons met zijn schip.”