auto-industrie

Toyota ziet verkoop stijgen tot meer dan 10 miljoen wagens

© ap

De Japanse autobouwer Toyota verkocht 7,2 procent meer auto’s vorig jaar, waardoor het als eerste automerk de kaap van 10 miljoen auto’s overschreed. Slechts 1 procent van die wagens waren volledig elektrisch.

Stijn Decock

Door alle aandacht voor elektrische auto’s en de tweestrijd tussen Tesla en BYD komt de Japanse autobouwer Toyota wat in de schaduw te staan. Toyota is niet bepaald fan van volledig elektrisch rijden. Het mikt op waterstof en hybride elektrische voertuigen en niet op volledige elektrische auto’s. Daarnaast ondervindt het ook hinder van toenemende concurrentie in haar eigen achtertuin: goedkope Chinese autobouwers. Japan ligt veel dichter bij China dan Europa.

Toch hindert dit kennelijk niet. Integendeel: Toyota verstevigde vorig boekjaar (dat eindigt op 31 maart) haar positie als grootste autobouwer van de wereld. In totaal verkocht de Japanse autobouwer, die ook luxemerk Lexus in huis heeft, 10,3 miljoen auto’s, een stijging van 7,2 procent ten opzichte van de 9,6 miljoen auto’s in het vorige boekjaar. Het is het eerste automerk dat meer dan 10 miljoen auto’s per jaar verkoopt. Voor de volledige Toyota-groep (inclusief Daihatsu en Hino) gaat het om 11,1 miljoen auto’s, tegenover 10,6 miljoen auto’s het jaar ervoor.

Ongeveer een derde van de verkochte auto’s bij Toyota heeft een elektrische aandrijving, zoals een plug-in hybride. Het aantal pure elektrische voertuigen is wel heel beperkt: vorig boekjaar verkocht Toyota slechts 111.000 volledig elektrische wagens. Toyota lijkt hierdoor het spiegelbeeld van Tesla en BYD, die last hebben van de stokkende verkoop van elektrische auto’s. Klanten vinden die wagens nog te duur of vinden de afstand die je met een batterij kan rijden te beperkt. Ze kiezen dan voor goed geprijsde conventionele auto’s, al dan niet hybride, zoals die van Toyota.