© JVdP, Jimmy Kets

Kinderen vinden Antwerpen onveilig om te fietsen, Kennis reageert: “Media en linkse medemens creëren sfeertje”

Zeventig procent van de kinderen en jongeren vindt het niet altijd veilig om te fietsen in Antwerpen en ook het openbaar vervoer overtuigt hen niet. ”De media en de linkse medemens creëren een sfeertje”, reageert Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) in De Standaard.

SIMON ANDRIES, MAAIKE FLOOR

‘Antwerpen Wereldfietsstad’ was de ambitieuze doelstelling van het Antwerpse stadsbestuur tegen 2019. In het fietsbeleidsplan noemde het kinderen daarbij ook een ‘prioritaire doelgroep’ wat betreft verkeersveiligheid. Maar daar blijkt nu toch nog wat werk aan de winkel – toch als we de jongeren zelf moeten geloven.

Het Antwerps Jeugdsectoroverleg en de AP Hogeschool vroegen aan 1.000 Antwerpse kinderen en jongeren tussen 6 en 30 jaar oud hoe ze over hun stad denken, waar ze tevreden over zijn en wat ze graag anders willen zien. Naast onvoldoende groen en te saaie pleintjes komt mobiliteit ietwat verrassend als een van hun grote prioriteiten naar voren.

Niet veilig

Het oordeel van de jongeren is niet echt bemoedigend. Slechts 29,9 procent zegt meestal veilig te kunnen fietsen in Antwerpen en 51,6 procent zegt veilig te kunnen wandelen. In de gesprekken hebben de kinderen en jongeren het vooral over schrik voor te snel rijdende auto’s. Ook het openbaar vervoer blijkt nog geen geliefkoosd alternatief. Hooguit 38,5 procent geeft aan dat ze het openbaar vervoer ‘meestal goed’ vinden. Hoe ouder, hoe kritischer de jongeren ook worden voor de tram en de bus.

“We denken dan ook dat Antwerpen beter kan. Wat heb je aan een jeugdwerking voor heel Antwerpen als je niet op een veilige manier heen of terug raakt?”, klinkt het bij het Antwerps Jeugdsectoroverleg. Zij pleiten voor meer autoluwe wijken en het verplaatsen van de grote verbindingswegen, die nu tussen de wijken liggen, naar de rand.

Kantelpunt

”Voor kinderen zijn die grote toegangswegen nog een belangrijke barrière. Die wegen snijden de wijken doormidden”, zegt Wouter Vanderstede, onderzoeker bij het Vlaams kennis- en expertisecentrum Kind & Samenleving. ”Ook de plaats van de auto in het straatbeeld is volgens de kinderen nog te dominant, zoals de parkeerplaatsen aan de pleintjes.”

Vanderstede merkt de laatste tijd wel een omslag in de geesten. ”Maar nu aarzelt men nog om grote, moedige keuzes te maken voor fietsers. Als een straat nu eenmaal niet breed is, moet je durven de keuze te maken om alles aan de fietser te geven. Antwerpen staat daar op een kantelpunt.”

Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) relativeert: ”In vergelijking met andere steden zit Antwerpen ver vooruit wat betreft fietspaden en het gebruik van ruimte. Het fietspadenplan in Brussel bestond er vooral in wat fietsstroken te schilderen tussen de autoweg en de geparkeerde wagens. Dat zou in Antwerpen niet meer aanvaard worden.”

© Jimmy Kets

Onveilig sfeertje

Kennis beloofde tegen eind 2018 de zone 30 in 95 procent van de stad in te voeren. ”Het is belangrijk dat iedereen zich daar straks aan houdt en we zullen ook ingrijpen waar nodig. Intussen hebben we al 120 missing links, met ontbrekende of onveilige stukken fietspad, weggewerkt en onze versterkte focus op schoolstraten en schoolroutes maken de verkeerssituatie vandaag al veiliger”, benadrukt de schepen.

Hoe komt het dan dat de kinderen en jongeren zo kritisch zijn? “Ik probeer mij diplomatisch uit te drukken, maar als de media en de linkse medemens de verkeerssituatie continu onveilig noemen, dan kruipt dat ook in het hoofd van de kinderen. Door daar continu de aandacht op te vestigen, creëer je ook een sfeertje”, zegt Kennis.

De mobiliteitsschepen wijst daarbij ook op de verantwoordelijkheid van de ouders. “Ook zij hebben een grote rol te spelen in de verkeersveiligheid. Ik kan niet overal in hun plaats gaan staan. Als zij onze jeugd dan ook nog eens het goede voorbeeld geven, en niet zelf met een kind door het rood licht rijden, dan raken we er wel.”

“Uitspraken Kennis zijn behoorlijk schrijnend”

Renaat Van Hoof van de Fietsersbond vindt de uitspraken van Koen Kennis behoorlijk schrijnend. “Er wordt geen enkele eigen verantwoordelijkheid genomen door de schepen. Als je kijkt naar de ongevallencijfers van 2017 en 2018 dan zijn er goede redenen waarom jongeren zich niet heel veilig voelen op de fiets. Om dat enkel toe te schrijven aan een gevoel en een sfeertje dat gecreëerd wordt, is in- en intriest. Fietsveiligheid is aantoonbaar een fundamenteel probleem, dat nog steeds niet ernstig wordt genomen.”

Ook Wouter Van Besien (Groen) reageerde: “Als kinderen zich onveilig voelen in het verkeer, moet dat ernstig genomen worden. Daar moet je mee aan de slag. Er zijn tal van ingrepen die snel een verschil kunnen maken. Maak bijvoorbeeld alle kruispunten conflictvrij en de binnenstad autoluw. Deze schepen schuift voor de zoveelste keer zijn verantwoordelijkheid af op iemand anders. Het wordt hoog tijd dat verkeersveiligheid helemaal bovenaan de agenda wordt gezet in Antwerpen”, aldus Van Besien.

“Sprakeloos”

Ook Tom Meeuws (sp.a) is niet te spreken over de woorden van Kennis. “Serieus? Als jongeren zich onveilig voelen in het verkeer, is dat de schuld van de media en linkiewinkies die die kinderkopkes vergiftigen met gezeik over onveilig fietsen. Sprakeloos”, klinkt het.

Philippe De Backer van Open Vld treedt hen bij: “De wereld door de ogen van een kind bekijken, is voor mij geen linkse propaganda maar de reden waarom ik aan politiek doe”, zegt hij. “We moeten beter doen voor de volgende generatie. Ambitieus fietsplan hoort daarbij.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER