11 december 2017 om 03:00
Luister naar

Bernhard Reitsma: Christenen mogen ook best wat minder drinken

Abid Tounssi was vroeger rapper. Toen heette hij Salaheddine en was hij ‘de stem van de Marrokaanse jeugd in Nederland’. Zijn teksten waren stevig en soms grof. Maar Salaheddine heeft zijn leven omgegooid. Na de geboorte van zijn zoontje heeft hij zich toegewijd aan de islam en zich van zijn muziek afgekeerd. Hij heet nu weer Abid Tounssi en heeft spijt van zijn vroegere leven.

Afgelopen jaar heeft hij op veel plaatsen over zijn verandering verteld. Hij riep moslimjongeren op alcohol te laten staan en niet meer te luisteren naar muziek.

Arabist Jan Jaap de Ruiter vond dat in Nieuwsuur schokkend. Moslims die geen alcohol willen drinken en niet naar muziek luisteren, kunnen niet integreren in onze samenleving. Volgens De Ruiter is de samenleving zo doortrokken van alcohol en muziek, dat je er alleen bij kunt horen als je alcohol drinkt en muziek luistert. Overigens had De Ruiter kunnen weten dat moslims geen alcohol drinken, dat is al 1400 jaar zo. Muziek is een ander punt.

Ik vind het een wat merkwaardige gedachte: je moet drinken om te integreren. Er is blijkbaar voor hen geen plaats als ze hun eigen principes vasthouden.

De Ruiter is allergisch voor deze predikers. Dat heeft ook iets te maken met zijn eigen biografie. Hij wantrouwt elke prediker en dominee. Dat komt doordat hij vroeger deel uitmaakte van de pinksterbeweging en daaraan blijkbaar heel negatieve herinneringen heeft overgehouden.

alles of niets

Op de bijeenkomsten waar De Ruiter het over heeft, gaat het echter vooral om herbronning. Moslims vragen zich af wat het betekent om je geloof serieus te nemen in een moderne samenleving. Het is een zoektocht naar integratie. Hoe kunnen wij honderd procent moslim zijn en honderd procent burger van Nederland? Als het goed is, kun je niet voor twintig procent, of voor dertig of veertig procent geloven. Het is alles of niets.

Dat zou christenen moeten aanspreken. Zij begrijpen toch dat Jezus of Heer is over héél je leven, of helemaal niet. Hoe ga je dan om met je principes en je toewijding in een wereld die daar weinig van wil weten?

Blijkbaar kan de seculiere samenleving niet zo goed uit de voeten met geloof. Dat is leuk voor jezelf, maar hou het buiten het publieke domein. Prima als je een hoofddoek wilt dragen, maar niet als politiemedewerker. Prima als je halal of koosjer wilt eten en drinken, maar dan wel achter je eigen voordeur of in je eigen restaurant. In de samenleving wordt gedronken. Punt uit. Mensen als De Ruiter kunnen daarbij volgens mij ook niet onderscheiden tussen toewijding en extremisme.

water in wijn

Dat vraagt nog wel wat publiek debat. Is er ruimte in onze samenleving voor mensen met verschillende geloofswaarheden? Vooral als ze daar serieus uit willen leven? En als die ruimte er niet is, moeten ook christenen zich dan niet wat meer zorgen gaan maken over hun eigen positie in de samenleving? Of laten zij hun geloof nog steeds thuis als ze de samenleving in trekken?

Misschien is de oproep van Tounssi ook wel wat gevoelig voor de christelijke gemeenschap. Ik woon op de Veluwe, deel van de biblebelt. En daar wordt flink gedronken. De Veluwe is zo doortrokken van alcohol, dat je er – als moslim of als christen – eigenlijk niet goed kunt integreren als je niet weet wat drinken is. Ik zou wel willen dat er jonge christenen opstaan die oproepen eens wat meer af te zien van alcohol.

Nee, ik ben niet tegen alcohol. Dat is ook een beetje lastig als Jezus water in wijn verandert en Paulus oproept tot het drinken van wijn als je ziek bent. Maar het gaat er wel om, wie er de controle heeft over mijn leven. En dat is wel een uitdaging op de Veluwe. Misschien is herbronning nog niet zo slecht.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Jan-Willem Wits

Er zijn nauwelijks theologen die kunnen tippen aan Augustinus

De boeken en preken van Augustinus zijn nog steeds modern, vindt Jan-Willem Wits. ‘Met het lezen van Augustinus kun je een leven lang volstaan.’

beeld nd

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot. Vraag jezelf af: voor welk stukje aarde wil ik zorgen?

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot, realiseert Alexander Bosma zich. Maar je kunt wel voor een stukje aarde zorgen. Bedenk eens: welk stukje zou dat kunnen zijn?

Afbeelding

Kan Nederland wel zonder nationaal gevoel en emotie? Nee, koester dus de schaarse nationale rituelen

Acda en De Munnik zongen het al: 'Je kunt hier nooit eens even rustig op je voetstuk staan.' Hoe gaan we om met onze helden? Is 'vaderlandse geschiedenis' belangrijk? Ja!

d

Wat doe je als (schoon)ouders je claimen? 'Voor mij gaan ze een grens over, het is ons huis'

Ze komen samen, een jong stel: ze zijn zeven jaar getrouwd en hebben een kleintje van drie. ‘We hebben het samen fijn’, zegt zij. Het probleem zit ‘m dan ook niet in hun huwelijk. Maar in hun schoonfamilie. Aan beide kanten.

Lysanne van de Kamp werkt bij Micha Nederland en ontwerpt oogsttuinen.

Het cijfer was helaas het enige dat telde bij de lessen geschiedenis

Draait leren echt nog steeds om het behalen van een bepaalde norm? Lysanne van de Kamp vindt het jammer dat de geschiedenissenlessen op school enkel om het cijfer gingen.

Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.