Meer privacy met GDPR vanaf vandaag? Wat er nu écht voor u verandert
Waze snel nodig in die vervloekte file? Dan botste u de voorbije dagen eerst op een GDPR-bericht. Het zovéélste: alle Facebooks en Instagrams van deze wereld bestookten ons met boodschappen over de nieuwe Europese privacywetgeving. Die gaat morgen officieel van kracht. Maar wat verandert er nu écht voor u?
GDPR is een Engelse afkorting voor AVG dat staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming (in het Engels: General Data Protection Regulation). Twee jaar geleden in het leven geroepen omdat de bestaande wetgeving rond onze privacy niet aangepast is aan het digitale tijdperk, treedt ze vandaag officieel in werking.
De nieuwe Europese privacywetgeving moet ervoor zorgen dat persoonlijke gegevens zoals onze naam, e-mailadres, woonplaats, telefoonnummer, tot wat we delen en liken op sociale media of ons online winkelkarretje, beter beschermd worden. Het algemene principe is: bedrijven mogen enkel gegevens inwinnen die ze echt nodig hebben en moeten daar veel duidelijker over communiceren. En GDPR moet ook hackers het leven een pak lastiger maken.
In de stroom aan berichten waarin we de laatste tijd verdronken, hengelden bedrijven naar onze goedkeuring om persoonlijke gegevens te mogen blijven gebruiken. Concreet volstaat het bekende al aangevinkte vakje 'ik ga akkoord met dit privacybeleid' niet langer. U moet als burger zelf een handtekening zetten of expliciet een vakje aanvinken. De privacyverklaring moet bovendien in duidelijke taal geschreven zijn.
Bedrijven moeten verder transparant melden waarvoor ze uw gegevens nodig hebben en hoe ze die opslaan, waarvoor u trouwens ook toestemming moet geven. Ingewonnen data mogen niet langer bewaard worden dan nodig en niet zomaar doorgespeeld worden aan derden. Bij een lek van gebruikersgegevens is er ten slotte meldingsplicht.
Belangrijk daarbij: al wie gegevens over zichzelf vrijgeeft, heeft het recht om 'vergeten te worden' en om die data op elk moment snel te kunnen raadplegen. Facebook, bijvoorbeeld, heeft al zo'n knop, maar ook andere bedrijven zoals supermarkten zullen moeten volgen. Betrokken organisaties zijn bovendien verplicht ongewenste foto's desgevraagd offline te halen.
Helemaal nieuw is de 'overdraagbaarheid van data'. Dat betekent dat wanneer u als klant overstapt van het ene naar het andere bedrijf, u van de eerste firma mag eisen dat die uw gegevens doorspeelt aan de concurrent.
Kortom: we krijgen meer rechten én meer controle over alle gegevens die we prijsgeven aan bedrijven, bewegingen en organisaties. Ook kinderen zijn beter beschermd. Onder 16 jaar is toestemming nodig van de ouders, wat wel al vaak tot ergernis leidde bij gefrustreerde minderjarige jongeren. Je zal maar plots je mails van school niet meer kunnen beantwoorden op je persoonlijke e-mailaccount. Een grote speler zoals WhatsApp verhoogde bovendien al de minimumleeftijd naar zestien jaar.
Wie moet de nieuwe privacyregels naleven? In het kort: iedereen die informatie binnenhaalt over anderen. Uitgebreider: stads- en gemeentediensten, ziekenhuizen, mutualiteiten, supermarkten, telecomoperatoren, YouTube, online winkels en sportclubs. Let wel: online winkels als Coolblue hebben nu eenmaal uw adresgegevens nodig voor de levering van uw bestelde waar en hebben daarom geen extra toestemming nodig om die concrete data bij te houden. Het is ook nog de vraag in hoeverre de grote multinationals zich zullen schikken naar de Europese wetgeving.
Terug naar de talloze privacymails van de laatste weken. Die houden een bijkomende bescherming in: wie er niet op reageert, geeft automatisch GEEN toestemming. Een serieuze wijziging, want tot vandaag konden heel wat bedrijven handig gebruik maken van uw impliciete toestemming.
Onthou toch nog dit: u heeft zelf een niet te onderschatten eigen verantwoordelijkheid. Bedrijven zullen blijven proberen zoveel mogelijk commercieel interessante gegevens van u te ontfutselen. Maar u bepaalt ook zelf mee hoe ver u daarin meegaat. Naïviteit en onwetendheid gelden hoe langer hoe minder als excuus.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
KIJK. Van schattig varkentje naar moordlustige weerwolf: ‘Peppa Pig’ jaagt jonge kijkers stuipen op het lijf
-
Aleksandr schakelt ChatGPT in om met 5.000 vrouwen op Tinder te praten en vindt zo zijn trouwpartner
Op zoek naar de liefde van je leven? Dan kan ChatGPT misschien wel een handje helpen. Een Rus bokste op basis van de AI-tool zijn persoonlijke datingassistent in elkaar die voor hem het ‘vuile werk’ op Tinder opknapte. Uit meer dan 5.000 kandidaten bleef Karina Vyalshakaeva als enige over. Zij gaat nu trouwen met Aleksandr Zhadan, weet technologiesite Gizmodo. -
Oprichters OpenAI verwerpen klacht van Musk over verbreken van “initiële contract”: “Triest dat het zover is gekomen met iemand die we diep bewonderden”
ChatGPT-ontwikkelaar OpenAI heeft de klacht verworpen die Elon Musk als medeoprichter van het bedrijf vorige week had ingediend. Het is Musk enkel te doen om de “volledige controle” over OpenAI te bekomen, schrijven de oprichters Sam Altman en Greg Brockman in een blog. Ze verwijzen naar e-mails uit 2018, waarbij de Tesla-topman voorstelde om OpenAI samen te voegen met zijn autobedrijf. -
-
Heavy metal Pommelien Thijs of ‘Europapa’ in r&b-stijl: AI-website maakt in handomdraai volledig nieuwe muziek
-
Update
Bedrijf achter Facebook en Instagram gaat vaker AI-content labelen in plaats van verwijderen
Foto’s, video’s of geluidsopnames op Facebook, Instagram of Threads die met artificiële intelligentie (AI) bewerkt of gemaakt zijn, zullen vanaf mei vaker gelabeld in plaats van verwijderd worden. Meta, de eigenaar van die platformen, past zijn moderatiebeleid aan. -
26
Nieuwe Europese internetregels van kracht, maar België is nog niet klaar
“Het internet wordt veiliger, eerlijker en transparanter.” Dat is de belofte van de nieuwe Europese wetgeving Digital Services Act (DSA) die sinds 17 februari van kracht is. Maar België is nog niet helemaal klaar om consumenten te helpen wanneer bijvoorbeeld hun account op een website onterecht verwijderd werd. Hoe komt dat? En wat zijn de gevolgen? -
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
Duitsers leggen uitgebreide Russische desinformatiecampagne op X bloot
-
Groet de opperpinguïn: Elon Musk drijft spot met rivalen na grote panne
De storing bij Facebook en Instagram is na anderhalf uur opgelost. Gebruikers hebben weer toegang tot de apps, bevestigde Meta-woordvoerder Andy Stone. Een “technisch probleem” lag aan de oorzaak. Elon Musk, de grote baas van X, maakte handig gebruik van de panne om de spot te drijven met zijn rivalen. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
46 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerStefanie van Dijk
Jan Van de Velde
Hilde Peeters
Chantal Naessens
Luyken Erwin