Opnieuw incident met Boeing: vliegtuig verliest noodglijbaan en moet noodlanding maken

In de Verenigde Staten heeft een vliegtuig van luchtvaartmaatschappij Delta Air Lines een noodlanding moeten maken nadat het zijn noodglijbaan verloren had. Dat gebeurde kort na het vertrek in New York. Niemand aan boord raakte gewond. Opvallend: opnieuw gaat het om een toestel van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing.

De Boeing 767 van Delta Air Lines was net opgestegen vanaf JFK Airport in New York toen een paneel aan de rechterkant loskwam. Dat paneel verborg de noodglijbaan, en die viel naar beneden. De piloten merkten een trilling en een ongewoon geluid op en kregen via hun systemen een waarschuwing over de noodglijbaan.

Daarop maakte het toestel rechtsomkeer naar JFK Airport en maakte daar een noodlanding. Het vliegtuig kon volgens Delta Air Lines op eigen kracht landen en taxiƫn naar een gate. Aan boord zaten 176 passagiers, 5 stewards en 2 piloten. Niemand raakte gewond. De passagiers, die op weg waren naar Los Angeles, werden op een andere vlucht gezet.

"Niets is belangrijker dan de veiligheid van onze klanten en personeel. De bemanning heeft zoals hun uitgebreide training het voorschrijft, de procedures gevolgd om terug te keren naar JFK", zegt Delta Air Lines in een verklaring. Het toestel is uit roulatie gehaald en wordt grondig geĆÆnspecteerd. "We werken samen met de onderzoekers en stellen ook alles in het werk om de noodglijbaan terug te vinden", zegt Delta Air Lines nog.

Reeks incidenten bij Boeing

Opvallend: opnieuw gaat het om een toestel van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing. Die wordt al maanden geplaagd door incidenten waarbij onderdelen tijdens de vlucht loskomen. Het meest opvallende is allicht dat van begin januari. Toen verloor een 737 Max 9 van Alaska Airlines in volle vlucht een zijpaneel. Een gapend gat ter grootte van een koelkastdeur was het gevolg.

Bij daaropvolgende inspecties bij andere 737 Max 9-toestellen vonden United Airlines en Alaska Airlines meerdere loszittende onderdelen. Maar het bleef niet enkel beperkt tot dat type toestellen.

In maart verloor een Boeing 777-200 een wiel na het opstijgen. Nog geen dag later gleed een andere Boeing van United in Houston van de landingsbaan, mogelijk wegens problemen met de remmen.

Nog in maart verloor een 737-800 van United Airlines een paneel aan de onderzijde, dat werd pas na de landing ontdekt. En begin deze maand verloor een Boeing 737-800 van Southwest Airlines een kap van een van de motoren.

Deze keer gaat het om een Boeing van het type 767, gebouwd in 1990.

"Op stukken van vliegtuig springen"

Eerder van de week opende de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA een onderzoek naar Boeing nadat een werknemer een klacht bij hen had ingediend. Ingenieur Sam Salehpour zegt dat er verschillende fouten zijn gemaakt bij de assemblage van onderdelen bij de 787- en 777-toestellen.

"Ik zag letterlijk mensen op de stukken van het vliegtuig springen om ervoor te zorgen dat ze zouden passen", vertelde Salehpour aan Amerikaanse media. De klokkenluider kaartte de problemen meermaals aan bij de top van Boeing, maar kreeg daar naar eigen zeggen geen gehoor.

Eind maart kondigde David Calhoun, de topman van Boeing, aan dat hij eind dit jaar vertrekt. Ook andere topbestuurders gooien de handdoek in de ring. De aandelenkoers van het bedrijf is sinds begin dit jaar flink gedaald.

Meest gelezen