© Dirk Vertommen

Dansende jurkjes in de etalage, of zwevende logo’s vooraan in de winkel? Perfect mogelijk met deze Mechelse technologie

Dansende schoenen, jurkjes die ronddraaien in de etalage en kledingstukken waarvan je met de smartphone de kleur kunt veranderen. Dat is de toekomst van het shoppen, met een duwtje van hologram-technologie. Die staat bij een startend bedrijf in Mechelen nu helemaal op punt.

Christof Willocx

De toekomst van fysieke winkels wordt opgefleurd door hologrammen. Een hologram is een gedetailleerde afbeelding van een mens of een voorwerp. Die afbeelding kan ook bewegen.

Hologrammen zijn tegenwoordig populair in de muziekwereld. Zo geeft de dode zanger Roy Orbison op 25 april een concert in de Stadsschouwburg in Antwerpen. Zijn hologram werd gemaakt door het bedrijf BASE Hologram. Het hologram is gebaseerd op eerdere videobeelden van Roy Orbison tijdens een concert. De zanger lijkt dankzij dat hologram opnieuw live op het podium te staan, al kan hij natuurlijk niet live in interactie gaan met het publiek. Het hologram van Roy Orbison wordt in Antwerpen live begeleid door het orkest Sinfonia Rotterdam.

© rr

Het Mechelse startende bedrijf Holovice brengt die hologrammen nu ook naar de winkels. “Wij maken met 3D-technologie hologrammen van schoenen, kledingstukken, logo’s en andere producten”, zegt Israel Remache, verkoopsdirecteur van Holovice.

“Daarmee kunnen handelaars veel meer doen dan bijvoorbeeld met een gewone schoen in een etalage. Wij kunnen een hologram maken van alle aspecten van een schoen, zodat klanten die voor de etalage staan, die schoen kunnen zien ronddraaien en dus van alle kanten kunnen bekijken. We kunnen er ook bepaalde aspecten uitlichten, zodat bijvoorbeeld de schoenzool apart te zien is. Klanten hebben daar geen 3D-bril voor nodig.” Een hologram kost bij Holovice 1500 euro.

Slecht nieuws voor dieven

In de toekomst wil het Mechelse bedrijf ook een applicatie ontwikkelen waardoor klanten die een etalage van een winkel passeren, de hologrammen met hun smartphone kunnen scannen. Dat gebeurt via een QR-code.

Zo krijgt de klant bijvoorbeeld de schoen uit de etalage op zijn smartphone te zien, en kan hij de schoen een andere kleur geven of alleen de kleur van de zool veranderen.

© Dirk Vertommen

In de Beethovenstraat in Amsterdam heeft een juwelier al met hologrammen van juwelen geëxperimenteerd. Zo kunnen bepaalde aspecten van die juwelen beter worden uitgelicht. En de kans op diefstal van een hologram is kleiner dan de kans op diefstal van echte juwelen.

“Het enige probleem is dat hologrammen duur zijn”, zegt Malene Molin Harrsen, een hologramspecialiste in Denemarken. “Bovendien trekken ze vooral de aandacht op korte termijn. Klanten blijven langer voor je winkeletalage staan. Maar na een tijdje raken ze eraan gewend, en lokt zo’n hologram misschien niet meer zo veel extra volk.”

Seksueel getint probleem

Een hologram ook vervelende neveneffecten hebben. Dat bewees een experiment van een modewinkel in Kopenhagen. De winkel liet enkele jaren geleden hologrammen van vrouwen maken die over een catwalk liepen om ondergoed te promoten. De politie liet de hologrammen weghalen, omdat er een kijkfile ontstond op straat.