Volkswagen moet opnieuw wagens terugroepen: dit keer bijna 58.000 Touaregs
Het dieselschandaal blijft de Duitse autobouwer Volkswagen achtervolgen. De federale Duitse controle-instantie KBA heeft een terugroepactie bevolen voor terreinwagens van het model Touareg, waarbij een ongeoorloofde techniek in het emissiesysteem vastgesteld werd. Wereldwijd gaat het om 57.600 voertuigen, waarvan 25.800 in Duitsland, zo heeft de KBA bekendgemaakt. Hoeveel wagens er in België terug naar de garage moeten is nog niet duidelijk.
Het betreft wagens met een drieliter dieselmotor en de nieuwe euronorm 6, van modeljaren 2014 tot 2017. Volkswagen heeft ondertussen aanpassingen aangebracht aan de nieuwe wagens. Een door Volkswagen voorgelegde nieuwe versie van de uitstootsoftware werd door de KBA goedgekeurd en vrijgegeven.
De autoriteiten stelden bij de Touareg-dieselwagens twee ongeoorloofde instellingen voor het uitschakelen van de emissiereiniging vast. Bij de ene zou onder testomstandigheden een opwarmstrategie voor het verminderen van schadelijke stoffen aanspringen, die op de weg niet geactiveerd wordt. Een andere instelling zou bij voertuigen met SCR-katalysator (selectieve katalytische reductie) ervoor zorgen dat onder bepaalde omstandigheden het gebruik van reinigingsmiddel AdBlue verminderd wordt.
Een SCR-katalysator geldt als de modernste oplossing voor een betere uitlaatgassenreiniging. Samen met de AdBlue-oplossing, die ingespoten wordt in de uitlaatgasstroom, worden schadelijke stikstofoxiden teruggedrongen en opnieuw naar stikstof omgezet.
Het dieselschandaal achtervolgt het Volkswagen-concern ondertussen al meer dan twee jaar. Miljoenen dieselwagens moesten teruggeroepen worden om sjoemelsoftware te verwijderen. Bij de meeste wagens is dat volgens Volkswagen ondertussen gebeurd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
18 euro per maand voor zetelverwarming: betalen we straks abonnementskosten voor de opties in onze wagen?
-
Jobat
Op je 50ste met pensioen? Volg deze vijf stappen: “Zorg altijd voor een plan B, C en D”
Ze zijn lang niet in de minderheid, de werknemers die dromen van een vervroegd pensioen. De FIRE-beweging zweert zelfs bij het veel eerder stoppen met werken, via doordacht opgebouwde financiële vrijheid. Jobat.be klopte aan bij Sébastien Aguilar, oprichter van FIRE Belgium. Hij deelt zijn vijfstappenplan voor wie er op zijn 50ste al de professionele brui aan wil geven. -
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
De BMW X2 is voortaan ook te verkrijgen in een volledig elektrische versie: de BMW iX2. HLN-autospecialist Joost Bolle ging op pad met deze elektrische wagen en ontdekte heel wat troeven, zeker voor sportieve rijders. Maar wat als je de benzine- en elektrische versie met elkaar vergelijkt? “Als autoliefhebber weet je snel wat kiezen.” -
-
PREMIUM63
Nu het geld voor Vlaamse premies voor elektrische wagens al op is: dit is wat je moet weten
-
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
Mooi lenteweer nodigt uit om op je fiets te springen. Wie daarbij niet na een paar straten al in het zweet wil staan, gaat voor het gemak van een elektrisch exemplaar. Die worden bovendien steeds beter en het assortiment almaar breder. Zo kan je vandaag ook kiezen voor een automatische e-bike. Hoe werkt dit en voor wie is het een goed idee? HLN Shop houdt de voor- en nadelen tegen het licht. -
PREMIUM
Nieuwe Renault zadelt tientallen Vlamingen op met motorproblemen. Wat is er aan de hand? “Van auto van 45.000 euro verwacht ik toch meer”
“Er komt een stinkende smurrie uit mijn auto en het enige wat de garage doet, is de olie en oliefilter vervangen.” Davy de Windt is niet te spreken over zijn gloednieuwe Renault Austral. Net zoals bij tientallen andere Vlamingen drupt er benzine bij de olie. Hoe is zoiets mogelijk? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelwyn geeft uitleg en vertelt wat getroffen auto-eigenaars nu best doen: “Deze modellen kampen mogelijk met hetzelfde probleem.” -
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
-
Waarom de snelheid op je kilometerteller niet de echte is
Verkeersinstituut Vias wil dat de technische marges bij flitscontroles krapper worden. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. Wie vandaag met een snelheid van minstens 129 km/uur een flitscamera of een trajectcontrole passeert, krijgt gegarandeerd een boete. Maar met hoeveel komt dit overeen op de kilometerteller van je auto? Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO legt het helder uit. -
PREMIUM
Ander merk, maar dezelfde auto. Wat zit daarachter en hoe maak je dan de juiste keuze? “Je wordt misleid”
Je denkt dat je een Opel koopt, maar eigenlijk is het een Peugeot. Je kiest een Volkswagen, maar voor een Seat - die krek dezelfde auto is - had je minder betaald. Steeds meer modellen van een verschillend merk zijn in feite dezelfde auto. Ook Chinese makers van elektrische auto’s passen deze formule toe. HLN-autospecialist Joost Bolle legt uit wat daarachter zit, hoe je dan de juiste keuze maakt en waarom je wordt misleid: “Er wordt enkel een ander logo op de wagen geplakt.” -
Independer
Van 60 tv-zenders minder tot geen programma's opslaan: waarom gooi je je decoder beter niet klakkeloos buiten?
8 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerjo vandenberghe
Robert Bruyland
Jan Verstrepen
Geert Vermuyten
Geert Vaelen