Vrachtwagens zouden meer tijdens de daluren naar DP World moeten komen.© IF

Vrachtwagens betalen meer tijdens spitsuren bij DP World

Kallo -

Containerterminal DP World voert een spreidingstoeslag in tijdens piekuren voor vrachtwagens. Dat moet zorgen voor een betere doorstroom op de terminals en minder files.

Dieter Verschooren

Vrachtwagenchauffeurs die hun container tijdens piekuren laden of lossen bij DP World zullen daarvoor een extra toeslag van 14 euro moeten betalen. Het gaat om tijdsloten die starten om 6 uur ’s ochtends op weekdagen. Vanaf 20 uur zal er geen toeslag meer aangerekend worden.

Antwerp Gateway, waar DP World onderdeel van is, is vanaf maart 2017 24/7 geopend voor de behandeling van vrachtwagens op weekdagen. Dat initiatief moest de transporten van en naar het Deurganckdok beter spreiden. Al blijven chauffeurs vooral tijdens de piekuren laden en lossen op de kade, want amper 1 op 5 bezoeken gebeurt tijdens de daluren. Dat leidt tot lange wachttijden in en rond het havengebied.

Verkeerscongestie aanpakken

De containerbehandeling op de terminals staat dus onder druk, en daarom voert DP World nu de spreidingstoeslag in. “Met deze maatregel wil DP World een duidelijk signaal geven aan de andere logistieke spelers dat zij hun verantwoordelijkheid moeten opnemen”, zegt CEO van DP World Antwerp Nawaf Abdulla. “Extra opslagcapaciteit betekent niet automatisch dat we meer containers kunnen behandelen. Er is en blijft voorlopig een tekort aan containerruimte in de Antwerpse haven, waardoor horizontale expansie beperkt en vrijwel onmogelijk zal zijn. Er is dringend nood aan meer spreiding van het vrachtverkeer om de efficiëntie op de terminal te verhogen en om de verkeerscongestie in het havengebied aan te pakken. Alleen dan kan een capaciteitsuitbreiding ten volle benut worden.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER