Helft van letselongevallen in Antwerpse verkeer zijn fietsers

Antwerpen -

De fietsers maken de helft uit van de letselongevallen in het Antwerpse verkeer. 52 procent is een fietser op een gewone fiets. Van de tien dodelijke verkeersslachtoffers waren er drie bestuurders van een elektrische fiets en twee van een klassieke fiets.

Sacha Van Wiele

Dat blijkt uit de verkeersveiligheidscijfers van 2023 van de politie Antwerpen. Die worden maandagavond voorgesteld op de raadscommissie van Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA). De algemene vaststelling is dat er geen opvallende trends zijn in vergelijking met 2022. Zo waren er vorig jaar 6.415 verkeersongevallen in Antwerpen. Dat is vergelijkbaar met 2022, maar beduidend lager dan het precoronajaar 2019.

In Antwerpen waren er in 2023 tien verkeersdoden te betreuren. Het gaat om drie gebruikers van een elektrische fiets, twee van een gewone fiets, twee wagenbestuurders, een voetganger, een bromfietser en een motorfietser. Er waren 136 zwaargewonden. Met de doden en de zwaargewonden komt dat op 27 slachtoffers per 100.000 inwoners. In Gent ligt dat op 38 slachtoffer per 100.000.

Bij een dodelijk of zwaargewond verkeersslachtoffer doet de verkeerspolitie steeds een analyse van de omstandigheden van het ongeval. Bij de grote meerderheid ligt de oorzaak bij een menselijke fout of inschattingsfout. Bij de dodelijke fietsslachtoffers ging het in twee gevallen om afslaande vrachtwagenchauffeurs, twee keer om openslaande wagenportiers en eenmaal om een fietser op een elektrische fiets die tegen een verlichtingspaal kwam omdat die mogelijk uitweek voor een kind op het fietspad.

Elektrische step

Uit de cijfers blijft dat er een lichte stijging is in het aantal slachtoffers onder voetgangers, bromfietsers en motorrijders. Net niet de helft van de letselongevallen betreft een fietser. Het aandeel elektrische fietsen neemt wel sterk toe. Het gaat om e-bikes, speedpedelecs of e-steps.

Het aantal letselongevallen met elektrische steps stabiliseert, maar de politie is zich bewust dat veel ongevallen gewoon niet worden aangegeven. Dit vervoersmiddel blijft een zorgenkind. De nieuwe wetgeving rond e-steps werd in de zomer van 2022 van kracht. De politie schreef bijna tweeduizend pv’s uit voor rijden met twee, roodlichtnegatie en rijden op het voetpad. 89 elektrische steps werden in 2023 door de politie in beslag genomen omdat ze niet in orde waren. Burgemeester De Wever pleit onder meer voor een verdere verlaging van de maximumsnelheid voor elektrische steps en voor dikkere banden.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen