Het totale aantal jaarlijkse overtredingen van de 300 kentekens komt neer op ongeveer 25.000, meldt het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Bij het grootste deel daarvan gaat het om snelheidsovertredingen.
Ruim 31.000 bestuurders in Nederland hebben meer dan tien overtredingen op hun naam staan. Dat blijkt uit onderzoek van BNR Nieuwsradio, die de cijfers bij het CJIB heeft opgevraagd. Het gaat daarbij niet om zware vergrijpen, maar om lichte verkeersovertredingen.
Denk aan overschrijdingen van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom tot 30 kilometer per uur of een overschrijding tot 40 kilometer per uur op de snelweg. De boetes voor die lichte overtredingen worden Mulder-boetes genoemd. Zwaardere vergrijpen, zoals rijden zonder rijbewijs of rijden onder invloed, vallen daar niet onder.
Wat doet het CJIB?
Het Centraal Justitieel Incassobueau valt onder het Nederlandse ministerie van Justitie en Veiligheid. Het bureau int verkeersboetes andere geldboetes voor overheidsinstanties. Ook schadevergoedingen vallen daaronder.
Veelplegers worden niet zwaarder gestraft
Nadat een bestuurder de boete betaald heeft, is het voorval afgedaan. Het is dus niet zo dat iemand na meerdere overtredingen zwaarder gestraft kan worden.
Ook valt niet te zeggen hoeveel bestuurders achter een kenteken zitten. Daardoor kan het CJIB niet vaststellen hoe vaak een individu in de fout gaat. Bij het berekenen van de cijfers zijn kentekens van rechtspersonen niet meegenomen, zegt het bureau.
Het CJIB meldt dat de lichtere verkeersovertredingen vanwege snelheid op deze manier worden afgehandeld. Zwaardere overtredingen worden behandeld binnen het strafrecht.
Volgens het CJIB was er "op verschillende niveaus" belangstelling voor de cijfers. In een paar strafzaken zou namelijk naar voren zijn gekomen dat sommige verdachten veel verkeersovertredingen hadden begaan. De cijfers zijn ook gedeeld met het ministerie van Justitie en Veiligheid.