Direct naar artikelinhoud

Topdirigent Pieter Jan Leusink beschuldigd van seksueel grensoverschrijdend gedrag

Pieter Jan LeusinkBeeld Jorgen Caris

Met zijn Bach-ensembles trekt hij volle zalen. Vier vrouwen beschuldigen dirigent Pieter Jan Leusink nu van misbruik.

Na de Italiaanse maestro Daniele Gatti, de Amerikaanse topdirigent James Levine en de Zwitserse muzikaal leider Charles Dutoit, is nu ook de Nederlandse dirigent Pieter Jan Leusink beticht van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Volgens het tv-programma ‘Brandpunt+’, dat donderdagavond een reportage bracht over de musicus, zou hij vrouwen onder meer hebben gevraagd in zijn bijzijn te masturberen en zijn hand ongevraagd in hun broek hebben gestoken.

Pieter Jan Leusink zelf ontkent de aantijgingen

Onderzoeksjournalisten van het tv-programma spraken de afgelopen maanden met twintig musici die voor Leusink hebben gewerkt. Vier van hen, onder wie twee Engelssprekende vrouwen, deden in de uitzending anoniem hun verhaal. Zij stelden dat Leusink een onorthodoxe manier van werken hanteert, waarbij hij zijn macht misbruikt en zowel mentale als fysieke grenzen overschrijdt.

Aangifte hebben de vrouwen om uiteenlopende redenen niet gedaan. Ze zijn met hun ervaringen naar buiten gekomen, omdat ze naar eigen zeggen nergens anders terechtkunnen en willen dat het misbruik stopt. De overige musici die ‘Brandpunt+’ sprak, steunen de vrouwen die voor de camera plaatsnamen.

'Roddel'

De dirigent zelf ontkent de aantijgingen. Zijn advocaat Peter Plasman schreef aan ‘Brandpunt+’: ‘Hij beschouwt deze als roddel, achterklap en onwaarheden, terug te voeren op meningsverschillen van zakelijke aard. (..) Nu wordt een zoveelste trial by media opgetuigd.’ Alleen een rechter kan oordelen over de beschuldigen, aldus Plasman. Ook Trouw werd door de advocaat doorverwezen naar de schriftelijke verklaring.

Leusink (Elburg, 1958) is met name bekend vanwege zijn liefde voor Bach. Jaarlijks zet hij de ‘Matthäus Passion’ tientallen keren op de lessenaar, hij heeft het magnum opus van de componist der componisten inmiddels al honderden keren uitgevoerd.

Hij is de man van de muziekprojecten. Na orgel te hebben gestudeerd aan het conservatorium in Zwolle, zette Leusink in 1984 het Stadsknapenkoor Elburg op, het latere Holland Boys Choir. Met dat koor nam de dirigent voor het Bachjaar 2000 alle cantates van Bach op voor het label Brilliant Classics. Het project maakte Leusink beroemd: wereldwijd verkocht hij zes miljoen cd’s.

In 1994 richtte Leusink The Bach Orchestra op, waar hij een jaar later een koor aan toevoegde. Nu opereren koor en orkest onder één naam: The Bach Choir and Orchestra of the Netherlands. Met zijn musici en zangers treedt de dirigent jaarlijks zo’n 150 keer op in binnen- en buitenland. Zonder subsidie, voor volle zalen.

Liefhebbers zetten Leusink soms weg als de ‘André Rieu van de Matthäus Passion’. De dirigent is namelijk een groot pleitbezorger van het toegankelijk maken van klassieke muziek. Ook zijn beweeglijkheid tijdens het musiceren valt op. De dirigent heeft bovenal het imago van een gedreven man: Leusink ís zijn muziekfabriek.

Lees meer over de #MeToo-kwestie in ons dossier.

Lees ook:

De angstvallige stilte over Gatti doet het Koninklijk Concertgebouworkest geen goed

Er was seksueel grensoverschrijdend gedrag geconstateerd bij de Italiaanse maestro Daniele Gatti, bleek eind juli uit een onderzoek van The Washington Post. Na die fatale klap heerst er nu al meer dan twee weken een angstvallig stilzwijgen. Men hult zich in stilte. Alsof de kous met die schokkende mededeling af is. Niets is natuurlijk minder waar.