Albert Heijn zette die stap eerder al. Bij beide supermarkten gaat het om de biologische varianten van melk en aanverwante producten. "De biologische klant staat daar eerder voor open", zegt een woordvoerder.
Zuivelproducent FrieslandCampina probeerde het in 2021, vertelt een woordvoerder desgevraagd. "Toen hebben we bij de biologische producten de dop eraf gehaald. Maar de consument was daar duidelijk niet klaar voor. Het riep weerstand op. Mensen vonden het onprettig, niet hygiënisch en niet praktisch. Mensen willen het pak kunnen schudden én plat neer kunnen leggen in de koelkast."
FrieslandCampina meende ook dat juist de 'biologische klant' dit wel zou omarmen. "Maar de consument liet de pakken staan." Ongeveer een jaar later kwam de dop daarom weer terug op het pak. Wel werd de hoeveelheid plastic in de verpakking zelf blijvend omlaag gebracht.
Duurzaamheid wint het nu van gemak
"Vroeger zat alle zuivel in een vouwverpakking", zegt Jumbo. "Vervolgens koos de markt ervoor een dop op de pakken te zetten, omwille van het gemak." En dat is ook precies de reden waarom de bulk van de pakken met zuivelproducten nu nog steeds is voorzien van een dop.
Doordat duurzaamheid steeds vanzelfsprekender wordt, durft ook Jumbo de stap nu wél te zetten, al gaat het bij de twee grootste supermarktketens van het land alleen nog om de biologische producten.
"Afhankelijk van hoe dit nu ontvangen wordt, kijken we of we het verder kunnen uitrollen", zegt de Jumbo-woordvoerder. "We zijn continu aan het kijken of we de verpakkingen kunnen verduurzamen", meldt Albert Heijn.
NUjij: Uitgelichte reacties