Direct naar artikelinhoud
Rode Duivels

Dit Nederlandse bedrijf helpt de Rode Duivels met hun grapjes

Dries Mertens, nadat hij de Rode Duivels op een 1-0-voorsprong heeft gezet.Beeld Getty

Na hun 3-0-overwinning tegen Panama voelen de Rode Duivels de druk van de favoriet. Ter ontspanning maken ze grappen op sociale media. Ze worden daarbij geholpen door het Belgische Sporthouse Group en het Nederlandse 90/24 Media.

en

“Oké, jongens nu volop pushen op iets grappigs”, appt reservedoelman Simon Mignolet naar zijn accountmanager bij 90/24 Media, het kantoor dat zijn social media regelt. Het is tien minuten nadat België met 3-0 Panama heeft verslagen. Mignolet heeft al een foto van juichende ploeggenoten laten posten door 90/24 met de tekst: “Het is pas de eerste stap, maar een belangrijke. #redtogether.”

Snelheid is belangrijk. Kort na de wedstrijd is de kans op likes en retweets het grootst, zo hebben de data-analisten van het bedrijf berekend.

Twitter bericht wordt geladen...

De Belgische selectie valt op doordat ze de goede sfeer graag benadrukt met grappen en grollen op social media. Nadat Eden Hazard de bal van Yannick Carrasco pikte tijdens de laatste oefeninterland haakte Rode Duivel na Rode Duivel in op het filmpje van de hardhandige Hazard. “Als je vriendin Netflix wil kijken en het WK opstaat… #touchofeden”, tweette Mignolet.

Hulp komt van bedrijven als Sporthouse Group en het Nederlandse 90/24 Media, dat ook een vestiging heeft in Brussel. Zij denken mee over 'passende content' voor de spelers die zich bij hen hebben aangesloten – voor 90/24 zijn dat er zestig, waarvan er twintig spelen op het WK. 90/24-CEO Edwin Tromp: "Social media houden spelers enorm bezig, daarin verschillen ze niet van leeftijdgenoten, alleen hebben ze een veel groter bereik." 

Romelu Lukaku maakt de 2-0.Beeld Getty

Zijn Brusselse collega, Maarten Dedobbeleer, vult aan: “Wij positioneren onze spelers op sociale media. Wij maken met hen een plan op: wij zoeken uit bij welk type humor ze zich goed voelen, naar welke spelers ze opkijken en met welke speler ze bevriend zijn. Op basis daarvan zorgen wij ervoor dat ze na de wedstrijd met de best mogelijke content komen.” 

Na goals van Dries Mertens en Romelu Lukaku verstuurde Simon Mignolet prompt een tweet over die eerste, en Toby Alderweireld over die tweede. Mignolet en Alderweireld zijn beiden cliënten van 90/24, net als Thomas Vermaelen.

Dries Mertens, Kevin De Bruyne, Nacer Chadli en Youri Tielemans zijn dan weer aangesloten bij Sporthouse Group. Sporthouse Group-manager Sam Kerkhofs zat ooit op de schoolbanken met Mertens en is de neef van diens vrouw, Kat Kerkhofs. “Een atleet kan bij ons verschillende pakketten nemen. Bij een standaardpakket maken wij speciale content voor speciale momenten, zoals een kampioenschap of een WK, die dan via de sociale media wordt verspreid. Verder adviseren wij hen bij wat ze posten. De bedoeling is dat ze ook zo veel mogelijk zelf doen. Authenticiteit werkt het best.”

Alles wat wordt gepost op sociale media gebeurt in overleg met de spelers, benadrukt ook Dedobbeleer. “Dat is cruciaal. De speler bepaalt wat hij post, wanneer hij post en waarom hij post. Maar in de kleedkamer kunnen zijn geen grappige gifs of memes maken. Een team van 90/24 monitort dus de wedstrijd en creëert voortdurend content op basis van opvallende fases tijdens de match. Die content stellen we nadien meteen voor aan de spelers.”

Ook Kerkhofs, in samenwerking met Mertens' vrouw, zit tijdens de wedstrijd al foto's te selecteren voor na de wedstrijd. “Maar het 'Blondes have more fun'-mopje dat hij na de match postte, heeft hij zelf bedacht.” Mertens trekt graag de persoonlijke en humoristische kaart, terwijl iemand als De Bruyne het meer als een professioneel medium ziet en zich dus iets ernstiger houdt. Logisch, vindt Kerkhofs. “Het kan niet de bedoeling zijn dat alle accounts op elkaar lijken.”

Twitter bericht wordt geladen...

Al na de 1-0 van Mertens staat er bij 90/24 een fotoshop van Neymar met de coupe van Mertens klaar. "Is misschien iets voor Simon." Want Simon Mignolet houdt van een grap. Eerder op de dag postte hij de gefingeerde tabloid Daily Simon, waarin hij ploeggenoten van Liverpool en België op de hak neemt.

Hij is niet de enige lolbroek onder de Duivels, de spelers lijken elkaar constant te willen aftroeven. Als Mertens plots de ontbijtzaal betreedt met een geblondeerde haardos, dan doet een filmpje daarvan even later de ronde op de accounts van veel collega’s. Alderweireld woelt op zijn opname door de haren van de aanvaller. Daarbij de tekst "Looking fabulous as ever, @driesmertens14".

Romelu Lukaku maakt de 3-0.Beeld Getty

En die content mag vooral niet te saai zijn, propageren ze bij 90/24. Hofman: "Natuurlijk moeten spelers een beetje oppassen met wat ze posten, maar het mag best wat grappiger, wat uitdagender en spontaner allemaal. Zodat de fans ze beter leren kennen. Daar helpen we ze bij."

Uiteraard steekt daar een verdienmodel achter. Hoe meer volgers, hoe interessanter spelers worden voor adverteerders. 90/24 deelt in de opbrengst daarvan. “De spelers betalen een maandelijkse fee, maar dat is niet ons verdienmodel”, zegt Dedobbeleer. “De bedoeling is dat we die accounts commercialiseren, maar niet met platte advertenties. Wel met merken die aansluiten bij de interesses en persoonlijkheid van de speler in kwestie.” (VK/DM)

Twitter bericht wordt geladen...