© fvv

30 Vlaamse bruggen worden opgevolgd, “maar ramp zoals in Genua is in ons land zo goed als ondenkbaar”

Een dertigtal bruggen in Vlaanderen wordt vaker dan gemiddeld gecontroleerd, zodat ze zeker op tijd gecontroleerd of vervangen kunnen worden. Dat is zo’n 1% van alle bruggen. Professor bouwkunde Guido De Roeck acht een soortgelijke ramp in ons land dan ook ondenkbaar.

jvr

Een ramp zoals die in Italië is bij ons zo goed als ondenkbaar, zegt Guido De Roeck, professor emeritus burgerlijke bouwkunde van de KU Leuven. Zijn hypothese is dat een van de kabels van de Morandi-brug in Genua het heeft begeven. En aangezien elk brugdek door maar vier kabels werd gedragen, is daardoor het viaduct ingestort.

“Andere kabelbruggen, zoals het viaduct van Millau, worden door veel meer kabels gedragen. Als er dan één begeeft, vangen de andere dat op. Dat is ook zo bij kabelbruggen in ons land, zoals die bij Ternaaien, in Luik. Ik volgde daar ooit een schadegeval op, waarbij een van de kabels ging roesten. Die ene kabel kon gewoon vervangen worden.” Ook in Godsheide, over het Albertkanaal, staat een kabelbrug. Die is gebouwd voor een expresweg die er nooit kwam.

Andere bekende viaducten in ons land, zoals die in Vilvoorde en Gentbrugge, worden niet gedragen door kabels aan pylonen. De overspanningen zijn kort en het wegdek rust op betonnen pijlers. Helemaal risicoloos is dat niet. In Gentbrugge, bijvoorbeeld, vallen geregeld brokstukken van het viaduct naar beneden. “Dat komt doordat de wapening in het beton gaat roesten”, zegt De Roeck. “Maar een brug zal daardoor niet plots bezwijken zoals die in Genua. Bovendien worden de Vlaamse bruggen grondig geïnspecteerd en waar nodig hersteld. Zowel het brugdek, de voegen als de funderingen.”

Een dertigtal bruggen, goed 1% van alle bruggen in Vlaanderen, staat onder verhoogde waakzaamheid. Zij worden vaker dan gemiddeld gecontroleerd tot ze hersteld of vervangen worden.