© Belga

Zo reageren andere partijen op tienpuntenplan: “Plan mag geen dode letter blijven”

De Antwerpse Open Vld en Samen reageren positief op de plannen rond verkeersveiligheid in Antwerpen. Open Vld verwijst naar het eigen fietsplan en is blij dat veel voorstellen nu mee in de tien punten zijn opgenomen. Samen zegt dan weer blij te zijn met “het voortschrijdend inzicht dat N-VA toont met haar verkeersveiligheidsplan”.

svw

“Ik ben blij dat het stadsbestuur fietsveiligheid ter harte neemt”, zegt Vlaams parlementslid en fietsdeskundige Willem-Frederik Schiltz (Open Vld). “Wij hebben gedurende de hele legislatuur voorstellen gelanceerd om hier werk van te maken. In het Open Vld-fietsplan, dat ik deze zomer samen met Annemie Turtelboom voorstelde, hebben wij ook voorgesteld om groene fietsvierkanten in te voeren en de inrichting van kruispunten grondig aan te pakken. In het district Antwerpen stelden we al concreet voor om de rood-fase voor afslaand autoverkeer aan te passen op een aantal kruispunten.”

Toch willen de Antwerpse liberalen ook een waarschuwing geven. “Het mag niet zo zijn dat deze plannen dode letters blijven”, zegt Antwerps Open Vld-lijsttrekker Philippe De Backer. “Aangaande de maatregel voor de zwarte punten in de stad werd er meer dan twee jaar geleden al op voorstel van onze fractieleidster Annemie Turtelboom een motie unaniem goedgekeurd die exact dezelfde opdracht gaf aan de schepen van Mobiliteit.”

“Het feit dat dit nu nog altijd wordt opgenomen als een ‘to-do’-actiepunt, spreekt boekdelen. We mogen echt geen tijd meer verliezen. Ik ben blij dat de maatregelen die we met Open Vld al eerder voorstelden, nu gehoor krijgen. Laten we hier nu snel werk van maken.”

‘Echte keuzes ontbreken’

Samen is blij met “het voortschrijdend inzicht dat N-VA toont met haar verkeersveiligheidsplan”. “Het is noodzakelijk dat er onmiddellijk stappen worden gezet om de verkeersveiligheid in Antwerpen te verhogen”, zegt Freya Piryns van Samen. “Zowel de inwoners als de oppositie schreeuwen daar al jaren om. We zijn blij dat ook N-VA dit nu eindelijk beseft. Het plan bevat verschillende maatregelen die nodig zijn, zoals het invoeren van venstertijden voor vrachtwagens en het conflictvrij maken van gevaarlijke kruispunten. Het is nu zaak om die zo snel mogelijk te vertalen in concrete actie, want op dat punt blijft het plan erg vaag.”

De partij vindt het wel vreemd dat dit plan enkel werd voorgesteld door N-VA. “Is dit een politiek spelletje van N-VA?”, vraagt Tom Meeuws (Samen) zich af. “Blijkbaar was de paniek was zo groot dat het stadsbestuur zelfs intern niet meer overlegt. Het is in het belang van de Antwerpenaar dat alle partijen samen werk maken van de concretisering van de voorgestelde maatregelen.”

LEES OOK: Schepen Marinower verrast door actieplan verkeer: “Ik betreur ten zeerste dat ik niet betrokken werd”

Samen betreurt het ook dat N-VA blijft vasthouden aan haar en-en-verhaal waarbij de auto nog steeds een centrale plaats inneemt in de binnenstad. “Dat is niet meer van deze tijd”, zegt Piryns. “De enige manier om grote stappen vooruit te zetten op vlak van verkeersveiligheid is ervoor te zorgen dat er minder auto’s in de stad rondrijden. Op dat vlak vertoont dit plan geen enkele ambitie.”

Samen pleit voor een goed uitgewerkt circulatieplan, met een daling van het autoverkeer en meer ruimte voor voetgangers en fietsers. “Daarnaast moeten er dringend stappen vooruit worden gezet om de noodzakelijke modal shift in gang te zetten”, aldus nog Tom Meeuws. “Dat betekent meer investeren in degelijke fietsinfrastructuur en openbaar vervoer.”

Gezinsvriendelijk

Ook Kris Peeters (CD&V), kandidaat-burgemeester in Antwerpen, is positief. “Een stadsbestuur kan nooit genoeg doen om de verkeersveiligheid voor zijn inwoners te verbeteren. Ik lees in het tienpuntenplan een eerste aanzet om Antwerpen verkeersveiliger te maken. Voor CD&V is het de uitdaging om te komen tot een gezinsvriendelijke mobiliteit in Antwerpen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER