Alles wat we al weten over het drama in Genua: ramp had nog groter kunnen zijn, politici dreigen

Bij de instorting van een snelwegviaduct in de Noord-Italiaanse stad Genua zijn dinsdag minstens 42 mensen om het leven gekomen. Dat meldt het Italiaanse ministerie van Binnenlandse Zaken, nadat reddingswerkers de hele nacht verder hebben gezocht naar slachtoffers. De Morandi-brug stond al langer bekend als verouderd, al wordt ook gewag gemaakt van een hevig onweer als oorzaak van de ramp. Een overzicht van alles wat we al weten:

Jef Van Hoofstat

Waar?

De brug bevindt zich in het westen van Genua en bevat twee viervakswegen die de haven van de stad met de Cristoforo Colombo-luchthaven verbinden. De hoofdstad van het Noord-Italiaanse Ligurië wordt zo ook verbonden met de A10 richting Frankrijk en de A7 richting Milaan. Het is dus één van de belangrijke verkeersknooppunten in de stad. De brug met drie pylonen van gewapend beton werd gebouwd tussen 1963 en 1967, al werd ze twee jaar geleden nog wel gerenoveerd. In totaal is de brug 90 meter hoog (de auto’s rijden op 45 meter hoogte) en 1.182 meter lang, de langste overspanning is 210 meter.

Wat?

Net voor 12 uur dinsdagmiddag stortte de brug over een afstand van honderd meter naar beneden. Op dat moment bevonden er zich volgens Angelo Borrelli, hoofd van de lokale Civiele Bescherming, 30 tot 35 auto’s en enkele zware voertuigen op dat stuk van de brug. De voertuigen vielen zo’n 45 meter naar beneden.

LEES OOK. Man overleeft val van 30 meter in Genua: “Ik heb nog maar één herinnering: de weg die plots voor mijn neus verdween”

Slachtoffers

Er vielen minstens 42 doden, bevestigde het Italiaanse ministerie van Binnenlandse Zaken. Ondertussen gaat de zoektocht naar overlevenden voort. Onder de dodelijke slachtoffers zijn er drie kinderen, van acht, twaalf en dertien jaar. Er is ook sprake van zestien gewonden, waarvan twaalf zwaargewond.

De dodelijke slachtoffers werden nog niet allen geïdentificeerd, maar het gaat allemaal om inzittenden van de auto’s. De dodentol kan nog verder oplopen, want er zouden nog een tiental vermisten zijn. Al minstens vier mensen werden levend vanonder het puin gehaald.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Genua ontsnapte trouwens aan een nog grotere ramp, want het viaduct overspant ook een woonwijk. Enkele brokstukken kwamen op huizen, straten en bedrijven terecht, maar voor zover bekend zou daarbij niemand gewond zijn geraakt. De meest brokstukken vielen in de rivier Polcevera.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

LEES OOK. Vlamingen getuigen over brug in Italië: “Iedere keer we over die brug reden, hield ik mijn hart vast”

© AP

Reddingsoperaties

De hulpdiensten uit de wijde omgeving rukten massaal uit voor reddingsoperaties, de nabijgelegen provincies Lombardije en Piëmont en buurland Frankrijk boden ook al hun steun aan, maar dat aanbod werd afgeslagen door Ligurië. “Wij zijn autonoom”, klinkt het.

De reddingswerkers bevrijden met de hulp van speurhonden mensen uit hun auto’s, en zoeken volop naar slachtoffers onder het puin. De gewonden werden naar verschillende ziekenhuizen in Genua gebracht.

De Italiaanse minister van Binnenlandse Zaken Matteo Salvini bedankte de reddingswerkers dinsdagmiddag al op een persconferentie. “Ik bedank de brandweerlui, de hulpdiensten en de vrijwilligers die sinds het begin aan het graven zijn en mensenlevens redden”, klonk het.

Belgen?

Voor zover bekend vielen er geen Belgische slachtoffers. Buitenlandse Zaken laat weten dat er “tot nu toe” nog geen enkele melding is van Belgen die eventueel betrokken zouden zijn geweest, “er is dus geen enkele reden om te denken dat er Belgische slachtoffers zijn. Maar zekerheid over de slachtoffers zullen de Italiaanse autoriteiten uiteraard pas over enkele dagen kunnen geven. We blijven het alvast opvolgen.”

Minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders (zelf op vakantie in Italië) betuigde op Twitter al zijn medeleven met de slachtoffers.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Oorzaak

Het is nog niet duidelijk wat de instorting heeft veroorzaakt. De brug stond naar verluidt al jarenlang bekend als verouderd. De Italiaanse professor Antonio Brencich waarschuwde in 2016 al voor de staat van de constructie. “Die brug is een mislukking van de techniek, ze is verkeerd gebouwd. In de jaren negentig moesten er bijvoorbeeld nieuwe staalkabels gespannen worden om de originele structuur te verstevigen en fors te beveiligen. Morandi was de mist ingegaan bij zijn berekeningen. Hij had geen rekening gehouden met de invloed van de tijd op gewapend beton. Hij was een ingenieur van het intuïtieve soort maar helaas met weinig aandacht voor het rekenwerk”, klonk het dus al twee jaar geleden. Opvallend: ook op het moment van de instorting waren er werken aan de gang op de brug.

Ook een bijzonder fel onweer op het moment van de ramp wordt aangewezen als mogelijke factor. Het regende dinsdagmiddag al uren in Genua, de civiele bescherming had code oranje afgekondigd. Getuigen melden ook dat ze een blikseminslag zagen net voor de instorting.

© AFP

Woede

Italiaanse politici zijn de zoektocht naar een schuldige intussen al gestart. Zo bestempelde minister van verkeer Danilo Toninelli de ramp tijdens een televisieoptreden als “een goed voorbeeld van de vervallen staat van de Italiaanse infrastructuur”, en verklaarde hij dat “degenen die verantwoordelijk zijn voor het slechte onderhoud een prijs zullen betalen”.

LEES OOK. “Geen reden om aan te nemen dat brug ging instorten”

© EPA-EFE

En vicepremier en minister van Binnenlandse Zaken Matteo Salvini waarschuwde: “Ik ben zelf honderden keren over die brug gereden, en ik zal er alles aan doen om de namen van de verantwoordelijken boven te krijgen. Het is onaanvaardbaar om zo te sterven in Italië.”

Salvini benadrukte ook dat Italië zwaar moet investeren in zijn grotendeels verouderde infrastructuur. “Een groot deel van Italië moet veilig gemaakt worden. Als iemand ons probeert tegen te houden om het geld uit te geven dat nodig is om wegen veilig te maken, dan zullen we ons moeten afvragen of we onze internationale verplichtingen moeten blijven nakomen, dan wel de veiligheid van Italianen eerst te plaatsen”, verwijst de minister naar mogelijke beperkingen door de Europese Unie. “Dan zal ik natuurlijk de tweede optie kiezen”, waarschuwt Salvini.

Enkele uren later zette Salvini zijn betoog nog eens kracht bij op Twitter, met de woorden: “Hoe meer ik denk aan de doden van Genua, hoe bozer ik word. Zij die verantwoordelijk zijn voor deze ramp, zullen hier héél, héél, héél zwaar voor betalen.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER