Direct naar artikelinhoud
Brussel

Meer openbaar vervoer tijdens zomersluiting Leopold II-tunnel

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a).Beeld Photo News

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) heeft de maatregelen bekendgemaakt die genomen worden tijdens de volledige sluiting van de Leopold II-tunnel in de zomermaanden. De capaciteit van het openbaar vervoer zal over de hele lijn stevig verhoogd worden.

Vanaf 1 mei wordt de Leopold II-tunnel volledig gerenoveerd. Tijdens het jaar wordt er in de tunnel enkel 's nachts gewerkt van zondag tot en met donderdag, maar tijdens de zomermaanden gaat de tunnel wel volledig dicht. Hoewel er in de zomer minder verkeer is, worden er heel wat maatregelen in werking gesteld om de autodrukte op te vangen.

Om de moeilijke toegang tot Brussel te vergemakkelijken, wordt er sterk ingezet op openbaar vervoer. De treinen S3, S4 en S10 van de NMBS krijgen meer capaciteit tijdens de zomermaanden, en indien nodig wordt er tijdens de spits meer capaciteit voorzien op lijn 60. De Lijn zorgt ook voor een hogere frequentie en meer capaciteit op de bussen 214 en 355. Bij de MIVB zullen de buslijnen 13, 14, 20, 48 en 87 vaker rijden en wordt de frequentie verhoogd op de tramlijnen 19, 51 en 82 en op alle metrolijnen. Wie bovendien op minder dan 7 kilometer van het werk woont, wordt aangespoord om de fiets te nemen.

'De boodschap die we geven, is eenvoudig: Brussel blijft bereikbaar, maar pas uw verplaatsingsgedrag aan'

"De boodschap die we geven, is eenvoudig: Brussel blijft bereikbaar, maar pas uw verplaatsingsgedrag aan omwille van de tunnelsluiting", stelt minister Smet. "Niettegenstaande de genomen maatregelen zal de impact bestaande zijn."

Informeren

De automobilisten die toch nog Brussel in willen, kunnen rekenen op een specifieke bewegwijzering naar alternatieve routes. De belangrijkste invalswegen naar de hoofdstad worden de Industrielaan en de A12. Om Brussel te verlaten, wordt aangeraden om de Industrielaan, de A12 en de Ninoofsesteenweg te nemen. 

Naar de Leopold II-tunnel blijft de Keizer Karellaan open. Die wordt niet afgesloten, omdat het verkeer zich anders zou verspreiden in de woonwijken. De rijvakken krijgen wel een andere invulling met aan weerskanten een rijstrook voorbehouden voor privéwagens en een rijstrook voorbehouden voor bussen en hulpdiensten. In het midden wordt een rijstrook voor fietsers voorzien. De indeling van de rijvakken op de Leopold II-laan verandert niet. Op de Keizer Karellaan en de Leopold II-laan worden de verkeerslichten wel opnieuw ingesteld voor een maximalisatie van de groentijd. Rond de basiliek van Koekelberg en op het Sainctelette-kruispunt wordt er bovendien een rotonde ingesteld voor een betere doorstroming van het verkeer. 

Vanaf volgende week wordt er een grote communicatiecampagne op poten gezet die alle maatregelen en alternatieven bekend zal maken

Vanaf volgende week wordt er een grote communicatiecampagne op poten gezet die alle maatregelen en alternatieven bekend zal maken. Die start met het informeren van de inwoners en de handelaars. Na de zomer van 2018 wordt de Leopold II-tunnel ook nog in de zomers van 2019 en 2020 volledig afgesloten. In totaal zal de renovatie 39 maanden duren.