Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Vanaf september schakelt Telenet 3G uit: wat betekent dat voor jou?
-
PREMIUM
Wordt je woonlening nu nog duurder? Experts over de hogere langetermijnrente: “Schandalig wat de banken doen”
De Belgische tienjaarsrente schommelt rond 3,177 procent, het hoogste niveau van 2024. En dat heeft een effect op de woonleningen. Hoeveel rente betaal je nu op alle formules? Kies je beter voor een variabele of vaste lening? En wordt het nog moeilijker om een huis te kopen? HLN-geldexperts Paul D’Hoore en Pascal Paepen geven antwoord: “Het is belangrijk dat je goed gaat onderhandelen met je bank.” -
Livios
Met deze installatie bespaar je jaarlijks tot 70% op je energiefactuur (en je verdient de meerprijs ervan al op enkele jaren terug)
Een warmtepompboiler is een duurzaam alternatief voor een elektrische boiler. Je verbruikt er drie tot vier keer minder energie mee. Ook op ecologisch vlak ben je ermee gebaat: hij stoot tot de helft minder CO2 uit dan een elektrische boiler. Bouwsite Livios legt alles uit over de werking, prijs, premies en terugverdientijd. -
-
PREMIUM
Kon je niet bij de Belastingmarathon zijn? Onze geldexpert loodst je vak per vak door je aangifte
-
PREMIUM125
Hoe een kleine elektrozaak uit de Kempen meer dan 1.500 gedupeerden maakt: “Die 328 euro voor mijn dampkap ga ik nooit meer terugzien”
Op het eerste gezicht is elektrozaak Lommelen een betrouwbare familiezaak, maar niets is wat het lijkt. In heel het land en daarbuiten hebben zich al meer dan 1.500 gedupeerden gemeld die hun dampkap, microgolf of koelkast bestelden en betaalden, maar nooit kregen. Ook een terugbetaling bleek onmogelijk. Het Antwerpse parket start nu zelfs een onderzoek. “Ik begrijp niet hoe zo’n bedrijf na een tsunami aan klachten kan blijven doorgaan”, zegt gedupeerde Lea Smeuninx (57) aan HLN-consumentenexperte Safia Yachou. -
PREMIUM13
Nu al goedkoper bellen en internet: zorgt deze prijsbreker straks voor prijzenoorlog?
Dit lijkt op de start van een prijzenslag. Na Base eerder deze week lanceert nu ook ‘Hey!’ - een merk van Orange - nieuwe, goedkopere tarieven voor mobiele telefonie. Wat houdt dat aanbod juist in? Wordt jouw abonnement nu ook goedkoper? En wat mogen we nog verwachten? -
PREMIUM
“Voor tweedehands mobilhome betaalden we 50.000 euro”: waar geeft wegentoezichter Kris zijn geld aan uit?
-
Jobat
Tijd voor vakantiegeld: welk bedrag krijg jij uitbetaald?
-
Mijnenergie
Is een speciaal energiecontract voor jouw elektrische wagen voordelig?
Verschillende energieleveranciers bieden een specifiek tarief aan voor eigenaars van een elektrische wagen. Maar haal je daar ook effectief voordeel uit? Mijnenergie.be maakt de balans op. -
PREMIUM
Wat als je ouder zijn of haar belastingbrief niet meer zélf kan invullen?
Belastingen zijn één van de weinige zekerheden in het leven. Hoe oud je ook bent, je ontsnapt er niet aan. Is het door omstandigheden echter te ingewikkeld geworden om de aangifte in te vullen? Door een verblijf in een woonzorgcentrum bijvoorbeeld, of vanwege dementie? Dan zijn er enkele manieren om je belastingaangifte ‘uit te besteden’. -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd