Meer dan 127 km/u op autosnelweg en toch geen snelheidsboete? Niet meer als het van Vias afhangt

De cruisecontrol instellen en 127 km/u op de snelweg rijden zonder een boete te riskeren. Zo is het nu. Maar verkeersinstituut Vias vraagt die tolerantiegrens voor flitscontroles te halveren, zoals in Nederland. Omdat de meettoestellen nu veel nauwkeuriger werken. En omdat het de verkeersveiligheid ten goede komt.

Thierry Goeman

Je hebt het ongetwijfeld al meegemaakt. Een boete in de bus krijgen omdat je twee kilometer te snel reed. Kassa kassa voor de overheid, is dan de logische reactie.

“Maar je vergeet dan wel dat je geen 52 of 72 hebt gereden op het moment van de vaststellingen maar bijna 60 of 80 km/u. En dat er op de teller in je auto wellicht zelf nog wat meer stond. Omdat er een tolerantiemarge wordt gehanteerd van 6 km/u tot 100 kilometer per uur en van 6 procent boven 100 km/u”, zegt Stef Willems van verkeersinstituut Vias.

En die marge wil Vias naar beneden zien gaan. Omdat de meettoestellen, zeker de trajectcontroles, veel nauwkeuriger werken dan vroeger.

“Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”

Stef Willems

Verkeersinstituut Vias

De oudere flitsers konden er al eens naast zitten en niemand betaalt graag een onterechte snelheidsboete. Met de huidige generatie snelheidsmeters is dat niet meer het geval. De meetonzekerheid bij trajectcontroles bijvoorbeeld is minimaal. Omdat ze niet meer de snelheid op een bepaald punt meten maar de tijd om een bepaalde afstand af te leggen, rekening houdend met de maximum toegelaten snelheid op die baan.

“Op een stuk trajectcontrole van 2 kilometer waar een maximumsnelheid van 50 km/u geldt, is de meetonzekerheid 0,26 km/u. Op een stuk van 15 km snelweg is dat 0,17 km/u. Verwaarloosbaar dus. Maar ook de mobiele snelheidsmeters zijn veel accurater dan vroeger. Vandaar dat we vragen om de tolerantiemarges ook te verlagen”, zegt Vias.

Net als in Nederland

Ze stellen voor die, zoals in Nederland, naar 3 procent of 3 km/u te verlagen. Dat komt erop neer dat je er op de autosnelweg aanhangt vanaf 124 per uur. Willems wil benadrukken dat hij niet pleit voor “meer flitsen”, of dat “zo de staatskas gevuld zou worden”. “Die redeneringen krijgen we vaak. Maar het gaat erom dat door handhaving meer mensen zich aan de snelheid houden. Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen. Zeker in de bebouwde kom kan iets trager rijden al meteen een groot verschil betekenen qua impact. Eén op de drie dodelijke verkeersongevallen is nog altijd te wijten aan onaangepaste of overdreven snelheid, klinkt het.

An Berger van de federale politie zegt dat er pro’s en contra’s zijn, maar dat de beslissing om de tolerantiemarge te verlagen niet bij hen ligt. Bij de lokale politiezones is te horen dat het de administratieve werklast alleen nog zal verzwaren.

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) is alleszins voorstander. “Het is goed voor de verkeersveiligheid en de coherentie”, zegt hij. Al zal het voorstel op anderhalve maand van de verkiezingen deze regeerperiode niet meer gerealiseerd worden.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER