Direct naar artikelinhoud
Tolheffing

Nederlandse vrachtwagenchauffeurs boos: "Onterechte boetes wegens falend Belgisch tolsysteem"

De Nederlandse transportbranchevereniging TNL klaagt dat de tolheffing in ons land niet fatsoenlijk werkt.Beeld BELGA

Nederlandse vrachtwagenchauffeurs krijgen boete op boete doordat de tolheffing in ons land niet fatsoenlijk werkt. Dat stelt Transport en Logistiek Nederland (TLN). Volgens het Belgische bedrijf Viapass, verantwoordelijk voor de tolheffing, klopt er echter maar weinig van dat beeld.

Volgens TLN hapert het registratiekastje in de vrachtwagens regelmatig, waardoor er niet automatisch tol wordt afgedragen. Vrachtwagenchauffeurs weten niet wanneer hun kastje werkt, stelt de transportbranchevereniging. De chauffeurs krijgen een boete van 1.000 euro als zij worden betrapt op het 'ontwijken' van de tol. Sinds de invoering van de tolheffing op 1 april 2016 heeft ons land honderden boetes uitgedeeld, zegt TLN, dat de situatie op de Belgische snelwegen "onbegrijpelijk en onacceptabel" noemt.

Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu is al vanaf het begin op de hoogte van het defect, stellen de transportvervoerders. Nu de tolkastjes na anderhalf jaar nog steeds haperen, is het volgens hen hoog tijd dat de Nederlandse minister Schultz de tolproblematiek aankaart bij de Belgische transportminister. Tot de tolkastjes fatsoenlijk werken zouden chauffeurs die de tol niet bewust ontduiken geen of lage boetes moeten krijgen. België moet échte fraudeurs uiteraard wel zwaar blijven bestraffen, aldus TLN.

Het Belgische overheidsbedrijf Viapass is verantwoordelijk voor de uitvoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens in ons land, laat een woordvoerder van de Nederlandse minister Schultz in een reactie weten. "Wij vinden dit erg vervelend. Nederlandse vrachtwagenchauffeurs gaan te goeder trouw de weg op, krijgen geen foutmelding als hun tolkastje niet werkt en worden daarna geconfronteerd met een boete. Dat nemen we serieus. We hebben de problemen daarom aangekaart bij Viapass."

'Nederlandse vrachtwagenchauffeurs gaan te goeder trouw de weg op, krijgen geen foutmelding als hun tolkastje niet werkt en worden daarna geconfronteerd met een boete'
Woordvoerder Nederlandse minister van Infrastructuur Schultz (VVD)

"Slechts twee voorbeelden"

Maar Johan Schoups, de topman van Viapass, moet niets van de beschuldigingen weten. "Twee maanden geleden kwam TLN bij ons met klachten. We kregen welgeteld twee voorbeelden van de 'ontelbare' gevallen waarin de tolheffing niet zou hebben gewerkt. Sindsdien hebben we niets meer van TLN gehoord, tot ze gisteren naar de minister stapten." Schoups zou het eventuele haperen van de tolheffing 'met alle plezier' onderzoeken. "Maar dan moet TLN wel met meer voorbeelden komen."

Hij geeft wel toe dat er bepaalde soorten registratiekastjes zijn die niet meteen laten zien dat er geen tol is betaald. "Daar hebben we met de producenten van de kastjes over gepraat, en dat zal worden verholpen in de volgende software-updates." Maar gezien het geringe aantal klachten dat bij hem bekend is, ziet Schoups geen reden om de handhaving tijdelijk stop te zetten. "Er rijden 140.000 vrachtwagens per dag door België. We kunnen niet opeens besluiten om die niet langer te controleren. Bovendien geldt dit systeem niet alleen voor Nederlandse chauffeurs. Iedereen is gelijk voor de wet."

Johan Schoups van Viapass: "Er rijden 140.000 vrachtwagens per dag door België. We kunnen niet opeens besluiten om die niet langer te controleren."Beeld BELGA

Het is niet zo verwonderlijk dat Schoups maar weinig klachten op zijn bureau heeft liggen, zegt woordvoerder Cleo Vissers van TLN. "De honderden boetes - en de bezwaarschriften bij die boetes - liggen bij de Belgische belastingdienst, niet bij Viapass. We hebben twee gevallen als voorbeeld gegeven, maar reken maar dat Viapass door ons op de hoogte is gebracht van de omvang van het probleem. Er zijn bedrijven die voor tienduizenden euro's onterechte boetes hebben gekregen."