Zoveel winst maken automerken iedere seconde van de dag
Wat de belangrijkste merken verdienen per auto was al eerder bekendgemaakt. Maar nu is ook uitgerekend hoeveel winst de fabrikanten per seconde overhouden.
Ferrari houdt per auto 70.000 euro over. Porsche 'slechts' 17.000 euro. Maar dat is altijd nog beter dan Bentley, dat per auto 17.000 euro verlies maakt. Maar de volumemerken verdienen teruggerekend naar seconden meer omdat ze gigantische volumes draaien.
Toyota maakt iedere seconde 493 euro winst op een gigantisch aantal van 1.024 verkochte auto’s per uur. Mercedes doet het ook niet slecht. Dat houdt elke seconde 272 euro over, en daarvoor moet het per uur slechts 271 auto’s maken. De Britse verzekeraar Staveley Head maakte met deze cijfers een leuke interactieve website die dat allemaal in beeld brengt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM61
Nu het geld voor Vlaamse premies voor elektrische wagens al op is: dit is wat je moet weten
-
Livios
Vermenigvuldig je energie zónder er extra voor te moeten betalen: met dit toestel kan het
Een warmtepompboiler is een duurzaam alternatief voor een elektrische boiler. Je verbruikt er drie tot vier keer minder energie mee. Ook op ecologisch vlak ben je ermee gebaat: hij stoot tot de helft minder CO2 uit dan een elektrische boiler. Bouwsite Livios legt alles uit over de werking, prijs, premies en terugverdientijd. -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
-
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
-
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
-
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
PREMIUM31
“Meer dan genoeg bereik voor woon-werkverkeer”: MediaMarkt verkoopt e-step die 70 km/u haalt, maar mag dat wel?
“Je haalt snelheden tot maar liefst 70 km/u op de openbare weg.” Een advertentie van MediaMarkt voor een elektrische step doet wenkbrauwen fronsen. Met zo’n exemplaar lijkt je woon-werkrit misschien een fluitje van een cent, maar verantwoord lijkt die snelheid niet meteen op twee kleine wieltjes. Is zo’n racemonster wel toegelaten op de weg, zoals elektroketen MediaMarkt beweert? Mag dat zomaar verkocht? En wat riskeer je als je in overtreding bent met zo’n supersnelle step? -
Jobat
De winstpremie: wie krijgt het? Wanneer? En om welk bedrag gaat het dan gemiddeld?
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMike Vanderkerken
Filiep Lapeire