Paasvakantie begint in 2019 week vroeger in Vlaanderen dan in Franstalig België
De paasvakantie begint in 2019 in Vlaanderen een week vroeger dan in Franstalig België. Dat schrijven het Nieuwsblad en de Gazet van Antwerpen. Het is de eerste keer dat een vakantie in ons land op twee verschillende data begint, op een faliekant verlopen experiment in 1995 na.
In Vlaanderen en het Brusselse Nederlandstalig onderwijs begint de paasvakantie in 2019 op 8 april, in Wallonië en het Brusselse Franstalig onderwijs op 15 april. "Wij passen gewoon de regel toe", zegt Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). Die regel luidt dat als Pasen na 15 april valt, de paasvakantie dan in de twee weken ervoor ligt. In zo'n geval komt paasmaandag er nog bij als extra vakantiedag.
Klopt niet, vinden ze bij de Franse Gemeenschap. "Door die extra paasmaandag kom je aan minder dan 182 schooldagen dat schooljaar", zegt Marie-Martine Schyns (CDH). "En 182 is het minimum. Dus wij laten die paasmaandag midden in de vakantie vallen."
Onder meer in Frankrijk en Duitsland bestaan zulke getrapte vakanties al langer. In 1995 werd dat ook in België eens geprobeerd, om het toeristische seizoen aan de kust langer te laten duren, maar dat liep faliekant af. "Vier weken onderbezetting in plaats van twee weken volle bak", was toen de kritiek. "Als het in 2019 goed loopt, kunnen we misschien toch weer nadenken over getrapte vakanties", zegt Schyns.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
PREMIUMHLN legt uit15
▶ “Voor de scholen is het heel belangrijk dat de resultaten van de Vlaamse toetsen niet publiek gemaakt worden”
Vanaf vandaag zullen alle leerlingen in het vierde leerjaar lager onderwijs en het tweede jaar secundair onderwijs voor het eerst de Vlaamse toetsen afleggen. Samen gaat het om meer dan 150.000 scholieren. Waarom zijn die testen nodig? Wat gebeurt er met de resultaten? En bestaat het risico dat ouders scholen gaan vergelijken op basis van de scores op die toetsen? Politiek journalist Astrid Roelandt beantwoordt vijf vragen in ‘HLN legt uit’. -
“Tekort aan diversiteit onder leraren”: hogescholen vragen debat over levensbeschouwelijke kentekens op school
Om het lerarentekort aan te pakken en de diversiteit aan studenten in de lerarenopleidingen alle kansen te geven, is een maatschappelijk debat over het dragen van levensbeschouwelijke kentekens op de werkvloer nodig. Dat stellen de Vlaamse hogescholen in hun memorandum. -
-
Akkoord over nieuwe minimumdoelen eerste graad secundair onderwijs en zevende jaar bso
-
105
Valse start voor nieuwe Vlaamse toetsen door technische problemen: “Er komt een inhaalmoment”
Vanaf vandaag zullen alle leerlingen in het vierde leerjaar lager onderwijs en het tweede jaar secundair onderwijs voor het eerst de Vlaamse toetsen afleggen. Vanochtend waren er al meteen technische problemen. Dat werd ons gemeld via 4040 en is aan onze redactie bevestigd door een woordvoerder van onderwijsminister Ben Weyts (N-VA). -
PREMIUM57
De pakkende brief van onze reporter over de PISA-cijfers: “Generatie dom. Zal het gáán, ja?”
Met open blik volgde redactrice Sabine Vermeiren deze week de berichtgeving over de PISA-cijfers. Maar toen kwam de verbijstering. En uiteindelijk ook de kwaadheid. “Richten we de pijlen en de bezorgdheden naar de juiste mensen?” -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
PREMIUM65
8 op de 10 leerkrachten klagen over te veel administratie: “We moeten zelfs bijhouden welk kind allergisch is aan pleisters”
Meer dan acht op tien leerkrachten worstelen met een overdaad aan administratie en planning. Dat blijkt uit het eerste planlastrapport van de Vlaamse Onderwijsinspectie. Leerkrachten hebben het gevoel amper nog toe te komen aan lesgeven. Maar wat betekent al dat – digitale – papierenwerk concreet? Kleuterleerkracht Wim (38), juf Eline (39) en leerkracht secundair Brecht (29) geven een inkijk in hun job. “We moeten zelfs notities maken over hun genderidentiteit.” -
PREMIUM6
Deze Mechelse school pakt het anders aan, mét succes: “De één-op-één-begeleiding die we vroeger gaven, was nooit genoeg”
“Vijf jaar hebben we erover gedaan om ons systeem op punt te zetten. En nu krijgt élke leerling precies wat die nodig heeft om beter te presteren.” Aan het woord is Sven Van Grembergen, directeur van de basisschool Ursulinen in Mechelen. Daar zijn de kinderen mee met de leerstof, zónder kleine klassen of individuele bijspijkering. Hoe spelen ze dat klaar? “Ze leren meer ‘ambitieus voor hun eigen talent’ te zijn.” -
PREMIUM3
Wat als leerkrachten niet alleen oog hebben voor de leerstof? “Tijdens de les voornaamwoorden bleek dat iemand zich non-binair voelt”