Uitgesteld kijken neemt alsmaar toe
Het uitgesteld kijken in Vlaanderen neemt alleen maar toe. Meer dan 30 procent van alle programma's op de commerciële zenders wordt door de commercieel interessantste doelgroep van 18 tot 54 jaar in het tijdsslot van 17 tot 24 uur uitgesteld bekeken. Dat blijkt uit een nieuwe studie van studiebureau Econopolis in opdracht van de Vlaamse regering.
In mei 2017 waarschuwde Econopolis al voor dalende inkomsten op de tv-markt. De grootste boosdoener is het uitgesteld kijken. “Als het zo voort gaat, verwacht ik dat we binnen twee à drie jaar dood zijn. Commerciële zenders kunnen op deze manier niet overleven”, zei Peter Quaghebeur, CEO van SBS (Vier, Vijf en Zes), toen.
Het studiebureau heeft nu op vraag van Vlaams minister van Media Sven Gatz een actualisering klaar. Die toont aan dat de impact van het snel veranderend kijkgedrag van de audiovisuele consument, vooral het uitgesteld kijken, alleen maar is toegenomen.
De stijging doet zich volgens Econopolis voor in alle genres. Zeker opvallend: 20 van de 29 programma’s die het meest uitgesteld werden bekeken, zijn Vlaamse producties. Bij de aangehaalde doelgroep keek 72,9 pct uitgesteld naar “De Mol” (Vier). Andere erg hoge cijfers voor uitgesteld kijken vinden we bij “Temptation Island” op Vijf (67,3 pct), “Blind Getrouwd” op VTM (58,8 pct) en “Gevoel voor Tumor” op Eén (52,8 pct). De toekomst ziet er volgens de studie niet fraai uit: de studie voorspelt voor deze doelgroep en in dit tijdsslot een stijging van uitgesteld kijken tot 50 pct in 2026.
Negatieve impact
Een verdere groei van het uitgesteld kijken heeft volgens Econopolis duidelijk een negatieve impact op de reclame-inkomsten van de commerciële omroepen: tot -12 pct bij een groei naar 45 pct en tot -18 pct bij een groei naar 50 pct. “Gezien de commerciële omroepen meer dan 50 pct van hun reclame-inkomsten besteden aan programmabudgetten, en daarvan bijna twee derde naar Vlaamse content, heeft een daling van reclame-inkomsten een rechtstreekse impact op het investeringsvermogen van de private omroepen in Vlaamse content”, voorspellen de onderzoekers van Econopolis.
Deze evolutie zet de Vlaamse audiovisuele sector onder steeds grotere druk, benadrukt het studiebureau, dat daarom met aanbevelingen komt voor de hele sector, de overheid en de kijkers. Zo blijkt dat het invoeren van “addressable reclame”, doelgerichte reclame op maat van de kijker, niet voldoende is om de reclame-inkomsten stabiel te houden.
Niet kunnen doorspoelen
Econopolis pleit daarom voor de invoering van “unskippable reclame” op uitgesteld kijken, reclame die de kijkers niet kunnen doorspoelen. Uit een eerste analyse blijkt immers dat een deel van de bestaande reclameblokken “unskippable” maken op alle vormen van uitgesteld kijken, voordelen biedt qua financiële impact, continuïteit in het ecosysteem en de huidige decreten en wetgeving.
Tot slot pleit het studiebureau ook voor samenwerking tussen omroepen, distributeurs en producenten. Maar voor minister Gatz moet ook aandacht besteed worden aan het comfort van de kijker en dat moet blijven sporen met de nieuwe noden en verwachtingen van die kijker. De minister geeft de betrokken spelers nu de tijd om de studie te bestuderen. “Daarna zal ik nagaan of het mogelijk is om met de sector tot een overeenkomst te komen en regelgevende initiatieven te nemen”, aldus Gatz.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Onbekende componist klopt ABBA en is meest gestreamde Zweedse muzikant op Spotify
-
Jobat
Wanneer wordt jouw loon opnieuw geïndexeerd? En kan die aanpassing ook in je nadeel spelen?
In juni zien een hoop werknemers hun loon weer wat stijgen – en niet alleen ambtenaren. Laurence Philippe en Melissa Menschaert, legal experts bij Partena Professional, leggen Jobat.be de logica achter de loonindexering uit en bespreken de gevolgen van het grote aantal indexeringen sinds het begin van de coronacrisis. -
PREMIUM
▶ Zijn er grenzen aan de groei van AI? Onze techexpert woont Google-presentatie bij: “We zullen veranderingen al heel snel beginnen te zien”
Onlangs lanceerde het Amerikaanse bedrijf OpenAI een nieuwe versie van ChatGPT. Ook Google heeft heel wat nieuwe toepassingen aangekondigd op vlak van AI. Hoe vergemakkelijkt die artificiële intelligentie ons dagelijkse leven nu juist? En zijn er grenzen aan die snelle groei? Techjournalist Kenneth Dée woonde de presentatie van Google in San Francisco bij en beantwoordt vijf vragen. -
-
KIJK. Verlamde man die als eerste hersenchip van Elon Musk kreeg, kan computer besturen met gedachten: “Heeft mijn leven veranderd”
-
KIJK. ‘Oatzempic’ is nieuwe wonderdrankje om af te vallen, maar is de TikTok-hype zo gezond? Diëtiste Sanne legt uit
Na Ozempic is nu Oatzempic de nieuwe hype op TikTok. Het is een drankje met havermout en limoensap dat je op een lege maag drinkt. Het drankje zou je hongergevoel wegnemen, waardoor je afvalt, maar volgens diëtisten is het een zoveelste crashdieet. -
Livios
Glyfosaat is tegenwoordig verboden: hoe maak je komaf met onkruid in je tuin?
Kriebelen ook jouw groene vingers al? Pak dan het onkruid in je tuin aan. Er zijn een aantal efficiënte manieren om het te bestrijden én te vermijden. Bouwsite Livios deelt enkele protips om de klus te klaren. -
Amerikaanse regering spant proces aan tegen Apple wegens monopoliepraktijken bij iPhone
-
China wil geen Amerikaanse processoren meer in overheidscomputers
-
Independer
Van 60 tv-zenders minder tot geen programma's opslaan: waarom gooi je je decoder beter niet klakkeloos buiten?
Je hoort en leest het de laatste jaren wel vaker: kijkers die hun televisieabonnement opzeggen en alleen nog via het internet naar tv kijken. Zo bespaar je geld, dat is een feit. Maar er zijn ook goede redenen om je decoder tóch te houden. Independer.be somt ze op. -
Livios
Kleine tuin? Beperkt budget? Met deze tips kan je tóch gaan voor een eigen zwembad
Zomers genieten: dat betekent ook relaxen in en rond het zwembad. Doe je dat het liefst in alle privacy en zonder je te moeten verplaatsen? Bouwsite Livios legt uit welke stappen je best onderneemt. Ook een budgetvriendelijk(er) alternatief voor het klassieke zwembad komt aan bod. -
Nothing Phone (2a) review: uniek ontwerp voor 329 euro
60 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJos Vervoort
Gino Denil
Anoniem
Herwig Laenen
Freddy De Vos