Direct naar artikelinhoud
Beïnvloeding

Dit is het masterplan van Cambridge Analytica om Donald Trump president te maken

Berichten op Facebook, Twitter en Google werden gebruikt om presidentskandidaat Donald Trump te promoten. Beeld AFP

De documenten die Donald Trump president moesten maken zijn uitgelekt. Het interne bedrijfsdocument is afkomstig van het Britse databedrijf Cambridge Analytica. 

De 27 pagina's tellende presentatie werd opgesteld door werknemers van Cambridge Analytica. Volgens The Guardian zou het gaan om personen binnen het bedrijf die het nauwst betrokken waren bij Trumps presidentiële campagne.

Een voormalig medewerker legde aan The Guardian uit hoe uiterst verfijnde technieken werden gebruikt om het Amerikaanse kiespubliek te bereiken. Zo werden op maat gemaakte berichten over de Republikeinse kandidaat de wereld in gestuurd. De boodschappen waren voornamelijk gericht aan mensen die volgens Facebook nog niet beslist hadden op welke kandidaat ze zouden stemmen.

Advertenties miljarden keren bekeken

Via intensief onderzoek, gegevensmodellering en verschillende algoritmen werden 10.000 verschillende advertenties getarget op verschillende doelgroepen in de maanden voorafgaand aan de verkiezingen. Uit onderstaande presentatie blijkt dat de bewuste advertenties miljarden keren werden bekeken.

Eerder raakte het bedrijf Cambridge Analytica in opspraak nadat bleek dat de gegevens van zo'n vijftig miljoen Facebook-gebruikers uit de VS werden verzameld om Donald Trump aan de macht te brengen. Het zou gaan om 'de grootste privacyschending ooit'Alexander Nix, de voormalige baas van Cambridge Analytica, bracht het Britse databedrijf nog verder in de problemen door zijn bewering dat Cambridge Analytica de hele internetcampagne voor Donald Trump regisseerde, inclusief de campagne om Hillary Clinton zwart te maken. 

Advertenties miljarden keren bekeken
Beeld Photo News

Bekijk hieronder de uitgelekte presentatie.