Luister naar

Airbus boekt in Dubai grootste order ooit

Nieuws
De Europese vliegtuigbouwer Airbus heeft op de luchtvaartshow in Dubai zijn grootste order ooit aangekondigd. De Amerikaanse investeerder Indigo Partners heeft in totaal 430 vliegtuigen besteld.
Gidi Pols redactie vk
donderdag 16 november 2017 om 03:00
Bezoekers van de luchtvaartshow in Dubai kijken hoe een Airbus 330 zit.
Bezoekers van de luchtvaartshow in Dubai kijken hoe een Airbus 330 zit. ap / Kamran Jebreili

Dubai

Voor de gemiddelde vakantievlieger of vliegtuigspotter is Bill Franke een grote onbekende. Toch deed zijn investeringsmaatschappij Indigo Partners woensdag de grootste bestelling die vliegtuigbouwer Airbus ooit kreeg.

Met zijn handtekening tijdens de luchtvaartshow in Dubai bezegelde de 80-jarige oprichter van het investeringsfonds de koop van ruim vierhonderd Airbusvliegtuigen, ter waarde van bijna 50 miljard dollar.

Franke is nu een van de grootste klanten van Airbus. Maar ook voor deze mega-order was de Amerikaan (die opgroeide in Argentinië en Brazilië) geen onbekende voor luchtvaartexperts uit zijn eigen land. Hij wordt gezien als de man die de prijsvechter groot maakte in het Amerikaanse luchtruim.

Na een carrière als ‘Mr Fix It’ bij banken, winkelketens en in de papierindustrie werd Franke begin jaren negentig gebeld met de vraag of hij American West Airlines kon behoeden voor een faillissement. ‘Alles wat ik toen over luchtvaartmaatschappijen wist, is dat de boarding pass me vertelt dat ik stoel 16B heb’, zei Franke vorige maand in een interview met de LA Times.

Franke redde American West door de maatschappij om te bouwen tot ‘ultra-lage-kosten-maatschappij’. American West groeide na enkele fusies uit tot American Airlines, de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld. Sindsdien wist Franke dat de budgetluchtvaart zijn roeping was.

In 2002 richtte hij Indigo Partners op. ‘Ik had de theorie dat er in elke opkomende markt ter wereld ruimte is voor het lage-prijzen-model in de luchtvaart’, vertelde Franke in 2012 tijdens een toespraak op de Northern Arizona University. ‘Het doel was mensen uit de bus krijgen, het vliegtuig in. Daarvoor moest het product passen bij hun inkomens.’

De eerste investering deed het fonds in de Hongaarse start-up Wizz Air. ‘Het model bleek daar zeer succesvol’, zei Franke in Arizona. Inmiddels vervoert de luchtvaartmaatschappij ruim twintig miljoen passagiers per jaar. Na dit eerste succes nam Franke grote belangen in budgetmaatschappijen Frontier Airlines (VS), JetSmart (Chili) en Volaris (Mexico).

De 430 Airbus 320-vliegtuigen die Indigo Partners in Dubai aanschafte, worden over die vier maatschappijen verdeeld. De vliegtuigen zijn geschikt voor korte en middellange vluchten. De vier luchtvaartmaatschappijen van Indigo Partners bestelden eerder al 427 toestellen van dit type bij Airbus. Juist dit type vliegtuigen verkoopt heel goed. Ruim driekwart van de bestellingen die Airbus dit jaar kreeg, was voor een A320.

één toesteltype

Ook de vorige recordbestelling van Airbus werd gedaan door een prijsvechter. In 2015 tekende de Indiase budgetmaatschappij IndiGo (dat geen connectie heeft met Indigo Partners) voor de aankoop van 250 Airbus 320-vliegtuigen. De cataloguswaarde van die aankoop was 27 miljard dollar.

‘Het hoge volume is typerend voor prijsvechters’, zegt luchtvaarteconoom Hans Heerkens. ‘Door maar een of twee types vliegtuigen te gebruiken wordt een bedrijf efficiënt. Piloten kunnen in elk vliegtuig vliegen zonder extra scholing en monteurs kunnen aan elk vliegtuig sleutelen. Het gaat zelfs zo ver dat de maatschappijen hun vluchtschema aanpassen op het soort vliegtuigen dat ze hebben.’ Maatschappijen als KLM vliegen over veel verschillende afstanden. Daardoor hebben dit soort luchtvaartmaatschappijen veel meer verschillende vliegtuigtypen nodig.

Kopers die grote aantallen vliegtuigen in één keer kopen, krijgen bovendien vaak bulkkorting van vliegtuigbouwers. Dat schaalvoordeel is waarschijnlijk ook de reden dat Wizz Air, Volaris, JetSmart en Frontier Airlines niet zelfstandig bestellingen hebben geplaatst bij Airbus. ‘Ik heb al meer dan vijfhonderd vliegtuigen gekocht’, zei Franke twee jaar geleden op een luchtvaartconferentie van Wings Club. ‘Bij Indigo Partners weten we hoe je een vliegtuig koopt voor een goede prijs. Bij de topman van een luchtvaartmaatschappij gaat dat minder intuïtief.’ <

boeing versus airbus

De megabestelling komt op een goed moment voor Airbus. In de ‘eeuwige’ concurrentiestrijd tussen de vliegtuigbouwer uit Toulouse en het Amerikaanse Boeing lag Airbus dit jaar flink achter qua aantal vliegtuigbestellingen. Bij de Paris Airshow in juli haalde Boeing bijna 250 bestellingen meer binnen dan Airbus. Met de monsterorder van Indigo Partners maakt Airbus die orderachterstand in één klap weer goed.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.