Vlucht Brussels Airlines vertraagd vanwege ’vreemde oliegeur’
Er is deze ochtend een incident gerapporteerd met mogelijk vervuilde lucht op een vliegtuig van Brussels Airlines. Op het toestel met bestemming New York is door de piloot een vreemde oliegeur vastgesteld. De vlucht is met twee uur vertraagd voor inspectie.
De vlucht SN501 naar New York zou normaal gezien moeten vertrokken zijn om 10u35, maar bij het landen van de Airbus A330 in Zaventem merkte de piloot een vreemde oliegeur op. Dat bevestigt Brussels Airlines. “De captain maakte melding van een vreemde oliegeur, hoewel zijn co-piloot niks merkte.” De voorbije dagen getuigde ex-personeel van Brussels Airlines dat er ‘fume events’ plaatsvinden. Dat is wanneer giftige oliedampen in de cabine vrijkomen via de airco door een probleem met de motoren. Brussels Airlines nam het zekere voor het onzekere en duwde de vlucht meteen twee uur vooruit. “Ons onderhoudspersoneel heeft een inspectie gedaan en stelde uiteindelijk niks vast.” Het vliegtuig werd opnieuw vrijgegeven en staat klaar voor vertrek. “We spreken niet van een ‘fume event’”, zegt woordvoerder Geert Sciot.
Interne mail naar bezorgd personeel
Opvallend: uitgerekend vandaag stuurde Brussels Airlines een interne communicatie naar haar personeel waarin het extra uitleg geeft over ‘fume events’ en het ‘Aerotoxisch Syndroom’. Daarin onderstreept de vliegtuigmaatschappij dat er geen sluitend wetenschappelijk bewijs bestaat dat bepaalde symptomen zoals hoofdpijn, misselijkheid en geheugenverlies gelinkt kunnen worden aan giftige dampen in het vliegtuig. Brussels Airlines verwijst daarvoor onder meer naar een studie van het Europese Agentschap voor de veiligheid van luchtvaart. Het bedrijf geeft wel toe dat er momenteel enkele personeelsleden zijn die zeggen dat ze slachtoffer geworden zijn van die giftige dampen en daardoor aan het syndroom lijden. Maar de medewerkers zouden voorlopig geen sluitend medisch bewijs hebben om hun claim te staven. Brussels Airlines benadrukt verder dat het meewerkt aan alle mogelijke onderzoeken en dat het de zorgen van het personeel ernstig neemt.
De daadkracht die de maatschappij aan de dag legt met de vlucht naar New York vandaag bevestigt alvast dat Brussels Airlines de zorgen van het personeel ernstig neemt. De voorbije dagen trok vakbond ACV daarvoor al aan de alarmbel en in ‘Het Laatste Nieuws’ getuigden verschillende ex-personeelsleden van Brussels Airlines dat zij gelijkaardige ‘fume events’ hebben meegemaakt de voorbije jaren. Ze werden ziek aan boord en schrijven de symptomen toe aan het vrijkomen van giftige oliedampen. De voorbije jaren zijn dit soort getuigenissen van vliegpersoneel wereldwijd al regelmatig opgedoken. Bepaalde wetenschappers spreken van een ‘Aerotoxisch Syndroom’ en staven de getuigenissen met bewijzen. Tot op heden kon geen enkel onderzoek van een officiële instantie echter al een oorzakelijk verband leggen tussen de ziektes van vliegend personeel en verontreinigde lucht aan boord.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
33
Nieuwe CEO Euroclear waarschuwt voor inbeslagname Russische tegoeden: “Dat kan grote gevolgen hebben”
-
“Ik voel toch dat ze vinden dat ik raar ben”: Alice (12) is ongepaste reacties over haar moedervlekken beu
Alice (12) heeft een zeldzame aandoening, en je ziet meteen welke. Het Waalse meisje heeft moedervlekken op heel haar lichaam, en zij en haar vader Thierry zijn de scheve blikken en de ongepaste opmerkingen meer dan beu. -
Livios
Mag je je gras maaien op zondag? En de takken van je buren snoeien? Dit zijn de regels in vijf herkenbare situaties
In de lente en zomer brengen we veel meer tijd door in onze tuin. Het is dan ook de periode waarin ergernissen kunnen opduiken. Want wat met overhangende takken, of buren die nieuwe bomen planten? En mag je op zondag je gras maaien of op je appartement barbecueën? Bouwsite Livios vroeg het aan advocate Astrid Clabots. -
-
Jan Fabre vangt bot: plakkaatje met duiding bij zijn kunstwerk blijft staan in Vlaams Parlement
-
Luchtvaart
Na getuigenis ex-stewardess: "Dagelijks mensen ziek door giftige stoffen in vliegtuig"
Er is wel degelijk een probleem met mensen die ziek worden van giftige stoffen in vliegtuigen. Dat stelt vakbond ACV na de getuigenis van een ex-stewardess in 'Het Laatste Nieuws’ en van een Nederlandse piloot in het tv-programma Zembla. “Wij willen dat er maatregelen genomen worden.” -
Energie- en loonkost matigen expansie Belgische economie
Ons land presteert goed qua innovatie en de werkgelegenheidsgraad neemt toe, al blijven we op dat vlak weliswaar achterop hinken tegenover de drie grote buurlanden. Anderzijds matigen onder meer de energie- en loonkost de expansie van de Belgische economie. Dat leert de 11e editie van de boordtabel van de federale overheidsdienst Economie die het concurrentievermogen van de Belgische economie meet. -
Livios
Vermenigvuldig je energie zónder er extra voor te moeten betalen: met dit toestel kan het
-
De Block onderzoekt: zijn gifdampen op vliegtuig beroepsziekte?
-
PREMIUM2
Op bezoek bij Jens (46) en Nathalie (45) in Rhodos, één jaar na de vernietigende bosbranden: “Schrik? Allesbehalve!”
Na de hevige bosbranden van vorige zomer maakt het Griekse eiland Rhodos zich op voor het toeristische hoogseizoen. De regering deelt zelfs “reischeques” uit aan de 25.000 toeristen die toen noodgedwongen van het eiland geëvacueerd werden. Nathalie (45) en Jens (46) uit Knokke-Heist openden twee maanden voor de branden hun vijftien luxevilla’s op een heuvel op het eiland. “De dag dat het vuur startte, was de eerste dag dat ze allemaal vol zaten.”Knokke-Heist -
PREMIUMPolitiek31
Welke partij is goed voor de gepensioneerden en wie laat werken echt meer lonen? De kostprijs van de verkiezingsbeloftes uitgelicht
Het Federaal Planbureau dook in de programma’s van onze partijen en berekende wat de verschillende plannen zouden opbrengen én kosten. En wat dat voor jou – als werknemer, zelfstandige, gepensioneerde... – persoonlijk kan betekenen. Van zij die de begroting in toom willen houden tot zij die liever gul uitdelen. Soms zijn de conclusies verrassend, andere klinken bekend in de oren. Het rapport in zeven concrete vragen. -
Waarom morgen de gevaarlijkste dag van het jaar is op de weg in België en Duitsland
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerBert Hoover
Jan Dekoninck
Ronald Van De Voorde
Peter Verschelden