Evaluatie beleid schepen Duchateau: andere aanpak van daklozenopvang en armoedebestrijding
De coalitie van N-VA, CD&V en Open Vld sloot eind 2012 een bestuursakkoord af. Aan het einde van de legislatuur is het moment aangebroken voor een evaluatie. We kijken naar de meest concrete voorstellen. Er staan ook veel engagementen en intenties in het bestuursakkoord, maar die zijn moeilijk te beoordelen. De burgemeester en schepenen krijgen de mogelijkheid om duiding te geven. Antwerps schepen van Sociale Zaken en OCMW-voorzitter Fons Duchateau (N-VA) is vooral trots op de aanpak van de dakloosheid. Maar het frustreert hem dat hij geen positieve knik kan teweegbrengen in de armoedecijfers.
De concrete punten werden teruggebracht naar één kernwoord en onderverdeeld in ‘gerealiseerd’ (groen), ‘in uitvoering’ (oranje) of ‘niet gerealiseerd’ (rood).
Legende
Groen: Verwezenlijkt
Oranje: In uitvoering
Rood: Niet verwezenlijkt
Beperken voorkoop-
recht
Fraudebestrij-
ding sociale woningen
Maximum 10% sociale woningen
Conciërge sociale blokken
Doorbreken isolement
Stoppen onverdoofd slachten
Sociaal verhuur-
kantoor
Sociale maaltijd-
cheques
Tolken niet langer gratis
Vrijwillige terugkeer
Aanpak daklozen
Wegwerken tekort huis-
artsen
“We maakten een quantum-sprong.” Zo omschrijft schepen Duchateau de nieuwe aanpak van de dakloosheid in Antwerpen.
“We zijn gestopt met daklozen weg te steken, wat eten te geven en een bed om ’s nachts op te slapen”, zegt Duchateau. “Nu is er continu opvang en begeleiding. We leren deze mensen om weer zelfredzaam te zijn. Dat is te danken aan de ketenaanpak. In het verleden klopte een persoon in nood aan bij een organisatie en werd daar soms doorverwezen naar een andere instantie. Hij moest steeds het verhaal herhalen, nu moet dat maar één keer gebeuren. De sociaal werkers vanuit de verschillende instanties zitten dan samen om een plan van aanpak op te stellen.”
Zo beschikt Antwerpen nu over een zorghostel voor daklozen met een problematisch drugsgebruik. “Daar halen we mensen uit hun uitzichtloze situatie”, zegt de schepen. “Ik leerde daar een man kennen die nu weer contact heeft met zijn dochter. Hij spaarde voor een voetbalabonnement, maar besliste nu dat hij dit geld beter kan gebruiken om zijn dochter te ondersteunen.”
In het bestuursakkoord stond ook de aanpak van de kinderarmoede, maar de resultaten blijven wel uit. “Dat is een frustratie”, zegt de schepen. “We halen veel meer mensen uit de armoede. In het verleden was er iets meer dan zestien maanden nodig om een persoon uit de armoede te krijgen. Dat is nu teruggebracht tot dertien maanden. Alleen is de instroom van mensen in armoede naar de stad groter dan de mensen die uit de armoede geraken. Bovendien zijn er nog steeds steden en gemeenten die mensen in armoede naar Antwerpen sturen.”
De open oproepen naar partners voor een aantal sociale projecten, zoals voor het inloophuis voor daklozen De Vaart, botste op kritiek. Hij kreeg het verwijt zo het middenveld te ondergraven. Toch blijft de schepen deze aanpak verdedigen. “We waren de eerste stad die dit systeem gebruikte”, zegt Duchateau. “En ja, dat was met vallen en opstaan. Het stond ook niet in ons bestuursakkoord. Toch blijf ik achter deze werkwijze staan. Voor De Vaart betekende het een verdrievoudiging van de openingsuren.”
Sociale huisvesting
De schepen is ook bevoegd voor wonen. Er staan evenveel mensen op de wachtlijst dan er sociale huurders zijn.
“Toch gaan we niet af van het aandeel van 10% sociale woningen”, zegt Duchateau. “Ons woonbeleid is gericht op het aantrekken van tweeverdieners en alleenstaanden. Zij moeten voor de financiële basis zorgen om solidair te kunnen zijn. Bovendien zitten we met ons aandeel sociale woningen boven de Vlaamse norm.”
Bekijk het volledige bestuursakkoord van het Antwerpse stadsbestuur: