verkeer

Drukke toegangspoort tot Brussel moet groene stadsboulevard worden

De Keizer Karellaan loopt van de gemeente Sint-Agatha-Berchem doorheen Ganshoren naar de Basiliek van Koekelberg.© belga

Brussel Mobiliteit wil een van de belangrijkste en meest chaotische invalswegen naar de hoofdstad omvormen tot een stadsboulevard, met meer groen en fietspaden. Maar niet iedereen is tevreden over het ambitieuze plan.

Merel Gelders

Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) heeft een aanvraag ingediend voor een stedenbouwkundige vergunning om de Keizer Karellaan te heraanleggen, een van de belangrijkste invalswegen voor pendelaars uit Vlaanderen naar de hoofdstad. De drukke verkeersas zal in de toekomst over de hele lengte beperkt worden tot 2x2-rijstroken voor autoverkeer, met fietspaden en meer bomen. De vergunning is nog maar net aangevraagd. Wanneer de werken kunnen starten, is nog niet duidelijk.

De laan, die van de gemeente Sint-Agatha-Berchem doorheen Ganshoren naar de Basiliek van Koekelberg loopt, wordt dagelijks door duizenden pendelaars gebruikt. “Op dit moment is het er zeer gevaarlijk en totaal niet groen. Met dit plan willen we de situatie aanpakken en verbeteren”, zegt Litte Frooninckx, woordvoerster van Van den Brandt.

Stap achteruit

Al is niet iedereen fan van het plan. “Het project biedt geen meerwaarde voor Sint-Agatha-Berchem. Het is zelfs een stap achteruit, een dogmatische maatregel die nergens op slaat”, zegt Christian Lamouline (Les Engagés), de burgemeester van Sint-Agatha-Berchem, in La Dernière Heure. Hij wijst dan vooral op eventuele moeilijkheden door omliggende straten om te vormen tot assen met eenrichtingsverkeer.

Daar moet hij zich nochtans geen zorgen over maken, zegt Frooninckx. “De rijrichtingen blijven gewoon behouden. Daarnaast zorgen we via een dynamisch verkeersbeleid net voor meer doorstroming.”

In de toekomst zullen de twee rijstroken in elke rijrichting blijven, afgescheiden door een groene middenberm. Er zijn ook pleintjes gepland om “ademruimte” voor voetgangers te voorzien, aangevuld met comfortabelere, veiligere voetpaden. Brussel Mobiliteit wil meteen ook een breed tweerichtingsfietspad voorzien, dat “perfect aansluit” bij de toekomstige fietssnelweg vanuit Vlaanderen.

Een model van de nieuwe Keizer Karellaan.© Brussel Mobiliteit

Bovendien blijven ook 222 van de huidige 387 parkeerplaatsen behouden. Zo wordt de boulevard volgens het plan fietsvriendelijker en groener, zonder de functie als een belangrijke verkeersas teniet te doen.

Timing

Ook de timing van de aangevraagde vergunning, net voor de verkiezingen, valt niet in goede aarde bij Lamouline. Al is dat volgens de woordvoerster van de minister een “belachelijk punt”. “Er wordt al jaren aan dit plan gewerkt, zo’n vergunning kost veel tijd en moeite”, zegt Frooninckx.

In tegenstelling tot zijn collega én partijgenoot is de burgemeester van Ganshoren wel te spreken over het plan. “Over het algemeen ben ik wel tevreden, al maak ik me wel zorgen over de afname van het aantal parkeerplaatsen”, zegt Jean-Paul Van Laethem (Les Engagés). “We zien het aantal handelaars in de buurt al jaren lijden onder de situatie. Het verdwijnen van parkeerplaatsen zal daar niet bij helpen. Maar dit project is zeker al een stap in de goede richting.”

Tram en tunnel

In plaats van het voorgestelde plan pleit Lamouline voor de aanleg van een tramlijn en tunnel op de Keizer Karellaan. Ook Van Laethem is voorstander: “Maar het Gewest heeft duidelijk niet voor die optie gekozen. Het heeft geen zin om daar tegen in te gaan, integendeel, we moeten het voorgestelde project aanvaarden en er het beste van maken.”

Een tunnel is geen realistische optie volgens Frooninckx. “Een ondertunneling is heel duur en neemt veel tijd in beslag. Bovendien zouden we er huizen voor moeten onteigenen”, zegt de woordvoerster. “Het gaat hier over de leefkwaliteit van duizenden mensen, die willen we zo snel mogelijk bevorderen.” Een tramlijn daarentegen zou op lange termijn eventueel wel mogelijk zijn met dit project. Al wijst de mobiliteitsdienst daarbij wel op de al aanwezige tramlijnen in de buurt.

“Eindelijk zal de Keizer Karellaan een stadsboulevard worden, die niet alleen plaats geeft aan autoverkeer, maar ook voetgangers en fietsers een veilige weg biedt”, gelooft minister Van den Brandt.