"Duitse overheid en autobranche in overleg over omvangrijke omruildeal voor oude dieselwagens"
De Duitse overheid en de autobranche zijn in overleg over een omruilregeling voor oude dieselwagens om iets te doen aan de luchtkwaliteit in grote steden. Fabrikanten zouden autobezitters verplicht een model moeten aanbieden met een schonere diesel- of benzinemotor of een wagen die rijdt op elektriciteit, zo meldt het Duitse Handelsblatt.
De inruilactie zou volgens de plannen kosteloos moeten zijn voor autobezitters. Fabrikanten draaien op voor de kosten, zoals het verschil in waarde tussen de auto's.
De fabrikanten staan open voor het idee voor hogere inruilpremies. In steeds meer Duitse steden worden varianten op een dieselverbod ingevoerd, die zouden neerkomen op een verplichting voor fabrikanten om de auto te repareren. Die verbouwing om aan de milieuregels te voldoen kost ze naar schatting 3000 euro per auto.
Fabrikanten moeten berekenen wat de regeling ze gaat kosten. De Duitse regering neemt begin volgende week een besluit.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
-
PREMIUM
Jaarlijks tot 600 schadeclaims door putten in de weg: wanneer moet je alsnog zelf opdraaien voor de kosten?
Putten - of soms zelfs ‘kraters’ - in de weg zijn een pest voor elke bestuurder. Je kan er erg door schrikken, maar het kan ook ernstige schade toebrengen aan je voertuig, of zelfs een verkeersongeval veroorzaken. Elk jaar dienen er in Vlaanderen dan ook meer dan 500 mensen een schadeclaim in voor die putten. Maar wie is er eigenlijk verantwoordelijk? Verkeersexperten geven advies. “De snelle opeenvolging van putten of de diepte van een put zijn argumenten die je kan aanhalen.” -
PREMIUM
Je fiets wassen met de hogedrukreiniger kan honderden euro aan schade veroorzaken. Onze expert legt uit hoe je dit kan voorkomen
Een propere fiets rijdt beter, maar poetsen is niet altijd een pretje. Gelukkig maken hogedrukreinigers het leven makkelijker. Tegenwoordig heb je ze in alle verschillende formaten en prijsklassen, maar dat maakt het niet eenvoudig om het juiste apparaat te kiezen. En vergeet ook niet dat verkeerd gebruik kan leiden tot kostelijke beschadigingen van jouw rijwiel. Onze fietsexpert Arno Jaspers vertelt je alle do’s en don’ts van het poetsen met een hogedrukreiniger. -
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
-
186
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
Ook Stuttgart gaat dieselverbod invoeren voor oudere wagens
-
vtwonen
Je bed wel of niet opmaken? Dit is de beste en meest hygiënische aanpak
-
Hamburg zet verbod op dieselauto's door
Hamburg, de op één na grootste stad van Duitsland, neemt het voortouw waar het gaat om de verbanning van diesels uit binnensteden. Personenauto's en vrachtverkeer met een dieselmotor zijn straks niet langer welkom op de Max Brauer Allee en op een 1,7 kilometer lang deel van de Stresemannstraße, beide in het centrum van de havenstad. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
HLN Shop
Mogelijk fataal voor je hond of kat: welke voeding mag je nóóit met je huisdier delen?
26 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageermarcel roten
Anoniem
mich lee
Geert Tamsyn
Ferdinand Nuyts