Honderden Duitse Tesla-eigenaren moeten subsidie terugbetalen
Ruim duizend Duitse eigenaren van een Tesla moeten een overheidssubsidie van 2.000 euro terugbetalen. Hun elektrische auto blijkt duurder dan de maximumprijs van 60.000 euro die gold als grens voor de vergoeding. Dat heeft het overheidsorgaan Bafa, dat de milieusubsidies beheert, aangekondigd.
Tesla zal het bedrag voor zijn Duitse klanten terugbetalen en zal de uitspraak aanvechten
De regeling is bedoeld om de aanschaf van elektrische auto’s te stimuleren. Maar voertuigen boven de 60.000 euro waren uitgezonderd. Tesla bood een uitgeklede versie van zijn Model S aan voor minder dan dat bedrag, maar volgens Bafa was deze uitvoering in de praktijk niet leverbaar, waarop de subsidie is ingetrokken. De 1.050 eigenaren ontvangen een brief waarin staat dat ze het ontvangen bedrag moeten terugstorten.
Tesla zegt dat het de auto wel heeft aangeboden en dat het model ook gewoon aan Duitse klanten is geleverd. Het bedrijf zegt niet om hoeveel exemplaren het gaat. Tesla gaat tegen de uitspraak in beroep. Klanten die na 6 maart een Tesla hebben gekocht, komen wel in aanmerking voor de subsidie, aldus Bafa. Waarom deze klanten wel gebruik kunnen maken van de regeling, is niet duidelijk.
Volgens de Amerikaanse automaker is de grens van 60.000 euro ingesteld om de verkoop van concurrenten voor Duitse e-auto’s te ontmoedigen. Tesla zal het bedrag voor zijn Duitse klanten terugbetalen en zal de uitspraak aanvechten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
“Wie al zo'n Tesla had, betaalt de rekening”: fikse kortingen op elektrische wagens zorgen voor frustraties
-
Dit automodel staat voor het eerst bovenaan de verkooplijsten in Europa
SUV’s namen in het eerste half jaar van 2023 meer dan de helft van de registraties in Europa voor hun rekening. De opmars werd dit jaar vooral ingezet door de Tesla Model Y en de Volkswagen T-Roc. -
Stellantis boekt recordwinst van 16,8 miljard euro in 2022
Autogroep Stellantis, ontstaan uit de fusie tussen PSA en Fiat-Chrysler, heeft vorig jaar een recordnettowinst van 16,8 miljard euro geboekt. Het gaat om een toename met 26 procent voor het tweede bestaansjaar van de groep. -
-
Waarde van Tesla zakt onder 470 miljard euro
-
CO2-uitstoot nieuwe auto's goed 14 procent hoger dan autobouwers zeggen
Het verschil tussen de schattingen van de autobouwers van de CO2-uitstoot van nieuwe wagens en de werkelijke uitstoot is in 2022 verder vergroot. Dat blijkt uit een studie van het Duitse milieu-onderzoeksbureau ICCT. De uitstoot van nieuwe wagens lag in 2022 14,1 procent hoger dan wat de constructeurs zelf aankondigden - in 2018 bedroeg het verschil nog 7,7 procent. -
Porsche-werknemers krijgen bonus van 9.050 euro
De werknemers van Porsche krijgen een bonus van 9.050 euro, na de sterke resultaten van de sportwagenfabrikant het voorbije jaar. Dat bevestigt een woordvoerster van het bedrijf woensdag in Stuttgart. De bonus is daarmee flink hoger dan de 7.900 euro in 2022. -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
Kopers van Tesla's Cybertruck betalen recordboete als ze hun auto snel doorverkopen
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
KIJK. Dit is nu de duurste nieuwe auto ter wereld
Het Britse luxemerk Rolls-Royce heeft met de Arcadia Droptail de duurste auto ter wereld gepresenteerd. De auto heeft 28,5 miljoen euro gekost en het interieur doet denken aan een luxe jacht. -
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
11 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGeert Landsman
Abdel Nasser
Matt Casters
LUC USEWILS
Jan Tielens